«محمدتقي فهيم» گفت: مجموعه تلويزيوني «فاصلهها» سريال خيلي آموزنده و فكر شده و اتفاقي مبارك است و نبايد آن را دستكم گرفت چرا كه در نوع خود بحران شكني كرده و به زبان ديگر به داد تلويزيون رسيده است.
به گزارش هنرنيوز، «محمدتقي فهيم» منتقد سينما در گفتوگو با فارس در مورد مجموعه تلويزيوني «فاصلهها» ساخته حسين سهيليزاده، اظهار داشت: به نظر من اقدام اخير صدا و سيما در ترغيب و دفاع با استفاده از آثار توليدي در قسمتهاي زياد و متوالي در مقابله با شبكههاي بيروني و ... حائز اهميت بود و در اين زمينه خوشبختانه تلويزيون خيلي اكتيو و فعال برخورد كرد و اين حركت را نبايد دستكم گرفت. با اين رويكرد، تلويزيون از كليشهگرايي فاصله گرفت و با انبوهسازي كار خود را تثبيت كرد و در كنار آن تجربه نشان داده است كه با انبوهسازي ميتوان مخاطب را پاي گيرندهها نشاند و او را جذب كرد و در كنار آن، مهمتر از همه ميتوان پيام مورد نظر را به درستي انتقال داد و نهادينه كرد.
فهيم در ادامه به فارس گفت: قطعا در اين زمينه كارهاي تك قسمتي جواب نميدهد و اين موضوع در سينما نيز پاسخگو نيست چرا كه در سينما در يك زمان محدود پيام فيلم به مخاطبان ارائه ميشود اما راهكار اين مسئله ساخت سريالهاي 50 تا 60 قسمتي است كه تا به حال تجربه نشان داده كه دستاوردهاي خوبي داشته است، ضمن آن كه اين كار از اين جهت مفيد است كه از استفاده مخرب مخاطب از ماهواره ممانعت ميكند و در كنار آن با ساخت و ارائه اين نوع سريالهاي در قسمتهاي زياد، ميتوان به اين نتيجه دست پيدا كرد كه مخاطبان قصهگويي و داستانپردازي را دوست دارند.
اين منتقد در ادامه افزود: به نظر من مجموعه تلويزيوني «فاصلهها» در اين زمينه اتفاق مباركي است و نبايد اين حركت را دستكم گرفت چرا كه در نوع خود بحران شكني كرد و به زبان ديگر به داد تلويزيون رسيد.
كاگردانان «زرد سالاران» در ادامه افزود: به نظر من در تلويزيون ما مدت كوتاهي يك وقفه ايجاد شد و در اين ميان خلاء، ركود و يكنواختي ديده ميشد و به زبان ديگر تلويزيون موضوعاتي را دستمايه كار خود قرار داده بود كه به مسائل عادي جامعه ميپرداخت، در اين مقطع تلويزيون نياز به يك تلنگر براي شكستن ركود داشت كه سريال كه سريال «فاصلهها» به نوعي اين خلاء را پر كرد.
فهيم تصريح كرد: اين سريال به لحاظ موضوع و محتوا قابل دفاع است به اين معنا كه مسئلهاي كه در اين سريال عنوان ميشود دغدغه بسياري از جوانان و خانوادهها است كه در اين ميان مسئله شكاف بين نسلها در حال استفاده ابزاري ميشود كه اين سريال در اين زمينه تعامل بسيار خوبي داشت و اين مسئله خيلي خوب و مهم است.
او گفت: اين سريال روابط سالم ميان آدمها را به نمايش درآورد و به نظر من تلويزيون در اين زمينه نبايد بترسد و اين مسائل را ميتوان به راحتي مطرح كرد. به لحاظ آكادميك نيز در دنياي مدرن به اين نتيجه رسيدهاند كه بايد اين مسائل مطرح شود و تلويزيون در قالب درامهاي مختلف ميتواند به روابط زن و شوهرها بپردازد اما طبق رعايت شئونات و عرف جامعه حركت شود.
اين منتقد در ادامه به اشكالات اين سريال نيز پرداخت و افزود: به نظر من فيلمنامهنويس بايد يك قدم از مخاطب جلوتر باشد اما در اين سريال اين موضوع به خوبي كار نشده اگر ما از مخاطبان عقبتر باشيم كه واپسگرايي داريم و اگر خيلي جلوتر باشيم اين موضوع خوب در نميآيد و در بخش عرفيات و اخلاقيات نيز نبايد به شرم و حياي خانوادههاي سنتي لطمه وارد كرد.
مدير مسئول مجله «پيلبان» در ادامه افزود: به هر حال سريال «فاصلهها» قابل دفاع است ضمن آن كه اكثر خانوادهها از گروه سني مختلف پاي گيرندهها نشستند و اين اثر در اين زمينه سربلند است.
