آقای وزیر! موسیقی را نیز دریابید
آقای وزیر! موسیقی را نیز دریابید
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول ۱۹ روز برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان سری به این رویداد مهم نزد اما یک روز پس از اختتامیه این جشنواره به تالار وحدت آمد.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۱
به گزارش هنرنیوز ، جشنواره موسیقی جوان به گواهِ بسیاری از بزرگان موسیقی ایران، مهمترین رویداد در حوزه موسیقی طیِ چند دهه‌ی گذشته است. حدود 80 تن از استادان موسیقی ایرانی به عنوان داور در کنار این جشنواره هستند. کسی مانند حسین علیزاده که معمولا با رویدادهای دولتی همکاری نمی‌کند، پای ثابت جشنواره موسیقی جوان است. جشنواره‌ای که پیشوند «ملی» را هم یدک می‌کشد.

این جشنواره در سه بخش موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک به رقابت میان نوجوانان و جوانان از سراسر ایران اختصاص دارد. هر سه بخش این جشنواره از موسیقی‌های جدی و با ریشه‌اند. موسیقی ایرانی که ریشه در فرهنگ و هنر ایران زمین دارد. موسیقی نواحی که ریشه در اصالت‌های قوم‌های مختلف ایران دارد و موسیقی کلاسیک هم پراست از تفکر و اندیشه.

هر بخش از جشنواره را استادانِ حقیقی و واقعی‌اش داوری می‌کنند. نام هر کدام از داورانی که در جشنواره موسیقی جوان هستند، برای اعتبار دادن به هر جشنواره‌ای کافی است. اما در جشنواره موسیقی جوان همه‌ی این استادان گرد هم بخشی از گفته‌های بزرگان موسیقی ایرانی درباره‌ی جشنواره ملی موسیقی جوان و شرکت کنندگانش را می‌‌خوانیم:

حسین علیزاده: به طور کل، برآیند مثبت است. تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. بخش ویژه موسیقی دستگاهی مرحلۀ بسیار سختی است، باید به شرکت‌کنندگان تبریک گفت. اطلاعات برخی از آنها به اندازۀ کسانی است که دکترای موسیقی دارند. موضوع بسیار حساسی است. در این سن چنین دانشی دارند و آینده را برای آنها مهم می‌کند. می‌توانند هنرمندان بزرگی شوند و سفیران خوبی برای موسیقی کشورمان در دنیا باشند.

مهدی آذرسینا: هر کدام‌شان آن رکن اساسی که حفظ ردیف است را رعایت کردند. به محتوا و مبنای اولیۀ موسیقی ایران احاطه دارند و به طور قطع در آینده هنر درستی را با برداشت صحیح از زیربناها ارائه خواهند داد.

رضا پرویززاده: برای بخش موسیقی لری شرکت‌کننده آواز نداشتیم. آواز نخستین نقطه‌ای است که در هر منطقه تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بسیاری امروزه به سمت موسیقی پاپ گرایش پیدا می‌کنند، شاید علت این باشد. علاقه دارند که کار جدیدی انجام دهند و برای همین از حوزۀ موسیقی نواحی خارج می‌شوند.

حمیدرضا نوربخش: جشنوارۀ جوان یکی از حرفه‌ای‌ترین جشنواره‌هاست که در نوع برگزاری و بالاترین سطحِ داوری، بسیار موفق است.

علی‌اکبر شکارچی: جشنواره ملی موسیقی جوان قابلیت این را دارد که حتی بازتاب جهانی داشته باشد. چون این جشنواره اعتبار خوبی دارد و شناخته‌‌شده‌ترین استادان در عرصۀ موسیقی سنتی و بومی داوریش را برعهده گرفته‌اند. برای شرکت‌کنندگان افتخاری است که در حضور چنین استادانی ساز بزنند.

مسعود شعاری: جشنوارۀ موسیقی جوان جشنوارۀ معتبری است و خروجی خوب و مثبتی دارد و امیدوارم ستاد جشنواره و شرکت‌کنندگان این جشنواره در سال‌های آینده هم به همین شکل با قدرت به کارشان ادامه دهند. من وقتی برگزیدگان دورۀ قبل جشنواره را می‌بینم که در جشنواره‌های دیگر کنسرت می‌گذارند، خوشحال می‌شوم و دوست دارم امسال هم همین اتفاق برای نفرات برتر رخ بدهد.

