خروج آثار تاریخی از کشور نیازمند مصوبه دولت نیستند
مدیر اداره کل موزه‌ها
خروج آثار تاریخی از کشور نیازمند مصوبه دولت نیستند
مدیرکل امور موزه ها با اشاره به اینکه چهار موزه فرش، آبگینه، رضا عباسی و هنرهای ملی در دوره مدیریت گذشته سازمان میراث فرهنگی، مدیریت استانی گرفتند تأکید کرد: با این وجود ما معتقدیم که این موزه‌ها باید ملی شوند.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۰


تفاوت ۸ میلیارد دلاری و ۸ میلیارد تومانی در ایجاد یک موزه


مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی یکی از مهمترین نیازهای کشور در حوزه فرهنگ را ایجاد یک سالن تمام عیار برای برگزاری نمایشگاه‌های خارجی با تمام استانداردهای روز دنیا در کشور اعلام کرد.

به گزارش هنرنیوز؛ محمدرضا کارگر اظهار کرد:‌ موزه لوور آماده برگزاری نمایشگاه در ایران است. اگر این سالن را داشتیم اتفاق بسیار عالی در کشور رخ می‌داد. حضور رئیس موزه لوور در ایران یک اتفاق بسیار مهم است. اتفاقی که بسیاری از روسای موزه‌های بزرگ دنیا نیز قصد انجامش را دارند.

او با اشاره به تفاوت‌هایی که یک بودجه هشت میلیارد دلاری با یک بودجه هشت میلیارد تومانی برای ایجاد موزه در دنیا وجود دارد، گفت: برای ایجاد یک موزه با توجه به اختصاص هر کدام از این قیمت‌ها قطعا به طور متفاوت می‌توانیم یک موزه را راه‌اندازی و تجهیز کنیم، اما متأسفانه ایران این پول را به هر دلیلی ندارد.

او با اشاره به مضیقه مالی سازمان میراث فرهنگی و اداره کل موزه‌ها در سال گذشته گفت: اگر کانون توجهات از دولت به مردم منتقل شود، ما باید هفته‌ای یک موزه خصوصی در کشور ایجاد کنیم. امروز تلاش می‌کنیم تا پایان دولت فعالیت‌های مربوط به این دولت را در استان‌ها به پایان برسانیم.

او همچنین به برگزاری نمایشگاه تمدن مکزیک با عنوان مایاها در ایران به زودی خبر داد و از وجود برخی کمبودها اظهار نگرانی کرد.

پژوهشگاه و سازمان میراث فرهنگی شاید ادغام شوند

«کارگر» با اشاره به وجود یکی از چالش‌های سازمان میراث فرهنگی در کشور گفت: در حال حاضر ریاست پژوهشگاه و معاونت میراث فرهنگی روی بحث ادغام این دو بخش با یکدیگر فکر و بررسی دارند که آیا می‌توان با این کار شرایط مناسبی ایجاد کرد یا خیر. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، بسیاری از اتفاقات برطرف می‌شوند.

باید فضای حفاظت فیزیکی را از کاخ موزه‌ها برداریم

مدیر اداره کل موزه‌ها با اشاره به سیاستی که سازمان میراث فرهنگی باید برای موزه‌ها دنبال کند تأکید کرد: باید فضای حفاظت فیزیکی را از کاخ موزه‌ها برداریم. به عنوان مثال خانه هنرمندان گاهی اوقات تا بامداد نمایشگاه‌هایی را برگزار می‌کند، اما اگر بخواهیم چنین اتفاقی را در میراث فرهنگی مطرح کنیم همیشه بحث حفاظت فیزیکی از فضای کاخ موزه ها مطرح می‌شود. بنابراین نگاه امسال ما برداشتن نگاه حفاظت فیزیکی از موزه‌ها است.

