شاهنامه امروزی
نگاهی به نمایش «بیژن و منیژه» به کارگردانی پیروز میرزایی
شاهنامه امروزی
نمایش سلو «بیژن و منیژه» روایت گر بازیگر دوره گردی است که شهر به شهر و کشور به کشور برای امرار معاش به بازیگری و هنرنمایی و سیرک و ژانگولر بازی می پردازد .
 
تاريخ : پنجشنبه ۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۴


 نمایش از لحظه ای اتفاق می افتد که صدای قطاری در ایستگاه میاید و او به داخل صحنه پرت می شود و چشمش به افرادی که او را نگاه میکنند می افتد . سعی دارد کارش را در همین نقطه شروع کند و آنها را سرگرم کند تا از آنها پولی به جیب بزند. در ابتدا سعی دارد با حرکات ریتمیک و بادی درام آنها را سرگرم کند اما تماشاگران توان اجرای حرکات او را ندارند. بنابراین به فکرش می افتد تا آنها را با داستان گفتن سرگرم کند.
داستان بیژن و منیژه یکی از داستنهای زیبای شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است که بیژن به همراه گرگین میلاد برای جنگ با گراز ها به سرزمین ارمانیان می رود و در آنجا گرگین دسیسه ای می چیند و از زیبایی منیژه دختر افراسیاب شاه تورانی تعریف می کند و بیژن خواستار دیدار منیژه به سرزمین دشمنش می رود و شیفته منیژه می شود و در انتها بیژن توسط جاسوسان افراسیاب لو می رود و به قعر چاه زندانی می شود و گیو و رستم به انتقام بیژن به توران حمله میکنند و او را نجات می دهند .
سلو بیژن و منیژه در انتهای داستان با تغییراتی توسط نویسنده نمایش ، قهرمان داستان به قعر چاه نمی افتد و توسط منیژه از قصر فرار میکنند . و شهر به شهر به دنبال درآمد نمایش اجرا میکنند . در انتهای نمایش بازیگر دوره گرد متوجه می شئد که منیژه در قطار جا مانده از مردم عذر خواهی میکند و به دنبال او میرود .
ساختار دراماتیک داستان به تنهایی شنیدنی است اما بیان داستان برای مخاطب امروز و مهمتر از آن مخاطب غیر فارسی زبان می تواند نوع بیان روایت را تغییر دهد . شکل اجرای سلو بیژن و منیژه با وجودی که از پایه و اساس سنت و اسطوره و آیین نمایش و ادبیات ایرانی را رعایت می شود اما نوع اجرای آن را به عصر حاضر درآورده ایم . مثلا در نمایش ما ازاشعار فردوسی و حلقه اسطوره ای فروهر که بعد ها به عنوان حلقه بازی معرفی شد استفاده میکنیم اما نوع استفاده به صورت کاملا مدرن انجام میگیرد .
بازی های مدرن و میزانسنهایی امروز و همچنین ایستهایی که بازیگر این نمایش دارد کاملا ما را در دنیای امروز می برد و همچنین رابطه بازیگر با تماشاگر در کل اجرای نمایش.
در این نمایش سعی شده است محدودیتی برای مخاطب خاص و عام نداشته باشد ویا همچنین گروه سنی مختلفی. چنانچه در حین تمرینات گروهای سنی مختلفی دارند که کاملا ارتباط بر قرار می کردند .
لحظه های شاد و حتی کمدی و لحظه های غم و اندوه در داستان بیژن و منیژه نمایش را از یکنواختی دور کرده که انصافا فردوسی به زیبایی سروده است و امروز ما مدیون بزرگ مردی هستیم که شاهنامه اش در کل دنیا معروف است . قصد ما از اجرای این نمایش در جشنواره سلو مسکو در کشور روسیه در زمان اکتبر۲۰۱۵ برگزار میشود . این جشنواره با پیام تاتر عالی گروهای شرکت کننده را مشتاق می کند تا نمایشهای تک نفره را در معرض اجرا قرار دهند . قابل توجه اینکه این جشنواره سکوی پرتابی برای گروهها می باشد و گروهای برگزیده از طرف جشنواره به جشنواره های برتر دنیا معرفی می شوند .


به روایت و کارگردانی پیروز میرزایی
بازیگر : کاظم عینعلی
طراح لباس : هلیا میرهادی
طراح پوستر و بروشور : محراب هاشمی اصل
موسیقی: شایان جلودار
دستیار کارگردان : رویا نوروزی
منشی صحنه : لیلا سلیمانی
مدیر روابط بین الملل : گلنوش نماینده
کد خبر: 81595
Share/Save/Bookmark