اين منتقد در مورد بازيهاي سريال «فاصلهها» نيز خاطرنشان كرد: در مجموع بازيها، معمولي بودند و از جوانان خيلي توقع ندارم اما در اين ميان «فاطمه گودرزي» (ليلا) خيلي معمولي است. «دانيال حكيمي» (محسن) بيشتر از صداي خود استفاده ميكند و به فراز و فرود نقش خود كمتر فكر كرده كه ميتوانست اين كار را با يك بالانس ويژه انجام دهد و در ميان جوانان نيز «نيما شاهرخشاهي» (ساسان) توانسته از پس يك نقش خاكستري بر بيايد. «شهرام عبدلي» (مهران) بازيگر توانايي است اما در اين سريال با اين كه نقش منفي برعهده دارد، خوب كار نكرده و خيلي منفعل است در صورتي كه ميتوانست در مقاطعي التهاب را وارد كار كند.
اين منتقد در مورد مسائل فني سريال «فاصلهها» نيز اظهار داشت: در اين زمينه نيز اتفاق مثبتي رخ داده و نشان ميدهد كه گروه حساسيت به خرج داده و ما گافهاي ساير سريالهاي ديگر را در آن نميبينيم. فضاسازي كار خوب صورت گرفته و اين سريال جرقههاي خوبي در مقايسه با ساير كشورها دارد و در زمينه رنگ، نور، گريم، وقت گذاشته شده و اغراقآميز نيست و در قاببندي و حركت دوربين نيز حركات مثبتي رخ داده و ما در طول كار شاهد آدمهاي شادابي هستيم كه يك ملودرام خانوادگي را رقم زدهاند و اين كار را به سريال «فرار از از زندان» كه همه چيز در آن رعايت شده نزديك ميكند ضمن آن كه و تيتراژ پاياني كار خيلي خوب درآمده است كه به خوبي و پيام و هارموني كار را نيز بازتاب ميدهد.ژ
اين منتقد در پايان اين گفتوگو نيز در مورد پبشرفت يا پسرفت كارگرداني «حسين سهيليزاده» نيز اظهار داشت: به نظر من اين كار يك سرو گردن از تمام آثار «حسين سهيليزاده» جلوتر است و به نوعي نقط عطف كارنامه وي محسوب ميشود چرا كه در كارهاي قبلي مسائلي وجود داشت كه مورد نقد بود اما اين سريال خيلي آموزنده و فكر شده عمل كرده است.
فهيم: سريال «فاصلهها» بحرانشكني كرد
«محمدتقي فهيم» گفت: مجموعه تلويزيوني «فاصلهها» سريال خيلي آموزنده و فكر شده و اتفاقي مبارك است و نبايد آن را دستكم گرفت چرا كه در نوع خود بحران شكني كرده و به زبان ديگر به داد تلويزيون رسيده است.
به گزارش هنرنيوز، «محمدتقي فهيم» منتقد سينما در گفتوگو با فارس در مورد مجموعه تلويزيوني «فاصلهها» ساخته حسين سهيليزاده، اظهار داشت: به نظر من اقدام اخير صدا و سيما در ترغيب و دفاع با استفاده از آثار توليدي در قسمتهاي زياد و متوالي در مقابله با شبكههاي بيروني و ... حائز اهميت بود و در اين زمينه خوشبختانه تلويزيون خيلي اكتيو و فعال برخورد كرد و اين حركت را نبايد دستكم گرفت. با اين رويكرد، تلويزيون از كليشهگرايي فاصله گرفت و با انبوهسازي كار خود را تثبيت كرد و در كنار آن تجربه نشان داده است كه با انبوهسازي ميتوان مخاطب را پاي گيرندهها نشاند و او را جذب كرد و در كنار آن، مهمتر از همه ميتوان پيام مورد نظر را به درستي انتقال داد و نهادينه كرد.
فهيم در ادامه به فارس گفت: قطعا در اين زمينه كارهاي تك قسمتي جواب نميدهد و اين موضوع در سينما نيز پاسخگو نيست چرا كه در سينما در يك زمان محدود پيام فيلم به مخاطبان ارائه ميشود اما راهكار اين مسئله ساخت سريالهاي 50 تا 60 قسمتي است كه تا به حال تجربه نشان داده كه دستاوردهاي خوبي داشته است، ضمن آن كه اين كار از اين جهت مفيد است كه از استفاده مخرب مخاطب از ماهواره ممانعت ميكند و در كنار آن با ساخت و ارائه اين نوع سريالهاي در قسمتهاي زياد، ميتوان به اين نتيجه دست پيدا كرد كه مخاطبان قصهگويي و داستانپردازي را دوست دارند.
اين منتقد در ادامه افزود: به نظر من مجموعه تلويزيوني «فاصلهها» در اين زمينه اتفاق مباركي است و نبايد اين حركت را دستكم گرفت چرا كه در نوع خود بحران شكني كرد و به زبان ديگر به داد تلويزيون رسيد.