وی گفت: موزه‌ها مکان‌هایی متعلق به مردم هستند که باید از صبح زود تا نیمه‌شب باز باشند. نبض یک شهر باید در موزه‌ها حرکت کند. این غایت اندیشه‌های ماست. در حال حاضر نیز به دنبال فضای کنونی موزه‌ها نیستیم. باز کردن در روی همه هنرمندان و مردم و کسانی که تغییرات اجتماعی را دنبال می‌کنند از سیاست‌های ما است. ما به دنبال تثبیت یک جریان و انتقال یک نگاه هستیم.

او اضافه کرد: برداشتن دیوار از پارک توسط شهرداری یک تغییر نگاه بود. میراث فرهنگی نیز همه آبرویش را گذاشته است تا چنین اقدامی را دنبال کند. ایجاد یک مکان بسته نظامی برای موزه‌ها باید تغییر پیدا کند. در فضای جدید افراد سرجای خود می‌ایستند.

رئیس کتابخانه ملی موزه کتاب و کتابت را ایجاد می‌کند

مدیر اداره کل موزه‌ها در پاسخ به پرسشی درباره آخرین اقدامات انجام شده برای واگذاری ساختمان موزه علوم و فناوری به موزه ملی ایران گفت: آقای صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صددرصد به دنبال تبدیل فضای قرار گرفته در اختیار موزه علوم و فناوری به موزه کتاب و کتابت است.

او تأکید کرد: واگذاری این فضا به موزه علوم یک اقدام شتابزده بود، چون یک ساختمان تاریخی نمی‌تواند موزه‌ای مانند موزه علوم را در خود جای دهد. در حال حاضر نیز بحث‌های حقوقی آن باید پیگیری شود.

به اعتقاد وی، موزه علوم در فضای کنونی یک مُسَکِن است که باید درد آن برای همیشه برطرف شود.

۹۸ درصد آثار قاچاق تاریخی تقلبی‌اند

«کارگر» که صبح امروز (یکشنب ۲۲ فروردین) در نشست خبری معاونت میراث فرهنگی در دفتر این معاونت سخن می‌گفت، درباره دزدی‌هایی که برخی اوقات از موزه‌های کشور رخ می‌دهد گفت: آثاری که به عنوان آثار فرهنگی و تاریخی قاچاق می‌شوند ۹۵ تا ۹۸ درصد تقلبی‌اند.

وی افزود: سرقت از محوطه‌های تاریخی هرچند ممکن است تخریب به همراه داشته باشد، اما یک سرقت نیست. خوشبختانه تاکنون هیچ سرقت جدی از موزه‌ها نداشته‌ایم.

مدیر اداره کل موزه‌ها همچنین از ادامه پیگیری‌های جدی برای سرقتی که از موزه کنگاور در فروردین سال گذشته انجام شده بود، خبر داد و تأکید کرد: خوشبختانه تاکنون چیز نگران‌کننده‌ای در بحث موزه‌ها نبوده است.

خروج آثار تاریخی از کشور نیازمند مصوبه دولت نیستند

کارگر در پاسخ به پرسشی درباره لزوم صدور مجوز از سوی هیأت دولت برای خروج اموال فرهنگی با هدف نمایش در کشور‌های مختلف گفت: براساس آیین‌نامه اموال فرهنگی در دولت، هیچ نیازی به مصوبه دولت نیست و رئیس سازمان میراث فرهنگی می‌تواند دستور خروج آثار را برای برگزاری نمایشگاه‌ها در کشور بدهد.

وی افزود: در مواردی متأسفانه اصرار می‌شود تا برای خروج آثار از هیأت دولت مجوز بگیرند. این به یک روال تبدیل شده است. اما از نظر قانونی نیازی به مجوز هیأت دولت نیست.

مدیریت موزه‌های تهران باید ملی شوند

او همچنین در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه چهار موزه فرش، آبگینه، رضا عباسی و هنرهای ملی در دوره مدیریت گذشته سازمان میراث فرهنگی، مدیریت استانی گرفتند تأکید کرد: با این وجود ما معتقدیم که این موزه‌ها باید ملی شوند.

