نمایش ایرانی از گزند «تجدد» در امان مانده‌است
علی نصیریان:
نمایش ایرانی از گزند «تجدد» در امان مانده‌است
علی نصیریان؛ بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما گفت: هنرمندانی مانند سعدی افشار و داوود فتحعلی بیگی، زحمت بسیاری کشیدند تا نمایش سنتی و ایرانی را پس از دوره‌ای طولانی که به نام تجدد هر چه متعلق به سنت‌ها بود مضموم دانسته می‌شد، زنده نگه دارند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۶
به گزارش هنرنیوز؛ تماشاخانه سنگلج شب گذشته شاهد برگزاری آیین شب چراغ نمایش «بر پهنه دریا» و رونمایی از لباس مرحوم سعدی افشار با حضور علی نصیریان، داوود فتحعلی بیگی، ابراهیم آبادی، جواد انصافی، آتش تقی پور، پیمان شریعتی، محمد اسدی، صبا کمالی، سامان تیرانداز و هنرمندان دیگر بود.

علی نصیریان در این مراسم گفت: جانمایی یادگارهای صحنه‌ای اساتید بزرگ این حوزه مانند نگهداری و نمایش لباس سعدی افشار به عنوان آخرین بازمانده تخت حوضی و دیگر هنرمندان نمایش سنتی و ایرانی، ارزش بسیاری دارد.

او نمایش ایرانی را در زمینه مسائل روز، نقدهای اجتماعی و دغدغه‌های اجتماع؛ غنی و توانمند توصیف و ثبت و ضبط یادگارهای نمایشی هنرمندان را باعث پویایی هنرمندان جوان ارزیابی کرد.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون با اشاره به پخش قطعه‌ای آوازی با صدای سعدی افشار، هنگام رونمایی از لباس این هنرمند، گفت: آواز یکی از بخش‌های اصلی نمایش ایرانی است.

علی نصیریان با تاکید بر اینکه بازیگر نمایش ایرانی باید بر آواز و موسیقی مسلط باشد، گفت خود من در تمام کارهایی که اجرا داشته‌ام قطعاتی را به آواز خوانده‌ام. در تمام گونه‌های نمایش ایرانی مانند تعزیه و سیاه‌بازی، آواز عنصر اصلی است.

شهرام مسعودی کارگردان نمایش بر پهنه دریا نیز در این مراسم گفت: اقتباس از آثار خارجی و آثار نمایشی بزرگ یکی از مسیرهای تجربه شده تاریخ تئاتر ایرانی است.
کد خبر: 91459
Share/Save/Bookmark