به گزارش هنرنیوز؛ محمد حسن طالبیان با اشاره به ثبت جهانی معماری دست کند و ناشناخته ماندن آن در سطح جهانی گفت: با وجود ثبت جهانی معماری دست کند در فهرست آثار جهانی یونسکو هنوز این میراث در سطح جهانی کمتر شناخته شده است.
او دست کندها را منظومه زیستی منجصربه فردی دانست که معماری آن را نمیتوان از سایر عوامل محیطی جدا کرد.
وی افزود: بهترین مثال معماری دست کند، روستای میمند است که از یک منظر فرهنگی بسیار استثنایی برخوردار است که در این منظر فرهنگی میتوان بهترین نشانه تعامل انسان و طبیعت را مشاهده کرد.
او همچنین به تلاشهای پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای معرفی و شناساندن هر چه بهتر معماری دست کند اشاره کرد و افزود: با تلاشی که سید محمد بهشتی ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به همراه پژوهشگران این حوزه داشتند معماری دست کند، چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته است.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بخشی از سخنان رییس پژوهشگاه و توجه نشدن به معماری موقت یا معماری چادری اشاره کرد و ادامه داد: در گذشته برای برگزاری کارناوالهای بزرگ از معماری موقت استفاده میشد، درحال حاضر نیز میتوان در سایت جهانی تخت جمشید که در ایام نوروز، روزانه نزدیک به ۷۰ هزار نفر بازدید کننده دارد با استفاده از معماری موقت، طراحی مناسبی انجام داد.
طالبیان در همین خصوص تصریح کرد: اما از آنجایی که تاریخ گذشته به درستی مطالعه نشده نه تنها نمیتوان حفاظت و مرمت را به درستی انجام داد که ساماندهی شهرهای تاریخی نیز به روش مناسب انجام نمیگیرد.
او با اشاره به مجموعه تاریخی ارزانفود در استان همدان گفت: مجموعه ارزانفود را به طور مستقیم نمیتوان مورد مطالعه قرار داد. ولی با معادن و روستاهای مختلف دارای منظر فرهنگی استثنایی و از اهمیت بالایی برخوردار است.
طالبیان با اشاره به کمتر شناخته شدن موضوع منظر فرهنگی در سطح دنیا گفت: زمان ثبت جهانی منظر فرهنگی میمند متوجه شدیم که کارشناسان جهانی، منظر فرهنگی را یک گستره وسیع قلمداد میکنند درحالی که در سرزمین ایران منظر نیمه بیابانی میمند بسیار اهمیت دارد چراکه در یک منظومه با ارزشهای زیستی مواجه میشوید که افرادی که در آن زندگی میکردند بسیار خودکفا بودهاند.
او گفت: در سالهای گذشته به ویژه در دورهای که سید محمد بهشتی ریاست سازمان میراث فرهنگی را بر عهده داشت، با ایجاد پایگاههای میراث فرهنگی، روی موضوعات پژوهشی میراث تاریخی و طبیعی مطالعات بسیاری انجام شد. به گونهای که پایگاه تخت جمشید روی تاریخ هخامنشیان فعالیت میکرد و پایگاه سلطانیه به تاریخ ایلخانی میپرداخت.
معاون میراث فرهنگی کشور تاکید کرد: هم اکنون نیز پایگاههای تاریخی کشور ظرفیت بسیار مناسبی هستند که علاوه بر پرداختن به موضوعات تخصصی حوزه فعالیتهای خود میتوانند به منظر فرهنگی آثار تاریخی نیز بپردازند و میتوانند معماری موقت را در دستور فعالیتهای پژوهشی قرار دهند.
طالبیان با اشاره به تدوین دانشنامه معماری دست کند خاطر نشان ساخت که این امر با استفاده از بانک اطلاعاتی و دایره المعارفی که در حوزه معماری دست کند وجود دارد و همچنین وجود کارشناسان پایگاهها و معاونان میراث فرهنگی در استانها تحقق خواهد یافت.
معاون میراث فرهنگی کشور در همین حال موضوع دست کندها را دارای پیچیدگیهای زیادی دانست و تاکید کرد: لازم است که در نقشه و مستندنگاری معماری دست کند از تکنولوژی نوین بهره گرفته شود و تعیین عرصه و حریم این معماری نیز به دلیل فعالیتهای میان رشتهای و پیچیدگیهای خاص خود باید به درستی انجام گیرد.
طالبیان در پایان ابراز امیدواری کرد که با فعالیتهای جدی که در حوزه معماری دست کند صورت گرفته شاهد گسترش این دانش و حفاظت و صیانت از آن باشیم.