جواد افشار کارگردان سینما وتلویزیون گفت: نباید درساخت تله فیلمها شتاب بیش اندازه ای به خرج داده شود چون باعث پایین آمدن کیفیت وازدست دادن مخاطبان می شود.
جواد افشارنویسنده و کارگردان سینما وتلویزیون درگفتگوبا خبرنگارسینمایی هنرنیوزاظهاداشت: درحال حاظرروی فیلمنامه ای سینمایی کارمی کنم که اگر شرایط سینما مساعدباشد برای نیمه دوم سال جاری آن را کلید خواهیم کرد.
وی افزود: فیلم«بیرون آوردن مردگان»اولین فیلم من در ژانر وحشت و داستانی درباره چهار دانشجویی بود که به سفر میروند اما درگیر ماجرای یک قتل میشوند. متاسفانه اکران عمومی این فیلم درشرایط و زمان بدی بود. فیلم همانطور که می دانید فیلم در خرداد ماه سال 88 و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، امتحانات مدارس و دانشگاهها و همچنین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) اکران شد این اتفاقات شرایط خوبی را برای اکران عمومی فیلمها به خصوص فیلم من رقم نزد.
افشار درباره تولید نخستین فیلم سینمایی خود در ژانر وحشت یادآورشد: من حدود 10 سریال تلویزیونی با موضوعهای مختلف از تاریخی و پلیسی تا کمدی ساختهام و همیشه در همه کارهایم انتقال مفاهیم شکلگرفته در اندیشهام برایم اهمیت ویژه داشته ودارد به همین دلیل زیاد برایم فرقی نمیکند در کدام ژانر سینمایی فیلم بسازم. طبعا هدفم از تولید این فیلم ارائه اعتقاداتم بود و این اندیشهها را در لایههای پنهان فیلم به نمایش کشیدم و مسئله ارائهشده در این فیلم تقدیر و سرنوشت آدمها است و اینکه ثانیهها و دقایق میتوانند سرنوشت آدمی را تغییر دهند.
وی ادامه داد: دوست داشتم فیلم در زمان دیگری اکران می شد چون پتانسیل پرفروش شدن را داشت. به عقیده من هر فیلمسازی به گیشه اهمیت میدهد و هر کس فیلم میسازد دوست دارد مخاطب داشته باشد. چون باید پاسخگوی هزینههای فیلم باشد و هدف من هم ازساخت «بیرون آوردن مردگان» جذب مخاطب و انتقال مفاهیم بود.
افشار بااشاره اینکه دوست دارد به سراغ فیلمنامه های برود كه حرفی برای گفتن داشته باشند ابرازداشت: در سینمای ایران به ژانر وحشت كمترپرداخته شده و میدانستیم درصورتی كه فیلمخوبی بسازیم میتوانیم ارتباط خوبی با مخاطب بگیریم. به هر حال ژانر وحشت دارای جاذبههایی است. در فیلمنامه «كلبه» محتوایی نهفته بود كه من به همراه فیلمنامهنویس آن توانستیم به لایههای تازهای برسیم. در مجموع كار سخت و طاقتفرسایی بود.
وی عنوان داشت: فیلمسازان ما با حفظ مضامین دینی وملی وارزشی کارمی کنند و به نظرم دولت باید برای حفظ این ارزشها ازسینما وفیلمسازان حمایت کند تا به حیات وادامه مسیر هنری خود ادامه دهند. چون اگر تنها به فروش فیلمها دلخوش باشیم نمی توانیم به ادامه حیات سینمایی خود خوشبین باشیم.
کارگردان «بیرون آوردن مردگان» اضافه کرد: متاسفانه تنوع ژانر درسینمای ایران خیلی کم است درصورتی که درصنعت سینمای هالیوود وبالیوود چون تنوع ژانر زیاد است آنها برای جذاب كردن ماجرا به سراغ ترفندهای تازه مثل تخیل رفتهاند ولی ما با توجه به ویژگیهای بومی، ملی و ایرانی خودمان از بضاعت خود استفاده كردیم.
