نادر فلاح در گفتگو با هنرنیوز؛
جمله «طرف اصل جنس است» را نمی فهمم
نادر فلاح گفت: نباید این گونه نگاه کرد که بازیگری را برای نقش های مان انتخاب کنیم که اصل جنس باشد در بسیاری از فیلم ها که حضور داشته ام این جمله را شنیدم که البته آزار دهنده است.
تاريخ : شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۲
نادر فلاح بازیگر نمایش «وقتی ما برگردیم دوپای آویزان مانده است»در گفتگو با هنرنیوز در ارتباط با این نمایش و نقشی که در آن بازی میکند گفت: این نمایش نامه با یک زبان شاعرانهای نوشته شده است نویسنده گی و کارگردان این نمایش است بر عهده ابراهیم پشت کوهی است که در سالهای قبل نیز با گروهی دیگر این نمایش رادر جشنواره بین المللی تئاتر فجر بر روی صحنه برده بود و موفق به دریافت جایزه کارگردانی نیز شده بود. در این اجرا ما لهجه و نوع گویش جنوبی را کمرنگتر کرده ایم. داستان این نمایش در ارتباط با آدمی است که برای انجام دادن یک گناه شرایط سختی را تحمل میکند و بنا دارد که به گناهش اعتراف نماید.
وی در ادامه افزود: درست است که برخی از واژههای استفاده شده در این نمایش جنوبی است و مکانی که این نمایش در آن اتفاق میافتد نیز در همان منطقه است اما موضوع نمایش و آنچه که نویسنده قصد بیان آن را داشته مربوط به منطقه خاصی نیست و آن را میتوان در یک جامعیت کلی تر بررسی کرد. تلاش شده است که بدون اغراق یک حرف انسانی زده شود و فقط از امکانات اقلیمی منطقه جنوب استفاده شده است. اغلب بازیگران بدون لهجه و بسیار عادی حرف میزنند.
فلاح در ادامه درباره نقشی که در این نمایش بازی میکند گفت: من ایفاگر نقشی به نام لوک هستم که در این منطقهای که زندگی میکند مردم آن شهر از آن حساب میبرند. او دزدی است که به تازگی از زندان آزاد شده است. موقعیتهای این نقش و همچنین تاثیر گذاری آن بر نمایش نامه بسیار دارامتیک است او نامههایی را به دست میآورد که آنها مربوط به شخصی است که به گناههایش اعتراف کرده است. و لوک تلاش می کند از وی باج خواهی کند و از آن سو استفاده نماید.
بازیگر فیلم سینمایی «خط ویژه» در ادامه افزود: در نهایت این کاراکتر در موقیعت برگشت ناپذیری قرار میگیرد. این شخصیت درگیری درونی پیدا میکند که آیا به گناهانی که انجام داده اعتراف نماید یا نه که لوک راههای برگشت را برای وی میبندد. در ارتباط با بداهه گویی باید بگویم که به دیالوگها پایبند هستم اما برای خلق شخصیت و تولید کاراکتری نو ابراهیم پشت کوهی به عنوان کارگردان به بازیگرش اعتماد میکند و این نکته بسیار خوب و مفیدی برای بازیگری است که دارای ایده و خلاقیت است.
بازیگر فیلم سینمایی «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» با اشاره به اینکه برخی از کارگردانها بر اساس پیش زمینه و چهره بازیگر را برای برخی نقشها انتخاب میکنند و نه تواناییهای بالقوه آن گفت: در فیلمهایی که بازی کردم در برخی از موارد جملهای را میشنوم که آزار دهنده است که میگویند: «طرف اصل جنس است». این جمله معنی خوشایندی برای بازیگر ندارد چرا که این حرف نشان دهنده این تفکر است که فلان فرد بازیگر نیست و توانایی ندارد و بر اساس انتخاب درست ما در جایگاه خودش قرار گرفته است و تنها نقشی را هم که میتواند بازی کند همین کاراکتری است که به وی پیشنهاد شده است. این نوع تفکر برای یک بازیگر حرفهای خوشایند نیست.
وی در ادامه افزود: سینما این را نمیخواهد قرار نیست بازیگر اصل جنس باشد اگر نگاه این باشد که تمام کارگردانها باید با این نگاه بازیگران آثارشان را انتخاب کنند شخصاً بسیار تلاش کردم که کاراکترهای متفاوتی را بازی کنم و نشان دهم که من تنها یک نقش را نمیتوانم بازی کنم بلکه بازیگری هستم که توانایی بازی در نقشهای مختلف را دارم. علاوه بر اینکه در نقشهای جدی تجربههای خوبی داشتم در فیلمهایی هم بازی کردم که شخصیتی را به نمایش گذاشتم که در موقعیتهای طنز قرار گرفته است در حال حاضر هم مشغول بازی در مجموعه «ابله» به کارگردانی کمال تبریزی هستم و در آنجا یک نقش کاملاً تیپیکال را بازی کردهام. طنز برای هنر نمایش همانند نمک برای غذا است نه آنقدر زیاد که شور شود و نه آتقدر کم که نتواند مخاطب خودش را جذب کند. به عنوان یک بازیگر تلاش دارم تا هر نقشی را تجربه کنم.
فلاح در پایان گفت: اما تلخترین و جدیترین نقشی را که بازی کردم در فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» بوده است که در حال حاضر هم به عنوان نماینده کشور افغانستان به اسکار فرستاده شده است و نگاه خوبی هم به این فیلم شده است امیدوارم اتفاق خوشایندی برای آن در اسکار بیافتد.
«وقتی ما برگردیم دوپای آویزان مانده است» باز تولید دوباره ابراهیم پشت کوهی از نمایشی است که با همین عنوان (معروف به «دو پای آویزان») در سال ۱۳۸۷ اجرا کرد و اثر برگزیده جشنواره هجدهم تئاتر فجر شد.
شهروز دل افکار، عصمت رضاپور، الهام اسکندری، تینو صالحی، محمد سایبانی، حسین اصیلی، نادر فلاح، هادی اسکندری، علی جوادی نیا، اسماعیل مرادی بازیگران این نمایش هستند.