به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی هفت،حضور مصطفی زمانی، مهدی فرجی و سید ضیا الدین دری؛ دبیر و عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلمهای تلویزیونی جام جم، جواد طوسی و احمد طالبنژاد؛ دو منتقد سینمای ایران از اصلی ترین بخشهای مجله تصویری هفت ۲۲ آذر ماه بود.
برنامه هفت به عنوان تنها برنامهای که به مسائل سینمای ایران میپردازد، در برنامه شب گذشته خود و درآغاز به تولیدات سینمایی و نسبت آن با حضور مخاطبان در سالنهای سینما پرداخت. این موضوع که محتویات صحبتهای سر دبیر برنامه را تشکیل داد این گونه ادامه داده شد که تولیدات سینمایی که زمینهای را برای استقبال مخاطبان از سینما فراهم میکند هدف بزرگی است که همه منتقدان و کارشناسان سینما در پی تحقق آن هستند که اما نباید از راهکارهای سینمایی برای دستیابی به هدف فرهنگی غفلت کرد.
محمود گبرلو درادامه افزود: برای جذب مخاطب انبوه و چرخش مطلوب اقتصادی سینمای ایران به احداث سالن سینما احتیاج داریم و اما برای ماندگار بودن سالنهای سینما، تولید فیلم خوب و جذاب مهمترین راهکاراست.
وی گفت: نکتهای که مقام معظم رهبری در دیدار شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کردهاند، نشان از شناخت کارشناسانه ایشان به سینما به عنوان ابزار مدرن فرهنگی وهنری دارد.
سردبیرهفت گفت: رهبر انقلاب در بخشی از توصیههایشان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستند تا تولید فیلمهای سینمایی جذاب با تکیه بر ظرفیتهای بالای ساخت فیلم را در دستورکار قرار بدهندکه این همان حلقه مفقوده ساخت فیلم استاندارد در سینمای ایران است.
وی با بیان اینکه سینما هنر گرانی است که باید آن را جدی گرفت تصریح کرد: باید سرمایه گذار بخش خصوصی را به فعالیت در عرصه سینما راغب کرد چرا که سینما با برنامههای کوتاه مدت به نقطه آرمانی نمیرسد و برای پیشرفت آن باید به افقهای دور نگریست و تولید فیلم سینمایی جذاب نیاز به افزایش ظرفیتهای تولید فیلم دارد و باید برای ایده و فیلمنامه تا همه مراحل تولید یک فیلم از نگاه سطحی دور شد تا بتوان سینما ایران را به معنای واقعی و جامع خود به تولیدات فاخر؛ جذاب و پر مخاطب نزدیک کرد.
گبرلو درپایان صحبتهای خود گفت: واقعیت این است که امروزه برای حل معادله جذب مخاطب باید ارکستر سینما را به گونهای طراحی کردکه درآن همه سازها درست نواخته شود.
اما پایان صحبتهای محمود گبرلو همزمان شد با پخش رویدادهای سینمایی که به تهیه گزارشی از روند جشنواره فیلم فجر و رونمایی از سایت و پوستر این جشنواره، جلسه درس آخلاق برای هنرمندان در حسینیه هنر، افتتاحیه فیلم جیب برخیابان جنوبی، نمایش و نقد فیلم استرداد در انجمن روزنامه نگاران مسلمان پرداخت و اما سکانس تولید این هفته نیز در بخش پس از تولید بیشتر به فیلمهای حضور یافته در جشنواره فیلم فجر اختصاص داشت.
بخش گفتگویی از دیگر صفحات مجله تصویری هفت بود که با حضور مصطفی زمانی، ایفاگر نقش یوسف پیامبر نیز به روی آنتن رفت.
هر چه برای بچههای جنگ کار کنیم کم است
مصطفی زمانی بازیگر بدون حاشیه و جنجال سینمای ایران با بیان اینکه بازیگری را انتخاب کردم تا آرام باشم گفت: تا امروز احساس نکردهام که نیاز به جنجال دارم و اکنون در جایی هستم که روزی آرزوی دستیابی به آن را داشتم که البته این نیز به جذابیت شهرت بر میگردد که با تلاشها وجدی گرفتن رویاهایم به تحقق پیوست.
