به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز؛ نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «دربند» با حضور «پرویز شهبازی» کارگردان، «هومن بهمنش» مدیر فیلمبرداری، «امیر سماواتی» بازیگر و تهیه کننده فیلم ،«بهرنگ علوی»، «پگاه آهنگرانی»، «نازنین بیاتی»، «فرید سمواتی» بازیگران فیلم و «محمدرضا شهیدی فر» مجری برنامه در تالار سعدی مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد.
در این نشست پرویز شهبازی کارگردان فیلم «دربند»اظهارداشت: برای ساخت این فیلم سینمایی فکر می کنم از شهریور سال ۱۳۹۰ بود که ایده آن به ذهنم رسید و نگارش فیلمنامه را آغاز کردیم و فکر می کنم اردیبهشتماه امسال بود که کار فیلمبرداری شروع شد و تا پنج مرداد ماه امسال نیز فیلمبرداری ادامه ادامه داشت و ما سکانس پایانی فیلم را در آبانماه فیلمبرداری کردیم.
وی افزود: من افتخار می کنم که در چنین مراسم پرسش و پاسخی شرکت کنم و برای دو فیلم قبلیام خودم در چنین جلسه ای حاضر نشدم اما این بار به احترام تمام کسانی که فیلم را دیدند و برای دیده شدن بازیگر جدیدم به جلسه آمدم . چون معتقدم که فیلم را باید حتما مخاطب ببیند و درک و برداشت او از فیلم هم است .
شهبازی تصریح کرد: بعد از ساختن شدن فیلم سینمایی «نفس عمیق» برای ساختن فیلم سینمایی «عیار ۱۴» از تهران و شرایط شهری دور شده بودم بعد از ده سال دوباره فیلمی ساختم که وقایع آن در مرکز کشور (تهران) میگذرد وبه شخصه علاقهمندم که در آثارم به دانشگاه و دانشجویان بپردازم و برای این فیلم هم به سراغ این قشر پر جنب و جوش جامعه رفتم تا با استفاده از انها به دغدغه ها ومشکلات این قشر از جامعه و جوانان بپردازم.
وی خاطرنشان کرد: هومن بهمنش فیلمبردار مطرح و خوبی است و من سال گذشته در زمان جشنواره سی فیلم فجر با ایشان صحبت کردم درباره کار سه کارگردان اظهارنظر کرد من از فکرش خوشم آمد احساس کردم صاحب سبک و سلیقه است ومی تواند دراین فیلم سینمایی به ما کمک کند وخوشبختانه این اتفاق افتاده از این همکاری راضی هستم.
شهبازی در ادامه اضافه کرد: شاید مخاطب در مواجهه با این فیلم بگوید که سوژه آن کلیشه ای و تکراری است و اگر اینگونه فکر کنیم همه فیلمها تکراری هستند و نباید ساخته شوند . بنابراین به شخصه حاضرم فیلمنامهای بنویسم و این فیلنامه را به ۲ کارگردان برای ساخت فیلم بدهیم که به نظرم نتیجه کارکاملاً متفاوت ساخته خواهد شد ومخاطب با چند فیلم متفاوت روبه رو خواهد بود.
وی در خصوص انتخاب بازیگر اصی فیلم هم توضیح داد: من از ۴۰۰ یا ۵۰۰ نفر تست گرفتم بعد که روی یک نفر متمرکز شدم یک ماه تأمل کردم و مطمئن شدم میتواند نقش را بازی کند در این سن بازیگر حرفهای نداریم انتخاب بازیگران برایم اهمیت زیادی دارد اما سابقه بازیگر و کارنامه کاریاش برای من مهم نیست. مهم این است که به نقشی که برایش در نظر گرفتم بخورد. چون بازیگری که سابقه دارد خیلی از چیزها را به فیلم می آورد ویکی از آنها گوش ندادن به حرف کارگردان است.
کارگردان عیار ۱۴ در ادامه تاکیید کرد: به هیچ عنوان من فیلمنامه به بازیگر نمیدهم برای اینکه روی فیلمنامه کار میکنم و بازیگر در نقطهای از فیلمنامه فیکس میشود و ایدههایی به من میدهد که به نوعی آزادی عمل من را سلب میکند. من با دورخوانی در سینما کاملاً مخالفم دورخوانی در تئاتر بوده و در سینما معنایی ندارد بدون دوربین هیچ اتفاقی نمیافتد و اعتقادی به تمرین به دوربین ندارم هر اتفاقی با دوربین رخ میدهد. همانگونه که به بازیگرها فیلمنامه نمیدهم اما از فیلمبردار، صدابردار، طراح صحنه میخواهم تا فیلمنامه را با دقت بخواند و هر لحظه برای من ایده و فکر نو داشته باشد همانطوری که در فیلمبرداری ایدههای خوبی از سوی آقای بهمنش پیشنهاد شد که در فیلم مورد استفاده قرار گرفت.
