ميزباني پنج استان براي جشنواره تئاتر فجر و اجراي نمايش «خانمچه و مهتابي» توسط دو كارگردان (هادي مرزبان و مسعود دلخواه) در بخش مهمان جشنواره از اخبار امروز تئاتر فجر است.
به گزارش هنر نیوز به نقل از روابط عمومي جشنواره بينالمللي تئاتر فجر، اين دوره از جشنواره در استانهاي البرز، گلستان، خراسان شمالي، گيلان و تهران برگزار خواهدشد.
براساس اين خبر، استانهاي گلستان، خراسان شمالي و گيلان بخشهاي كارگاه تخصصي و همچنين نمايشهاي عروسكي(يونيما) اين جشنواره را ميزباني خواهند كرد.
در اين دوره جشنواره هنرمندان بيش از 64 شهر كشور متقاضي حضور در بخشهاي مختلف جشنواره بودند كه از ميان آنها ميتوان سمنان، چابهار، سنندج، هشتگرد، زنجان، قشم، دامغان، اراك، خرمشهر، فولادشهر، مرند، ورامين، ملاير، شاهرود، بروجرد، كرمانشاه، ياسوج، ماهشهر، مشهد، اصفهان، اروميه، تهران، قم، قزوين، بندرعباس، بجنورد، اردبيل، كرج، تنكابن، تربت حيدريه، مراغه، زاهدان، شيراز، لنگرود، لاهيجان، بوشهر، تبريز، اهوزا، زاهدان، گناباد، شهركرد، خرمشهر، ايرانشهر، رشت، دهلران و ... اشاره كرد.
**اجراي نمايش «خانمچه و مهتابي» به كارگرداني دلخواه
با پيوستن اشكان صادقي و رويا بختياري به نمايش «خانمچه و مهتابي» به كارگرداني مسعود دلخواه گروه بازيگري اين نمايش كامل شد.
اين نمايش با كارگرداني مسعود دلخواه خود را براي حضور در بخش مهمان جشنواره بيست و نهم تئاتر فجر آماده ميكند. محبوبه بيات، ايمان افشاريان، حميدرضا اشكان صادقي، رويا بختياري، هدايتي، گيلدا حميدي، مهران رنجبر، رويا بختياري، الهام عسگري شكيب و سوده شرحي بازيگران «خانمچه و مهتابي» هستند.
نيما گودرزي دستيار كارگردان، حسين كاووسيان، افسون دلخواه و آرش بدرطالعي عوامل پشت صحنه نمايش «خانمچه و مهتابي» هستند.اين نمايش بعد از اجرا در بخش مهمان جشنواره بيست و نهم تئاتر فجر و بعد از تعطيلات نوروز در سالن چهارسوي مجموعه تئاتر شهر به صحنه ميرود.
**برگزاري جشنواره تئاتر فجر در شهرستانها كمك زيادي به رشد تئاتر ميكند
رضا صابري گفت: برگزاري جشنواره تئاتر فجر در چند شهرستان اتفاق خوب و مثبتي است كه باعث ميشود شهرستانيها خود را جداي از جشنواره ندانند و اين امر به رشد تئاتر كشورمان نيز بسيار كمك ميكند.
اين نويسنده و كارگردان در گفتوگويي با بيان اينكه جشنواره بينالمللي تئاتر فجر يكي از معتبرترين جشنوارههاي كشور است، گفت: «هر ساله به اعتبار اين جشنواره جوششي در سطح كشور به وجود ميآيد.
وي در ادامه با اشاره به اينكه گروههاي شهرستاني بايد حضور موثرتري در جشنواره داشته باشند، اظهار كرد: با توجه به اينكه گروههاي شهرستاني حضور كمرنگتري در جشنواره دارند، بايد نخبگان تئاتر شهرستانها طي روزهاي برگزاري جشنواره به تهران بيايند و از نزديك به تماشاي آثار بنشينند.
صابري تصريح كرد: «تماشاي نمايشها در جشنواره به اهالي تئاتر شهرستان در جهت پربار شدن و بهتر شدن آثارشان بسيار كمك ميكند و علاوه بر تجربهاندوزي باعث ميشود ارتباط و تعامل بيشتري با ساير هنرمندان برقرار كنند.
اين كارگردان تئاتر با بيان اينكه تئاتر ما در عرصه نمايشنامهنويسي دچار ضعف است، خاطرنشان كرد: بايد با سياستگذاريها طرحي پايهريزي شود كه به نمايشنامهنويسي به طور جدي پرداخته شود.
صابري عنوان كرد: جشنواره تئاتر فجر نيز ميتواند با ايجاد برنامههايي به نمايشنامهنويسي بيشتر توجه كند و باعث قوت اين بخش از تئاتر شود.
**اجراي «خانمچه و مهتابي» مرزبان در بخش مهمان جشنواره
«خانمچه و مهتابي» از آثار اكبر رادي به كارگرداني هادي مرزبان در بخش ميهمان بيستونهمين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر به روي صحنه ميرود.گلاب آدينه، صبا كمالي، فرزانه كابلي، سيما تيرانداز، ايرج راد، يارتا ياران، سيروس همتي و علي خازني در نمايش «خانمچه و مهتابي» به ايفاي نقش ميپردازند.
براساس اين خبر، بهيه خوشنويسان طراح لباس، نيما طرفيمهر آهنگساز، مهدي سعيدي طراح صحنه از ديگر عوامل اين نمايش هستند.