وی از حضور خود درسریال یوسف پیامبر که اولین تجربه بازیگری را برای او رقم زده به عنوان یک تعهد یاد کرد و اظهار داشت: این تعهد به منزله این است که تمامی مردم مرا با این نقش به یاد میآورند و با وجود اینکه نقش از واقعیت یک بازیگر جدا است اما من را به رعایت یکسری رفتارها ملزم میسازد چرا که با ایفای این نقش نوعی الگو محسوب میشوم که نشات گرفته از باورعمومی و فرهنگ برخی از مردم جامعه است.
بازیگر فیلم جیب بر خیابان جنوبی ادامه داد: وضعیت فروش فیلمهای سینمای حال حاضر ما نیز تا حدودی ناشی ازعدم توجه به باورها و فرهنگهای متفاوت در کشور است. آن گونه که برخی راه یکسو نگری را پیش گرفتهاند، یا خیلی خاص ساخته میشوند و یا خیلی به موضوع سرگرمی میپردازد و این در حالی است که بیشتر مخاطبان سینما را جوانان تشکیل میدهند.
زمانی درادامه صحبتهای خود افزود: من به شخصه فیلمهایی را برای بازی گزینش میکنم که به نوعی دغدغه خود من نیز است. چرا که من نیزبا وجود داشتن شهرتی که از مزایای این حرفه محسوب میشود در خلوت خود زندگی میکنم و من مسئول آن چیزی هستم که هستم و نه آن چیزی که مردم درباره من تصور میکنند، اما بازیگری فرصتی را برای من فراهم کرده که خودم باشم.
بازیگر فیلم کیفراز ضرورت داشتن توانایی در کنارچهره و ظاهر خوب گفت و بیان داشت: چهره و استایل خوب بسیار تاثیر گذار است چرا که بازیگران بسیاری را میشناسم که به لحاظ توانایی در این حرفه در سطح اول سینما بازی میکنند اما چهره یک مسئله خدادادی است و فرد نمیتواند در آن دخل و تصرفی داشته باشد و به دلیل اینکه در ابتدا چشم سوژه را میبیند و بعد به تفکر و ارزیابی آن میپردازد این موضوع نیز به فلسفه وجودی سینما بر میگردد که چشم برای فهم اولیه نقش داشته است و به همین خاطر بازیگرانی که به اصطلاح از اقبال عمومی بیشتری در رابطه با چهرهشان برخوردارند فرصت بیشتری دارند و در عین حال باید تلاش بیشتری را درجریان کار از خود نشان دهند تا ثابت کنند که علاوه بر چهره، توانایی این کار را نیز دارند.
زمانی در توضیح اینکه در انتخاب فیلم برای بازی چه چیزی را مهمتر میداند اذعان داشت: درسه سال اول کاری خود مبنا را بر کار با کارگردانان مطرح چون مسعود کیمیایی، فریدون جیرانی و غیره گذاشتم و پس از آن تمام توجهام بر فیلمنامه متمرکز بود که در آخر به این نتیجه رسیدم که کارگردان مهمتر است.
وی تاثیرسایرعوامل را در یک تولید فیلم خوب بسیار زیاد دانست و گفت: تولید یک اثر خوب خیلی سخت است و به سبب اینکه عوامل یک فیلم در جریان فیلمبرداری با یکدیگر زندگی میکنند، هارمونی را باید رعایت کنند و بدانند که چه مسئولیتی دارند.
مصطفی زمانی در پایان بخش صحبتهای خود از حضور علاقه مندان این حرفه در کلاسهای معتبر بازیگری گفت و ادامه داد: افراد علاقهمند در این کلاسها میتوانند خود را محک بزنند. چرا که بازیگری آنچنان که تصورمی کنند نیست و در واقع میتوان گفت بازیگری آگاهانه زندگی کردن است.
در بخش دیگر برنامه، تازههای اکران این هفته سینما؛ ابرهای ارغوانی، جیب بر خیابان جنوبی، سر به مهر نیز معرفی شدند و در ادامه دوربین هفت به گپی کوتاه با برخی فیلمسازان و کارگردانانی چون داریوش فرهنگ، محمد حسین لطیفی از اعضای هیئت انتخاب۳۲ جشنواره فیلم فجر، علی سر تیپی، حسن دادخواه از تهیه کنندگان سینما پرداخت.
