از بليت‌فروشي مستندهاي بلند تا اكران «بدرود بغداد» در فرانسه
مديرعامل مركز گسترش خبر داد؛
از بليت‌فروشي مستندهاي بلند تا اكران «بدرود بغداد» در فرانسه
 
تاريخ : دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۵۰
«شفيع آقامحمديان» از بليت‌فروشي 1000 تا 2000 توماني فيلم‌هاي مستند بلند در سينما سپيده خبر داد و گفت: به دنبال اكران «بدرود بغداد» در يكي از سينماهاي فرانسه و با حضور نمايندگان كمپاني‌‌ها و منتقدان هستيم.

به گزارش هنر نیوز به نقل از فارس، «شفيع آقامحمديان» مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و مدير چهارمين جشنواره بين‌‌المللي «سينماحقيقت» در طول دوران كوتاه مديريتش در مركز توانست كاري ارزشمند انجام دهد؛ كاري كه بسياري از مديران سينمايي فقط قول انجام آن را مي‌دادند. او با اختصاص «سينما سپيده» به نمايش فيلم‌هاي مستند توانست به قول‌هاي مديران قبلي جامعه عمل بپوشاند.

با او درباره جشنواره سينماحقيقت، سينما مستند، فيلم سينمايي «بدرود بغداد»، تعامل با مستندسازان و شبكه مستند سيما، مستندهاي سياسي و فيلم‌هاي مركز گسترش در جشنواره فجر گفت‌وگو كرديم كه از نظر مي‌گذرد:



* بايد فيلمساز را براي ورود به برخي موضوعات تشويق كرد

«شفيع آقامحمديان» در ابتداي گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس در خصوص جشنواره سينما حقيقت گفت: اين جشنواره براي ما يك تجربه جدي و جديدي بود. اين دوره هيچ جاي مقايسه با دوره‌هاي گذشته و به خصوص دوره گذشته را ندارد. براي ما بحث آموزشي خيلي مهم بود كه با صحبت‌هايي كه با دوستان داشتم، همگي از اين مباحث راضي بودند. از مباحث ديگر ما در اين جشنواره مطرح كردن سينماي سياسي بود كه با برگزاري نشست‌ها، استقبال خوبي از آن شد. با همه تفاسير كم و كاستي‌هايي هم داشتيم.

وي در ادامه افزود: يكي ديگر از اتفاقات جشنواره سينما حقيقت، افتتاح «سينما سپيده» بود كه 5 - 6 ماه از انرژي ما را گرفت. يكي ديگر از ويژگي‌هاي جشنواره حضور فيلم‌هاي خارجي خوبي بود كه بسياري از دوستان فكر نمي‌كردند اين كار انجام شود.

آقامحمديان در رابطه با برنامه‌هايش براي دوره‌هاي آتي جشنواره سينما حقيقت گفت: به نظرم بايد بحث آموزشي تقويت شود و موضوعات را اصولي‌تر ببنيم. علاوه بر اين بايد موضوعاتي كه كمتر به آن توجه شده را مد نظر قرار داد. در بسياري از موضوعات مثل پيشرفت‌هاي علمي كشور، به صورت جدي با آن برخورد نشده است؛ حتي ما درباره فيلم‌هاي ديني هم احساس ضعف كرديم. يكي از بخش‌هاي ديگري كه بايد به آن توجه داشت، چاپ كتاب است. توليدات را بايد جهت‌دهي كرد و نيازهاي جامعه را بررسي كرد. اين امر به اين معني نيست كه در يك موضوع ورود كنيم. جامعه همه موضوعات را نياز دارد، منتها در برخي موضوعات، فيلمساز ورود نكرده و بايد در اين زمينه تشويق كرد تا كارهايي توليد شود.