حمیدرضا اردلان: جنبۀ دیگر جشنواره این است که اقوام ایرانی با هم ملاقات می‌کنند و فرهنگ‌ها با یکدیگر همزیستی می‌کنند. این تعامل به‌ویژه در اختتامیه‌های جشنواره می‌تواند نمادی از یک وحدت ملی با رنگ و بویی آموزشى و تربیت فنی موسیقی کشور باشد.

اردشیر کامکار: جشنواره موسیقی جوان باعث پیشرفت بچه ها بوده و در آنها انگیزه ایجاد می کند، افزایش جشنواره های این چنینی باعث انگیزه بیشتر در هنرمندان جوان خواهد شد.

مرجان قنبری‌مهر: سطح شرکت‌کنندگان بسیار نزدیک به هم بود و این موضوع انتخاب را برای هیئت داوران سخت می‌کرد. نسبت به سال‌های گذشته سطح این جشنوارۀ کشوری بالاتر رفته است. جشنواره با معرفی قطعات مختلف و غیرمعمول خود می‌تواند به معلمان در شهرهای مختلف کمک‌کننده باشد.

فرج علیپور: امروزه موزیسین‌های جوان بیشتر تلاش می‌کنند، اما به‌هیچ‌وجه حمایت نمی‌شوند‌. فقط مردم حامی آنها هستند. با وجود سختی مجوز گرفتن‌ها و بسیاری از ممیزی‌ها باز هم کنسرت خود را برگزار می‌کنند.

علی‌اصغر شاه‌زیدی: جشنوارۀ موسیقی جوان قدرت لازم را دارد و بسیار در این سال‌ها موفق بوده است. این جشنواره به‌صورت کامل شناخته‌شده است و روز به روز نیز بر قدرتش افزوده می‌شود.

کی‌خسرو پورناظری: نظیر این جشنواره را در این سطح در کشور نداریم. بیشتر نوازندگان جشنواره از شهرستان‌ها می‌آیند و در شهرستان‌ها زمینۀ اجرای موسیقی ضعیف است و فعالیت‌ها معطوف به هر سال در جشنواره می‌شود. باید وزارت ارشاد و مرکز موسیقی برنامه‌هایی جهت احداث کانونهای کوچک در شهرستان داشته باشند تا تبادل هنری بین نوازندگان و هنرمندان آنجا رخ دهد.

آنچه در اینجا آمد، تنها بخشی از گفته‌های بزرگان موسیقی ایران درباره‌ی جشنواره ملی موسیقی جوان بود. بی‌شک وقتی این حجم از استادان حوزه موسیقی در کنار جشنواره‌ای قرار می‌گیرند، یعنی تمام ابعاد آن را قبول دارند و مطمئن هستند که جشنواره مسیر درستی را طی می‌کند.

اما با همه این اوصاف 27 شهریور 1396 زمانی که مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان برگزار شد، خبری از سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نبود.جشنواره طیِ 19 روز در تالار رودکی برگزار شد و هر روز تعدادی از بزرگان موسیقی در سالن رودکی حضور داشتند و به داوری می‌پرداختند؛ اما در هیچ کدام از این 19 روز هم خبری از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشد و او هرگز پایش را به تالار رودکی نگذاشت.

جالب این‌که روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم هیچ توضیحی درباره‌ی علت عدم حضور وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ارائه نداده است.

نکته قابل تامل این که روز بعد از برگزاری مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، سیدعباس صالحی به تالار وحدت آمد تا در مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره صنعت چاپ شرکت کند! چنین رویکردی تعجب اهل موسیقی را برانگیخته است.

شاید بهتر است وزیر ارشاد در جمع‌های اهالی موسیقی بیشتر حضور یابد و دیدگاه و برنامه‌هایش برای موسیقی را بیشتر شرح دهد. البته نکته اینجاست که با ورود به ماه محرم دیگر اهالی موسیقی برنامه‌ی خاصی برای برگزاری ندارند و آقای وزیر باید منتظر بماند تا شاید در پایان ماه صفر فرصت حضور در میان اهالی موسیقی را داشته باشد.

تسنیم
کد خبر: 95347
Share/Save/Bookmark