كاگردانان «زرد سالاران» در ادامه افزود: به نظر من در تلويزيون ما مدت كوتاهي يك وقفه ايجاد شد و در اين ميان خلاء، ركود و يكنواختي ديده ميشد و به زبان ديگر تلويزيون موضوعاتي را دستمايه كار خود قرار داده بود كه به مسائل عادي جامعه ميپرداخت، در اين مقطع تلويزيون نياز به يك تلنگر براي شكستن ركود داشت كه سريال كه سريال «فاصلهها» به نوعي اين خلاء را پر كرد.
فهيم تصريح كرد: اين سريال به لحاظ موضوع و محتوا قابل دفاع است به اين معنا كه مسئلهاي كه در اين سريال عنوان ميشود دغدغه بسياري از جوانان و خانوادهها است كه در اين ميان مسئله شكاف بين نسلها در حال استفاده ابزاري ميشود كه اين سريال در اين زمينه تعامل بسيار خوبي داشت و اين مسئله خيلي خوب و مهم است.
او گفت: اين سريال روابط سالم ميان آدمها را به نمايش درآورد و به نظر من تلويزيون در اين زمينه نبايد بترسد و اين مسائل را ميتوان به راحتي مطرح كرد. به لحاظ آكادميك نيز در دنياي مدرن به اين نتيجه رسيدهاند كه بايد اين مسائل مطرح شود و تلويزيون در قالب درامهاي مختلف ميتواند به روابط زن و شوهرها بپردازد اما طبق رعايت شئونات و عرف جامعه حركت شود.
اين منتقد در ادامه به اشكالات اين سريال نيز پرداخت و افزود: به نظر من فيلمنامهنويس بايد يك قدم از مخاطب جلوتر باشد اما در اين سريال اين موضوع به خوبي كار نشده اگر ما از مخاطبان عقبتر باشيم كه واپسگرايي داريم و اگر خيلي جلوتر باشيم اين موضوع خوب در نميآيد و در بخش عرفيات و اخلاقيات نيز نبايد به شرم و حياي خانوادههاي سنتي لطمه وارد كرد.
مدير مسئول مجله «پيلبان» در ادامه افزود: به هر حال سريال «فاصلهها» قابل دفاع است ضمن آن كه اكثر خانوادهها از گروه سني مختلف پاي گيرندهها نشستند و اين اثر در اين زمينه سربلند است.
اين منتقد در مورد بازيهاي سريال «فاصلهها» نيز خاطرنشان كرد: در مجموع بازيها، معمولي بودند و از جوانان خيلي توقع ندارم اما در اين ميان «فاطمه گودرزي» (ليلا) خيلي معمولي است. «دانيال حكيمي» (محسن) بيشتر از صداي خود استفاده ميكند و به فراز و فرود نقش خود كمتر فكر كرده كه ميتوانست اين كار را با يك بالانس ويژه انجام دهد و در ميان جوانان نيز «نيما شاهرخشاهي» (ساسان) توانسته از پس يك نقش خاكستري بر بيايد. «شهرام عبدلي» (مهران) بازيگر توانايي است اما در اين سريال با اين كه نقش منفي برعهده دارد، خوب كار نكرده و خيلي منفعل است در صورتي كه ميتوانست در مقاطعي التهاب را وارد كار كند.
اين منتقد در مورد مسائل فني سريال «فاصلهها» نيز اظهار داشت: در اين زمينه نيز اتفاق مثبتي رخ داده و نشان ميدهد كه گروه حساسيت به خرج داده و ما گافهاي ساير سريالهاي ديگر را در آن نميبينيم. فضاسازي كار خوب صورت گرفته و اين سريال جرقههاي خوبي در مقايسه با ساير كشورها دارد و در زمينه رنگ، نور، گريم، وقت گذاشته شده و اغراقآميز نيست و در قاببندي و حركت دوربين نيز حركات مثبتي رخ داده و ما در طول كار شاهد آدمهاي شادابي هستيم كه يك ملودرام خانوادگي را رقم زدهاند و اين كار را به سريال «فرار از از زندان» كه همه چيز در آن رعايت شده نزديك ميكند ضمن آن كه و تيتراژ پاياني كار خيلي خوب درآمده است كه به خوبي و پيام و هارموني كار را نيز بازتاب ميدهد.ژ
اين منتقد در پايان اين گفتوگو نيز در مورد پبشرفت يا پسرفت كارگرداني «حسين سهيليزاده» نيز اظهار داشت: به نظر من اين كار يك سرو گردن از تمام آثار «حسين سهيليزاده» جلوتر است و به نوعي نقط عطف كارنامه وي محسوب ميشود چرا كه در كارهاي قبلي مسائلي وجود داشت كه مورد نقد بود اما اين سريال خيلي آموزنده و فكر شده عمل كرده است.