* برنامه‌ريزي نمايش فيلم‌هاي مستند در سينما سپيده بعد از محرم اجرا مي‌شود

وي در ادامه گفت‌وگو درباره نمايش آثار مستند در «سينما سپيده» و پخش دوباره سه فيلم مستند «آينه‌هاي غبار گرفته»، «حقيقت گمشده» و از «پاليز تا پاريس» بيان داشت: در زمان جشنواره قول داديم كه اين فيلم‌ها را در سينما سپيده نمايش بدهيم. در ابتداي كار اين سه مستند را اكران كرديم تا استقبال را بررسي كنيم. اعتقاد ما اين بود كه در ابتدا، استقبال كم است و همين طور هم بود ولي در ادامه رفته رفته استقبال از نمايش آثار بهبود يافت. براي اينكه اين سه فيلم بلند بودند، يك بار ديگر فيلم‌ها را نمايش داديم. بنابراين تصميم گرفتيم تا محرم سه فيلم اكران شود و ان‌شاء‌الله بعد از محرم با يك برنامه‌ريزي جدي كه جدول آن تهيه شده، كار را دنبال كنيم.



* اكران عمومي مستندهاي بلند در دو سانس آخر روز‌هاي هفته و پنجشنبه و جمعه

مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي ادامه داد: در طول هفته يك روزهايي را به نمايش آثار كوتاه داستاني و انيميشن و زماني را براي فيلم‌هاي انجمن سينماي جوانان ايران اختصاص داده‌ايم. برنامه ما به اين صورت است كه قصد داريم دو سانس آخر روز را اكران عمومي داشته باشيم و فيلم‌هاي بلند مستند در اين سانس‌ها اكران عمومي شود. همچنين در طول هفته نمايش مستند‌هاي مربوط به قوم‌شناسي، پويانمايي و مستند پرتره را هم خواهيم داشت و روزهاي پنج‌شنبه و جمعه را براي اكران عمومي در نظر گرفته‌ايم.



* فروش بليت 1000 تا 2000 توماني براي فيلم‌هاي مستند

آقامحمديان گفت: براي فيلم‌هاي غير از اكران عمومي، بليت فروشي صورت نمي‌گيرد و فيلمسازان، علاقه‌مندان، دانشجويان و دست‌اندركاران مي‌توانند در اين نمايش‌ها حضور پيدا كنند. اكران عمومي در دو سانس آخر از ساعت 17 تا 19 و 19 تا 21 انجام خواهند شد و قيمت بليت فعلا 2000 تومان در نظر گرفته شده است. البته ممكن است پايين‌تر هم بيايد و به 1000 تومان هم برسد؛ اما قصد نداريم ارزش مستند را پايين بياوريم.



* اكران فيلم‌هاي سينمايي فرهنگي در سينما سپيده

وي در ادامه تصريح كرد: در برنامه درازمدت دنبال اين هستيم كه فيلم‌هاي فرهنگي برتر ايراني را در سالن شماره يك سينما سپيده اكران كنيم. به طور مثال دنبال اكران «پوسته» (مصطفي آل‌احمد)، «ديگري» (مهدي رحماني) و «برخورد خيلي نزديك» (اسماعيل ميهن دوست) هستيم.

همين‌ جا اعلام مي‌كنيم دوستان مي‌‌توانند فيلم‌هاي فرهنگي سينمايي و فيلم‌هاي مستندي كه قابليت نمايش دارد را براي ما ارسال كنند و ما در جدول اكران قرار دهيم. در كنار اين موضوعات قصد داريم آثار فلان مستند‌ساز و فلان كشور را مرور كنيم كه البته اين كارها سال آينده انجام خواهد شد.



* فروش محصولات مستند و نمايش فيلم‌هاي روز دنيا در سينما سپيده

وي افزود: در حال رايزني با معاونت سينمايي هستيم كه بتوانيم فيلم‌هاي سينمايي روز دنيا را در سالن شماره يك سينما سپيده اكران كنيم. حتي اگر بتوانيم در سال دو فيلم هم اكران كنيم، خوب است. جداي اين موضوعات، غرفه‌اي در سينما سپيده پيش‌بيني كرديم تا محصولات مستند را به فروش برساند، البته اين كار را به صورت آزمايشي در هفته فيلم داشتيم و جواب خوبي هم گرفتيم.



