اعتراض به حذف سیمرغ انتخاب‌های مردمی در روز اول
در نخستین روز سی و سومین جشنواره فیلم فجر چه گذشت؛
اعتراض به حذف سیمرغ انتخاب‌های مردمی در روز اول
سی و سومین جشنواره فیلم فجر، نخستین روز کاری خود با اکران شش فیلم و یک مستند و با حضور جمع زیادی از هنرمندان و اصحاب رسانه آغاز کرد.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۴
به گزارش هنرنیوز، نخستین روز جشنواره با بازدید احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران از کاخ جشنواره و حضور وی بر فرش قرمز همراه شد.

وی در این بازدید سینما را موضوعی ملی خواند و گفت: باید برای حمایت از سینما تصمیمی ملی اتخاذ شود و شورا از این تصمیم حمایت کند، در برنامه سوم، بندی گنجانده شده است که شهرداری ها در احداث سینماها کمک و سرمایه گذاری کنند؛ در این خصوص دولت پیش قدم شد و شهرداری ها هم به کمک آمدند و آیین نامه ها و مصوباتی از جمله فعالیت «سینما شهر» تدوین شد.

در این روز مطابق سالهای گذشته اولین سانس به اکران یک فیلم سینمای کودک_فیلم «قول» منتخب جشنواره فیلم کودک و نوجوان_ اختصاص پیدا کرد که به دلیل عدم حضور محمدعلی طالبی کارگردان این فیلم، نشست پرسش و پاسخ اصحاب رسانه برگزار نشد.

«من میخواهم شاه بشوم» عنوان جنجالی مستند مهدی گنجی بود که در سانس دوم اکران های روز اول بر پرده سالن کاخ جشنواره رفت؛ این مستند که پیش از این در جشنواره سینما حقیقت اکران شده بود با استقبال گسترده مخاطبان و اصحاب رسانه مواجه شد. لیکن بخش مستند سی و سومین جشنواره فیلم فجر نشست پرسش و پاسخ نخواهد داشت.

نخستین نشست مطبوعاتی اولین روز جشنواره، به فیلم «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده در بخش نگاه نو(فیلم اول) اختصاص یافت؛ نشستی که بخشی از آن به انتقادهای پژمان بازغی از حذف سیمرغ انتخاب های مردمی و اعتراض پناهنده به عدم رعایت عدالت در برنامه اکران برخی فیلم ها گذشت. «ناهید» در آمار نظرسنجی های روزانه کاخ جشنواره بهترین فیلم نخستین روز این دوره از سی و سومین جشنواره فیلم فجر شناخته شد.

«ارغوان» ساخته کیوان محمدی و امید بنکدار و «بوفالو» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی دو فیلم سودای سیمرغ به رغم تبلیغات رسانه ای نتوانستند نظر اصحاب رسانه را جلب کنند.

در نخستین روز جشنواره در کنار بازیگران فیلم های اکران شده ابراهیم حاتمی‌کیا ،‌پرویز پرستویی،محسن علی‌اکبری، سعید آقاخانی، علی معلم،کامبوزیا پرتویی،ابوالحسن داودی، لاله اسکندری، رضا یزدانی، پژمان لشکری‌پور، پژمان جمشیدی،مهتاب کرامتی، سعید آقاخانی، سهیلا گلستانی حضور داشتند و فیلم های روز نخست جشنواره را در کنار اصحاب رسانه به تماشا نشستند.

به رغم انتقادها و اعتراض های اصحاب رسانه امسال هم مطابق سال گذشته جایگاه ویژه ای برای خبرنگاران در سالن اصلی در نظر گرفته نشده است که بدیهی در روزهای آینده ازدحام جمعیت موجب خواهد شد اصحاب رسانه دوباره ناگزیر شوند در سالن یا ایستاده و یا بر پله ها و بالکن فیلم ببینند.

نشست های پرسش و پاسخ اصحاب رسانه در سالن سعدی برج میلاد، امسال هم در لیست اجراهای چرخشی حضور مجریان مختلف را تجربه می کند که امیر پوریا و یاشار نورانی مجریان نشست های روز نخست بودند.

تمام نشست های مطبوعاتی روز نخست جشنواره سی و سوم بدون قرار گرفتن نام عوامل فیلم بر سکوی اجرا برگزار شد به گونه ای که اصحاب رسانه با این موضوع دچار مشکل شدند؛ نیز اطلاع رسانی آغاز نشست های مطبوعاتی با وقفه و پس از یک ربع شروع از نشست صورت گرفت که سرگردانی اهالی مطبوعات را در پی داشت.

کاخ جشنواره نخستین روز خود را با اهتزاز پرچم این دوره از جشنواره فیلم فجر در آسمان صاف تهران گذراند.

م.خ
کد خبر: 78887
Share/Save/Bookmark