مهدی فرجی؛ دبیر جشنواره فیلمهای تلویزیونی جام جم و سید ضیا الدین دری از اعضای هیئت انتخاب این جشنواره از دیگر میهمانان هفت شب گذشته بودند که دردومین بخش گفتگویی حضور یافتند.
سید ضیا الدین دری از آغازکنندههای این بخش گفتگویی در ابتدای صحبتهای خود در توضیح چگونگی برگزاری جشنواره فیلمهای تلویزیونی جام جم گفت: جلسه داوری، جلسه هماهنگی اولیه انجام شده است و تعداد داوران که در ابتدا ۷ نفر بودند به ۹ نفر افزایش یافتند تا نظر جمعی وسیع تری داشته باشیم چرا که حجم کارها بالا است و البته با این وجود قضاوت سخت نمیشود، چون روندی که در نظر گرفته شده است روند مناسبی است و طی جلسهای که با سایر داوران داشتهایم همگی بر کارهایی که چشم گیر بودند اتفاق نظر داشتهاند.
کارگردان سریال کلاه پهلوی در بیان تاثیر گذاری این جشنواره بیان داشت: جشنواره تلویزیونی جام جم به طور قطع در بخش بین الملل میتواند بسیار تاثیر گذار باشد اما در بخش داخلی اگر ساختمان کلی آن شکل گیرد و نحوه کلی برگزاری آنکه دوسالانه باشد یا سالانه مشخص شود قطعا اهمیت پیدا خواهد کرد و تاثیر گذار خواهد بود. البته کسانی که برای رسانه در بخش داخلی کار میکنند باید همچون بخشی که درجشنواره فیلم فجر هست نسبت به این جشنواره نیز حساسیت داشته باشند. چرا که جامعه ما از طریق تلویزیون در حال تربیت شدن برای فیلم دیدن در سینما است.
وی در ادامه افزود: علاوه برتربیت جامعه بسیاری از ابزارهایی که مختص تلویزیون بود چون طراحی صحنه ولباس از تلویزیون به سینما راه پیدا کردوسینمای فاخری که در حال شکل گیری در سینما است به سبب حضور مدیرانی است که در تلویزیون تجربه این کار را داشتهاند و این سلیقه را درسینما نیز شکل میهند.
اما از دیگر میهمانان این بخش گفتگویی مهدی فرجی بود که در ادامه صحبتهای دری بیان داشت: در هر بخشی برای آثار سهمیه قائل شدهایم. بدین صورت که در بخش تلویزیونی و تله فیلم ۳۰ درصد آثار پخش شده شبکهها را پذیرفتهایم که البته شبکهها خود نیز انتخاب میکنند که چه آثاری را به جشنواره ارسال کنند. اما به طور کلی در بخش سریال ۲۹ اثر که شامل سریالهای ۱۳ تا ۳۰ قسمتی میشود، سینما تلویزیونی ۴۲ اثر ومجموعه برنامههای گفتگو محور، فرهنگی، هنری و اجتماعی با ۱۳۸ اثر، پویا نمایی ۱۰۴ اثر، مستند ۱۰۰ اثر، تله فیلم ۴۲ اثر و در بخش بین الملل با موضوع بیداری اسلامی و مقاومت با ۳۰۰ اثر به بخش مسابقه راه پیدا کردهاند.
فرجی در بیان تاثیر گذاری این جشنواره در درون صدا و سیما اذعان داشت: برگزاری این جشنواره در حوزه آثار تلویزیونی ازاولین جشنوارهها در این بخش نیست اما در منطقه به عنوان اینکه سازمانی چون صدا و سیما متولی برگزاری آن است تنها در انحصار ایران است واین جشنواره درایجاد انگیزه در میان فیلمسازان خیلی موثر است و از دیگر سو موجب شده است که مسئولان و کارشناسانی که به داوری این آثارمی پردازند از دید آسیبشناسانه نیز آنها را ارزیابی کنند و این بررسی در ارتقای کیفیت و در روند برنامه سازی ترتیب اثر داده شود.
پس از پایان صحبتهای دو تن ازعوامل برگزاری جشنواره فیلمهای تلویزیونی جام جم، مصطفی شایسته روی خط هفت حاضر شد و پیرو صحبتهای هفته پیش علی غفاری، کارگردان فیلم استرداد مبنی بر پیشنهاد همکاری این دو شخص با یکدیگربه توصیه شمقدری را کذب محض دانست.