وی گفت: اگر در این اتفاق به یک باور برسیم بسیار مهم است.

استرداد اشیاء، یک مشکل مشترک ایران با دیگر کشورهاست

مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول در بخش دیگری از صحبت‌هایش مشکل استرداد اشیاء از کشورهای دیگر را یک مشکل مشترک بین ایران و کشورهایی که دارای فرهنگ طولانی هستند دانست و گفت: کشورهایی مانند مصر، ایتالیا، یونان، بین‌النهرین و آمریکای لاتین مانند ایران همیشه مشکل استرداد اشیا را دارند.

وی ادامه داد: در این زمان‌ها اگر هر کدام از کشورها درخواست بازگرداندن آثارشان را داشته باشند با توجه به اینکه موزه‌های بزرگ در دیگر کشورها خالی می‌شوند، آن‌ها آثار را برنمی‌گردانند و در زمانی که هر کشور چنین ادعایی را داشته باشد برای اثبات و بازگرداندن آثارشان باید جلسات طولانی دادگاه برگزار شود.

خدا کمک‌مان کرد تا سال ۹۴ را به پایان برسانیم

مدیر پایگاه‌های جهانی از سختی سال گذشته در بحث اعتبار برای پایگاه‌ها اعتراض کرد و تأکید کرد: خدا کمک‌مان کرد تا سال گذشته به پایان برسد.

به گزارش هنرنیوز؛ فرهاد عزیزی که صبح امروز در نشست خبری معاونت میراث فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سخن می‌گفت، تأکید کرد: پایگاه‌های جهانی جزو حوزه‌هایی بود که مشکلات زیادی داشت. هر چند موفق شدیم سال ۹۴، ۵۰ پایگاه ملی را فعال نگه داریم، اما بحث اعتبار مسئله مهمی بود که توانستیم با کمک خدا آن را پشت سر بگذاریم.

او در ادامه با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در سال گذشته از سوی پایگاه‌های جهانی اظهار کرد:‌ خوشبختانه سال گذشته هیأت راهبردی پایگاه‌های ملی پس از هفت سال در سال ۹۴ ابلاغ و فعال شدند.

او از مهمترین تفاوت‌های نوروز امسال را جشن تحویل سال نو بسیاری از مردم و گردشگران در کنار بناهای تاریخی مانند تخت جمشید، پاسارگاد و طوس دانست.

سه پرونده ناملموس موقت جدید به یونسکو رفت

به گزارش هنرنیوز؛ فرهاد نظری - مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی - نیز در سخنانی با اشاره به اقداماتی که این دفتر در سال‌های گذشته و در حوزه ثبت و تعیین حریم داشته است، گفت: موفق شدیم سال گذشته سه پرونده نقالی، هنر قصه‌گویی روایی و نی‌سازی را به عنوان پرونده‌های موقت به یونسکو بفرستیم.

خط ۲ مترو به زیر میدان نقش جهان نمی‌رود

مدیرکل دفتر محوطه‌ها، بناها و بافت‌های تاریخی، تغییر مسیر خط ۲ متروی اصفهان را مهمترین اتفاق در سال ۹۴ دانست.

«غلامرضا میثاقیان» با تاکید بر جلوگیری از ورود خط ۲ متروی اصفهان به زیر میدان نقش جهان، گفت: این یک خطر برای میدان نقش جهان بود که تا حدودی مرتفع شد.

وی ادامه داد: محدوده ۱۶۸ شهر تاریخی که قبلا تعیین حریم شده بود، در شورایعالی معماری و شهرسازی تعیین حریم و ابلاغ شد.

او تاکید کرد: حدود ۸۷۵ شهر تاریخی در کشور داریم که به زودی تعیین حریم می‌شود.
کد خبر: 90630
Share/Save/Bookmark