* براي اكران فيلم‌هاي مستند به دنبال يك سينماي دائم و مستقل هستيم

«شفيع آقامحمديان» در ادامه اظهار داشت: ما دنبال اين هستيم كه يك سينماي مستقل و دائم داشته باشيم و ديگر مستأجر نباشيم. در اين زمينه هم سينما شهر به ما كمك مي‌كند. اخيرا سردر مخصوصي براي «سينما سپيده» زده شده كه اين‌ها نشان مي‌دهد كه با جديت اين مسئله را دنبال مي‌كنيم.



* اعلام آمادگي مركز گسترش براي ورود به بحث توليدات شبكه مستند سيما

وي در خصوص ارتباط با «شبكه مستند سيما» گفت: ما يك ارتباطات و تعاملاتي با اين شبكه داشتيم و با توجه به قرار داشتن اين شبكه در مرحله آزمايشي ما انتظار نداريم به طور جدي وارد مرحله توليد شويم. مطمئنا روابط آن‌ها با ما شكل توليدي نخواهد داشت و اين رابطه به اين شكل خواهد بود كه محصولاتمان را به آن‌ها ارائه دهيم. هر چند كه ما اعلام آمادگي هم مي‌كنيم كه در بحث توليد هم با نظريات آن‌ها ورود پيدا و كارهايي توليد كنيم، فكر مي‌كنم در آينده نزديك هم جلساتي با مسئولان شبكه مستند داشته باشيم.

آقامحمديان اضافه كرد: پخش فيلم‌هاي مستند در «سينما سپيده» تعريف جديدي را پيش روي ما مي‌گذارد و آن اين است كه همانند فيلم‌هاي سينمايي، ابتدا بايد اكران داشته باشيم و پس از آن از صدا و سيما و رسانه‌ها پخش كنيم. تهيه‌كننده‌ها هم همين‌ نظر را دارند كه ابتدا فيلم را اكران كنيم و سپس به رسانه‌ها بدهيم. مسئله بعدي هم ارائه فيلم‌‌ها در يك پكيج است كه خود اين موضوع هم مزيد بر اين تعريف جديد مي‌شود.

وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا حاضر هستيد كه فيلم‌هاي توليدي‌تان را بدون دريافت هزينه به شبكه مستند سيما بدهيد، گفت: نمي‌تواند اين طور باشد. آن‌ها هم مايل به انجام چنين كاري نيستند. اينجا بحث ارزش‌گذاري مطرح مي‌شود. همان طور كه ما در سينما سپيده هم با دريافت مثلا 1500 تومان سعي در ارزش‌گذاري فيلم‌هاي مستند داريم. به علاوه فكر نمي‌كنم عوامل فيلم هم راضي به اين كار باشند. مگر اينكه يك همكاري‌هاي ويژه‌اي باشد كه بحث آن جداستف شايد مثلا بتوان به يك تفاهمنامه‌هايي رسيد كه ما فيلم‌ها را بدهيم و در قبال آن فيلمسازان ما براي شبكه مستند سيما دوباره كار توليد كنند.



* مجبوريم از مستندهاي سياسي جشنواره سينما حقيقت راضي باشيم

مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در پاسخ به سؤالي مبني بر رضايت از مستندهاي سياسي جشنواره اخير «سينما حقيقت» تصريح كرد: براي شروع كار مجبور بوديم راضي باشيم، منتها از يك نظر انتظارات ما را برآورده كرد و از يك نظر نه. انتظار ما اين بود كه به لحاظ ساختاري، ورود موضوعات، سطح آثار بالاتر باشد و اميدوارم اين ضعف در سال‌هاي آتي جبران شود. به علاوه ما به دنبال اين نيستيم كه روي يك موضوع متمركز شويم. موضوعات مختلفي در سطح كشور، منطقه و جهان داريم كه جاي كار زيادي دارد ولي به نظرم براي ابتداي كار خوب بود.