شهبازی در ادامه درباره حضور سماواتی تهیه کننده و پسرش در ایین فیلم هم اضاف کرد: امیر سماواتی برای من زارعی و پسرش یک پکیج بود اگر امیر سمواتی بازی نمیکرد نمیتوانستم از پسرش استفاده کنم اینها باید شبیه هم میبودند من به اندازه کافی به شخصیت فرید نزدیک شدم او در مهمانی منزوی است و در نهایت نیز او در مقابل پدرش و فساد او شورش میکند واین اتفاقات فیلم را رقم می زند.
در ادامه این نشست «پگاه آهنگرانی» بازیگر این فیلم هم عنوان داشت: زمستان سال گذشته آقای امیر سمواتی خواستند که به دفترشان بروم قرار بود نقش «نازنین» را به عنوان شخصیت اصلی فیلم را بازی کنم و برایم خوشایند بود اما دیگر تماسی نگرفتند اوایل فروردینماه نیز با دوربین تست گرفتند و همچنان فکر میکردم نقش نازنین را برای من در نظر گرفته اند اما بعد ها متوجه شدم که «نازنین بیاتی» برای نقش اصلی فیلم انتخاب شدند و بعد که فیلم را دیدم احساس کردم انتخاب بسیار درست و به جایی صورت گرفته است.
در ادامه این نشست «نازنین بیاتی»در خصوص بازی در فیلم سینمایی «دربند»اظهارداشت: مطلع شدم که آقای شهبازی برای فیلم جدیدشان تست میگیرند به دفتر مراجعه کردم در یک تایمی هر روز برای تست میرفتم اما نمیدانستم که قرار است نقش اصلی داستان را بازی کنم تا دو روز قبل از آنکه قرار بود فیلم جلوی دوربین برود قرارداد من بسته شد و ما هیچ فیلمنامهای را نمیخواندیم و نمیدانستیم در چه موقعیت مکانی باید جلوی دربین برویم قصه ابتدا و انتهایش برای ما مشخص نبود واین روش آقای شهبازی بودند.
در ادامه این نشست «بهرنگ علوی» دیگر بازیگر این فیلم ابرازداشت: اولینبار با فیلم سینمایی «عیار ۱۴» و بازی در یک سکانس افتخار حضضور در آثار آقای شهبازی را پیدا کردم و اسفندماه سال گذشته بود که ایشان با من تماس گرفتند و گفتند نقشی را برای من دارند به عقیده من آقای شهبازی شهری را برایمان ساختند و ما در آن زندگی کردیم بخشهایی از آن شهر در فیلم دیده میشود که من نام آن را شهر من دربند میگذارم.
وی ادامه داد: در این فیلم کار گروهی خوبی انجام شد و آقای شهبازی از شیوههای منسوخ شده در سینما برای بازی گرفتن استفاده نمیکنند بلکه فضای ذهنی خودشان را برای ما تعریف میکنند و ما جلوی دوربین میرویم من در این فیلم با اسم خودم بازی بازی کردم و بهرنگ فیلم از من خیلی دور بوده است.
در ادامه این نشست «هومن بهمنش» فیلمبردار این اثر هم گفت: فیلم را به طریقه ۳۵ میلیمتری فیلمبرداری کردیم وقتی فیلمنامه را خواندم متوجه تفاوت آن با جنس کارهای قبلیام شدم و قبول کردم که در آن حضور داششته باشم . ازطرفی این فیلم اثری رئالیستی است که با صحبتهایی که با کارگردان داشتم به این نتیجه رسیدیم که حذف مطلق فیلمبرداری و نورپردازی در این فیلم مناسب خواهد بود.
وی عنوان داشت: حذف مطلق فیلمبرداری و نورپردازی سختترین کار است که فیلمبرداری به رخ کشیده نشود سعی کردیم فضای فیلم شبیه زندگی واقعی باشد. از نوعی از نورپردازی کلاسیک استفاده نکردیم در بعضی از صحنهها حتی بازیگر دیده نمیشود سعی شده یک تصویر استریزه و نزدیک به زندگی واقعی با شیوه کارگردانی آقای شهبازی ارائه دهیم و در این فیلم سعی کردیم دوربین روی سه پایه باشد تنها در چهار یا پنج پلان حرکتی دوربین به دنبال بازیگر است به اعتقاد من باید برای استفاده از تکنیک دوربین روی دست طراحی مناسبی صورت گیرد که متأسفانه در جاهایی میبینیم که بدون هدف و به صورت شلخته و آزاردهنده از تکنیک دوربین روی دست استفاده شده است.
در ادامه «امیر سمواتی» تهیهکننده این فیلم هم تصریح کر: نگاه آقای شهبازی به جوانان بسیار ارزشمند است او به تکتک جوانها و دانشجوها علاقهمند است و جنس فیلمسازیاش متفاوت است او تعقل و تفکر مخاطب را هدف قرار میدهد وفکر می کنم که در این فیلم هم این موارد رعایت شده است.
سماواتی در پایان گفت: بودجه فیلم یک میلیارد تومان است سه ماه فیلمبرداری داشتیم و پایان فیلم را در زمان دیگری گرفتیم از نظر فارابی این ممکن است عدم مدیریت تهیهکننده باشد اما من معتقد بودم باید شرایطی فراهم کنم تا آقای شهبازی با صبوری، دقت و وسواس بتواند موفق عمل کند تا نتیجه وکیفیت فیلم بالا باش.