افشاردرمورد فعالیتهای تلویزیونی خود افزود:سریال «سی امین روز» را در30 قسمت و به تهیه کنندگی«حمید آخوندی» آماده پخش دارم که براساس فيلمنامه ای از «سعيد رحمانی» ساخته شده و داستان مردی به نام سياوش كيانی را بازگو می كند كه يک روز ناخواسته باعث می شود خون برادر رفيقش دستانش را آغشته كند. سياوش مردانه پای اتهام می ايستد و اعدام را قبول می كند تا شايد به آرامش برسد اما در آخرين لحظات، فرشته ای بر او نازل می شود و او را از آينده اش آگاه می كند؛ همان موضوعی كه به داستان سمت و سويی ديگرمی دهد.
وی تصریح کرد: مهمترين ويژگی اين سريال را تحليل محتوايی قصاص دراسلام است و ما در ا ين سريال به موضوعاتی مثل گذشت و بخشش پرداخته ايم، علاوه برا ين به نوعی حس انتقام را تقبيح كرده ايم و كوشيده ايم فلسفه زندگی را نمايش دهيم. ازطرفی در اين سريال به وجوه انسانی زندگی پرداخته شده و موضوعاتی چون فرصت هايی كه خداوند به بندگانش برای جبران ا عمالشان می دهد والبته آنها قدر نمی دانند، پررنگ شده است.
افشاریادآورشد: دوماه بعد از اتمام «سیامین روز» سریال «لبه آتش» در مرحله پیش تولید قرار گرفت که فیلمنامه آن را «مهدی سجاده چی» نوشته بود. فیلمنامه این سریال با نگاه به رویکردهای دوران جنگ و تاریخ معاصر نوشته شده بود و در واقع زاویه و نگاهی که در این اثر دیده میشود نگاه نو و جدیدی نسبت به موضوع انقلاب اسلامی ایران داشت.
کارگردان سریال مجموعه تلويزيونی «جابربن حیان» عنوان داشت: «لبه آتش» به تهيهكنندگی حميد آخوندی و عليرضا جلالی است ودر15 قسمت تهيه شده و ما خواستیم با رویکردی روانشناسانه این واقعه را به تصویر بکشانیم و سعی کردیم آدمهای مختلفی را از سران بزرگ مملکت در آن زمان گرفته تا پایینترین اقشار جامعه را در این سریال نشان دهیم که بر این اساس میتوان گفت داستان شخصیت محور دارد. به همین دلیل جذابیت «لبه آتش» این است که سریال را میتوان به شرایط زمان تمام ادوار ضمیمه کرد و به تحلیل و بررسی ویژگیهای آن پرداخت. به همین منظور داستان آن خیلی ملموس و واقعی است و مخاطب راحت میتواند با آن ارتباط برقرار کند.
وی اضافه کرد: این سریال هم آماده پخش ازسیما است وقهرمان خاصی ندارد و به یک اندازه به آدمهایی که در جریان انقلاب و ارتش بودند میپردازد به گونه ای که حضور ونقش شخصیتهای زن در سریال به اندازه شخصیتهای مرد است و داستان به اوجگیری مبارزات مردمی بر علیه رژیم پهلوی به رهبری امامخمینی(ره) و فرار شاه میپردازد .
کارگردان تله فیلمهای «کیلومتر 14»،«به جا مانده»،«پاسخ رحمان»، «پرونده برای 2 نفر»،« پشت خط»، « مهمان اتاق 102 »،« همسفران» ،«پایی برای پرواز»و« عکس آخر» ابرازداشت: سالانه تله فیلمهای زیادی ساخته می شود به نظرمن باید این اتفاق بیافتد اما منتها چند اشکال اساسی در ساخت تله فیلمها وجود داردکه بایدآنها رامدنظرداشت.نخست اینکه هرکسی که تله فیلم می سازد باید دانش این کارداشته باشد وحداقل تصویررا بشناسد دوم اینکه نباید هرفیلمنامه سطحی درتله فیلمها فقط برای پرکردن آنتن ساخته شود ودرمرحله سوم به نظر من باید تله فیلمها با گروه های حرفه ای ونیمه حرفه ای ساخته شوند چون ما کلی فارغ التحصیل در رشته تئاتروسینما داریم که باید بلاخره کارکنند.
وی ادامه داد: نکته مهم اینکه نباید درساخت تله فیلمها شتاب بیش اندازه ای به خرج داده شود چون باعث پایین آمدن کیفیت فیلمها می شود واگر کیفیت پایین بیاید ما مخاطب را قطعا از دست خواهیم داد. وسینما وتلویزیون بدون مخاطب هیچ ارزشی نخواهند داشت.