* از فيلم‌هاي سياسي يك تابو درست شده است

وي افزود: نمايش مستند‌هاي سياسي نشان مي‌دهد كه مستند‌سازان ما به فكر ساخت مستند سياسي هستند ولي به خاطر اينكه در ايران خيلي با عنوان «مستند سياسي» فيلم ساخته نشده، فيلمسازان با شك و ترديد ورود كردند. اين حركت ما با عنوان مستندهاي سياسي ترديدها را تا حدودي برطرف مي‌كند و به فيلمسازان جرات مي‌دهد.

ما از فيلم‌هاي سياسي يك تابو ساختيم كه نمي‌شود به آن نزديك شد؛ در صورتي كه اين طور نيست. مثلا آقاي سعيد ابوطالب يا آقاي محسن خان‌جهاني به شكلي منطقي حرف‌هاي‌شان را زده بودند.



* بايد شوراي بررسي آثار كوتاه و مستند در آينده نزديك جدي‌تر گرفته شود

آقامحمديان در خصوص فعاليت شوراي بررسي آثار كوتاه و مستند براي ارسال به جشنواره‌هاي جهاني گفت: اين شورا وجود دارد و وظيفه كار به عهده دوستان‌مان در مركز است. خوشبختانه در اين مدت فيلم‌هايي كه به خارج از كشور رفته توسط ما ديده شده و مشكلي نبوده است.

تعداد فيلم‌هايي كه مورد دار باشد، انگشت‌شمار راست ولي بايد در آينده نزديك اين مسئله را جدي بگيريم. با توجه به مشغله ما و معاونت سينمايي اين موضوع را به صورت درون‌گروهي حل كرده‌ايم.



* استقبال از ساخت و نمايش فيلم‌هاي سه‌بعدي

وي در ارتباط با ساخت فيلم‌هاي «سه‌بعدي» افزود: در اين مورد نه كسي به ما پيشنهاد داده و نه ما پيگير بوديم. ما همين الان هم اعلام مي‌كنيم اگر كسي مي‌خواهد در اين رابطه تجربه كند - البته به صورت فيلم كوتاه - ما حاضر به همكاري هستيم.



* ماندن همايش «تصوير عاشورا» در تهران به دليل تعلل يكي از استان‌ها

شفيع آقامحمديان در خصوص جلسات هم‌انديشي با مستند‌سازان و تهيه‌كنندگان تصريح كرد: اين جلسات به دليل برگزاري جشنواره سينماحقيقت متوقف شد. بايد دوباره تلاش كنيم بعد از جشنواره فجر و يا از سال بعد اين كار را ادامه دهيم. البته با دوستان تبادل نظر داريم و از طرفي چون شوراها فعال هستند، اين شورا هم پاسخ‌گو خواهند بود. علت اين تاخير در آينده هم مسائل مربوط به همايش تصوير عاشوراست كه سعي داريم با نگاهي محتوايي وارد اين مسئله شويم. با آسيب‌شناسي كه روي فيلم‌هاي دوره گذشته انجام شد، متوجه شديم كه نگاه فيلمسازان بيشتر سطحي بوده است.

وي ادامه داد: قصد داشتيم اين همايش را به شهرستان‌ها واگذار كنيم كه اين كار ميسر نشد. اوايل سال برگزاري همايش را به يكي از استان‌ها سپرديم. استان مورد نظر تعلل كرد و دو سه ماه پيش هم متوجه شديم، مديركل ارشاد آن استان عوض شده و به ما هم خبر ندادند. بنابراين مجبور شديم اين جشنواره را خودمان برگزار كنيم و ببينيم در آينده چه اتفاقي مي‌افتد.



* حضور انيميشن سينمايي «قلب سيمرغ» و چند فيلم مركز گسترش در جشنواره فجر

مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در ادامه گفت‌وگو با فارس درخصوص جشنواره فيلم فجر اظهار داشت: امسال مركز يك فيلم سينمايي انيميشن با عنوان «قلب سيمرغ» را در جشنواره فجر دارد. فيلم‌هاي سينمايي «مرگ كسب و كار من است» (داوود ثقفي)، «آسمان هشتم» (حسن نجفي)، «مصائب چارلي» (عليرضا سعادت‌نيا)، «پايان دوم» (يعقوب غفاري)، «بهشت اينجاست» (حميد سليميان) و «مهتاب روي سكو» (فيما امامي و رضا دريانوش) هم در صورت آماده شدن در جشنواره فيلم فجر حضور دارند.