**جشنواره فجر با زمان اندك ميتواند توان تئاتري ايران را به نمايش بگذارد
حسين پاكدل، نويسنده و كارگردان تئاتر گفت: از آنجا كه جشنواره تئاتر فجر در مقطع كوتاه زماني 10 روزه و با هيجان و شور فراوان، تمامي ظرفيت و توان تئاتري ايران را به صورت يك جا در معرض ديد و قضاوت قرا ميدهد، قابل اعتناست.
وي افزود: در جشنواره تئاتر فجر بضاعت يك سال تئاتر ايران مورد سنجش قرار ميگيرد و هنرمندان تئاتر نسبت خودشان را با جريان تئاتر كه نمود آن در جشنواره است، قياس ميكنند.
پاكدل به دولتي بودن تئاتر ايران اشاره كرد و گفت: با توجه به اينكه جريان كلي تئاتر ايران جرياني كاملا دولتي است و نميتوان نقش دولت را در پويايي و پژمردگي آن ناديده گرفت، گاهي وقتها جشنواره به يك رشد كيفي بسيار متعالي ميرسد و گاهي زمانها نيز به ضعف و تب و بيماري دچار ميشود و اميدواريم جشنواره امسال جشنواره پرباري باشد و بتواند جريان تفكر و انديشه و هنر را در جامعه ايران نمايندگي كند.
وي درخصوص جايگاه تئاتر ايران در عرصه بينالمللي توضيح داد: واقعيت اين است كه بعضي از كارهايي كه من در اين سالها ديدم، چيزي از آثار نمايشي كشورهاي خارجي كم ندارد ضمن آنكه براي گروههاي تئاتر كشورهاي ديگر، همه انواع امكانات فراهم است و اگر همان افراد را در شرايطي كه بچههاي ما كار ميكنند، قرار داد، نميتوانند حتي يك جمله بنويسند؛ اما هنرمند ما در اين سالها عادت كرده و خودش را وفق ميدهد و اثرش را خلق ميكند.
مدير سابق تئاتر شهر همچنين درباره تمايل گروههاي خارجي به حضور در جشنواره تئاتر فجر گفت: تمام اين مراودات به سياستهاي اداره كل نمايش برميگردد و هر دوره هم سياستها و اقتضائات خاص خود را دارد.
وي افزود: جشنوارهها خارج از شريط سياسي و اجتماعي ما نيستند و به هر صورت تحريمها بر روي جريان تئاتر، سفرها، مهمانهاي خارجي و بسياري مسائل ديگر تاثير ميگذارد و اين مبادلات را گاهي كم ميكند و گاهي گسترش ميدهد. به هر صورت وقتي ما با مقتضيات خودمان نگاه ميكنيم، شرايط بدي نيست و نميتوانيم بگوييم مطلقا خوب نيست.
پاكدل كه دبيري جشنواره تئاتر فجر را نيز در كارنامه دارد، با اشاره به اينكه بين المللي شدن جشنواره و نيز چاپ كتاب و كاتالوگ جشنواره در دوره مديريت وي جريان پيدا كرد، گفت: پيشنهادهاي بسيار براي بهتر برگزار شدن جشنواره دارم كه گاه به دوستاني كه در مصدر كار هستند ميگويم، اما گاهي ميشنوند، گاه خوششان نميآيد و گاه ميگويند اين ايدهها خوب است اما نميتوان پيادهاش كرد.
وي تاكيد كرد: ايدههاي زيادي درباره شيوه اجرايي، سياستهاي جذبي و حمايتي، بخشبنديهاي جشنواره و برنامهريزيهايي براي برگزاري يك جشنواره پربار و حرفهاي دارم كه بايد در يك نشست تخصصي مطرح و با مديران در ميان گذاشته شود.
پاكدل همچنين گفت: جشنواره تئاتر فجر آنچنان در بخش نرمافزاري تعيين كنندگي ندارد ولي اگر بتواند در بخش انديشگي سياستگذاري كند، آن موقع ميتواند پيش برنده باشد و گرنه اينكه فراخوان بدهد، عدهاي پيشنهاد بدهند و در نهايت كارها انتخاب شود، به اين معني نيست كه ما باعث زايش انديشگي شديم بلكه زماني ميتوانيم باعث ارتقاي هنر و زايش انديشگي شويم كه با بودجهاي كه در اختيار ماست، برخي كارهاي فاخر را سفارش بدهيم.
وي ادامه داد: براي اينكه كيفيت آثار بالا برود، مركز پيش قدم نيست و ابتكار عمل دست او نيست در صورتي كه مثلا جشنواره ميتواند اعلام كند در سال 92 رويكرد خاصي براي برخي آثار وجود دارد و براي رسيدن به اين مقصود به ده نويسنده سفارش متن بدهد، قراردادهايي ببندد تا توليد متن كند و بعد كارگردانهايي را مامور كند تا اين متون را توليد كنند. اين يعني ابتكار عمل و توليد كردن انديشگي.
دبير سابق جشنواره تئاتر فجر معتقد است چون مديريتها مستعجل هستند، قدرت برنامهريزي طولاني مدت ندارند و نگاه هم ملي نيست بلكه نگاه روز و مقطعي است و اين فقط در حوزه تئاتر نيست بلكه در همه حوزهها وجود دارد و فعلا نميتوان كاري كرد.