پس از صحبتهای شایسته روی خط هفت، پرده آخربرنامه با حضور دو منتقد سینمای ایران، جواد طوسی و احمد طالبینژاد برای نقد فیلم آسمان زرد کم عمق بالا رفت.
احمد طالبینژاد در این بخش از نخستین کسانی بود که رشته کلام را بدست گرفت و در صحبتهای ابتدایی خود اظهار داشت: نقد نگاه کارشناسانه به فیلم و بیان ویژگی است؛ چه از دیدی مخالف یا موافق و تصوری که درمیان مردم وجود دارد تصوری اشتباهی است که البته از زمان گذشته بوده است.
وی درباب نقد فیلم آسمان زرد کم عمق بابیان اینکه این فیلم ظرفیتهای نامکشوف سینمای ایران را مطرح میکند و نشان میدهد که سینما تنها یک تعریف ندارد افزود: فیلمهایی چون آسمان زرد کم عمق باید در سالنهای کمتر و با مدت زمان بیشتر برای استقبال مخاطبان به خصوص مخاطبان خاص آن وجود داشته باشند. اما آنچه که مشاهده میشود عکس این اتفاق است و فیلم در سالنهایی اکران میشود و مخاطبی آن را میبیند که نمیتواند آن را درک کند.
وی ادامه داد: سلیقه مخاطب به شدت نزول پیدا کرده و نمونه آن فروشهایی است که مشاهده میکنیم و علت این اتفاق به نقد برمی گردد که تبدیل شده به ستایش بیچون و چرا از فیلمساز یا نفی مطلق فیلمساز و این در حالی است که وظیفه نقد موضع گیری سیاسی نیست.
طالبینژاد ادامه داد: اگر معتقد هستیم فیلمی چون آسمان زرد کم عمق فیلم خوبی است باید جزییات آن را بشکافیم تا مخاطب به تماشای این گونه فیلمها عادت کند و از آن استقبال کند چرا که دراین نوع فیلمها اگر فرد بتواند با آن ارتباط برقرار کند لذتی است که در فیلمهای عادی نیست.
وی گفت: فیلم آسمان زرد کم عمق، فیلمی شاعرانه است، بدین معنی که در این فیلم فضای بیمنطقی حاکم است که در آن بازی با زمان و هزار توی ذهنی دیده میشود.
جواد طوسی در تایید صحبتهای طالبینژاد اذعان داشت: فیلمهایی ازگونه فیلم آسمان زرد کم عمق باید یک فضای مناسبی را درکه قالب پاتوق موضوعیت داشته و درجغرافیای تهران وجود داشته باشد فراهم کند تا مخاطبینی از این دست شناخت درست خود را داشته باشند، مکانهایی که شرایط فرهنگی در آنها بیشتر نمود دارد. وی با بیان اینکه در مجموع بهرام توکلی بدون آنکه خواسته باشد نمایشی را اجرا کند در حال دادن پیشنهاد به سینمای بیرونق ما در جهت تجربه کردن فرم و روایت است، اظهار داشت: روایتپردازی غیر خطی که در فیلمهای پیشین توکلی، روایت اول شخص بود در این فیلم ترکیبی شده است، بدین معنی که در بخش قابل توجهی از این فیلم راوی خود مهران است و از یک مقطعی غزل نیز راوی میشود. طوسی افزود: این فیلم یک مقدار تجربه گذار یک جامعهای که نتوانسته مدرنتیه را یک فهم درست تاریخی بکند است وعناصرونشانههای آن تا حدودی با پست مدرنیسم هماهنگ است؛ عدم قطعیت، تکثرگرایی، مرگ سوژه و معلق بودن همه چیز که حتی در اجرا نیز نشان داده میشود، آن گونه که شخصیت بندی لوکیشن در کنار شخصیتها، یک هویتمندی زنده و پویا دارد و کاملا توانسته آن را به یک شخصیتی قابل باور تبدیل کند. برنامه شب گذشته هفت در نظر سنجی خود با بالاترین درصد در گزینه فیلم کیفر ازمیان گزینههایی چون؛ بدرود بغداد، ملکه، قصه پریا، در پاسخ به سوال بازی مصطفی زمانی را در کدامیک از فیلمهای زیر میپسندید، به پایان رسید.