* به دنبال اكران «بدرود بغداد» در يكي از سينماهاي فرانسه هستيم

وي در خصوص فيلم‌ سينمايي «بدرود بغداد»؛ نماينده سينماي ايران در اسكار 2011 گفت: همچنان با تعدادي از كمپاني‌هاي بين‌المللي در ارتباط هستيم. با يك پخش‌كننده هم صحبت كرديم كه اگر بتوانيم در سانفرانسيسكو اكران فيلم را داشته باشيم. فكر مي‌كنم نتيجه اين موضوع تا چند روز آينده معلوم شود. كمپاني‌ها در جواب دادن كند عمل مي‌كنند. اگر اشتباه نكنم ما با 10 - 15 كمپاني صحبت كرده‌ايم.

آقامحمديان اضافه كرد: چون در فرانسه اكثر كمپاني‌ها نمايندگي دارند، دنبال اين هستيم كه اگر بتوانيم يك سينماي اختصاصي براي نمايش اين فيلم بگيريم و با حضور نمايندگان كمپاني‌ها و منتقدان، فيلم را اكران كنيم و در آنجا وارد مذاكرات جدي شويم. در آلمان هم يك كمپاني پخش‌كننده اعلام آمادگي همكاري كرده، منتها در اين مورد ما خودمان مردد هستيم، چرا كه كمپاني‌هاي سطح بالاتر هنوز به ما جواب نداده‌اند.

وي در ادامه بيان داشت: اخيرا آمريكا با محموله‌هاي فرهنگي ما برخورد بدي دارد. فيلم «برخورد خيلي نزديك» ساخته اسماعيل ميهن‌دوست قرار بود در سانفرانسيسكو اكران شود. ما نسخه 35 ميلي‌متري را فرستاديم و متاسفانه برگشت خورد. آمريكا در عرصه ارسال پستي آثار هم براي ما مانع‌تراشي كرده است و در نهايت آنجا مجبور شدند از طريق DVcam فيلم را نمايش بدهند.



* عدم اهداي جايزه به برگزيدگاني كه در اختتاميه‌ها حضور نمي‌يابند

شفيع آقامحمديان درخصوص حاشيه‌هاي مربوط به عدم اهداي جايزه «محمد شيرواني» از سوي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي پس از برگزاري چهارمين جشنواره بين‌المللي «سينما حقيقت» گفت: آقاي شيرواني در جلسه اختتاميه جشنواره «سينما حقيقت» حاضر نشد و جايزه‌اش را نگرفت.

وي در ادامه افزود: سياست معاونت سينمايي بر اين است كه برگزيدگاني كه در مراسم اختتاميه حاضر نشوند، جوايز آن‌ها داده نشود؛ مگر اينكه از قبل هماهنگ شود و براي آن‌ها سفري پيش آيد و يا عذر موجهي داشته باشند. اين سياست معاونت بوده كه در اين مورد اتفاق افتاده است.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا با محمد شيرواني تماس گرفته شده بوده است يا خير، بيان داشت: در تماسي كه با ايشان گرفته شده بود، گفته بودند مريض هستم ولي اين‌طور نبوده است. آقاي شيرواني اوايل امسال هم جايزه ديگري گرفته بودند و براي دريافت جايزه حضور نيافتند و ما براي اين كه حسن نيت‌مان را نشان بدهيم، جايزه را اهدا كرديم.

آقامحمديان ادامه داد: ما براي اينكه با سياست‌هاي معاونت سينمايي هم‌سو شويم و هم اينكه بگوييم اين برخورد درست نيست، اين كار را انجام داديم.



گفت‌وگو: حميد يادروج

کد خبر: 21410
Share/Save/Bookmark