در آیین پایانی بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر که «سيدمحمد حسيني» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، «حميد شاهآبادي» معاون هنري ارشاد، «علي ترابي» سرپرست دفتر موسيقي ارشاد، «حسن رياحي» دبير جشنواره بيست و ششمين و «بابك رضايي» مدير اجرايي جشنواره در آن حضور داشتند حکم دبیری حسن ریاحی برای بیست و هفتمین جشنواره صادر شد.
به گزارش خبرنگار موسیقی هنرنیوز پس از سرود ملی و قرائت قرآن، گروه موسیقی کلاسیک ایرانی «مهتاب رو» به اجرای سه قطعه «نور چشم»، تصنیف «هوای گریه» و «ساز و آواز» پرداختند. پس از اجرای این برنامه دکتر حسن ریاحی برای قرائت سخنرانی خود به روی صحنه آمد و گفت:هنر موسیقی وارسته از هر شاعبهایست؛ جایگاه موسیقی در فرهنگ ایران معتبر است و نشان از علاقه به این موسیقی در فرهنگ ایران دارد.
اين موسيقي با آن پشتوانه فرهنگي 30 ساله با رويداد جشنواره و خجستگي خاطرات پيروزي انقلاب گراميتر داشته ميشود.
اين آهنگساز افزود: برگزاري اين رويداد مجالي براي برداشتهاي تازه از اين گستره است.
وي با اشاره به حضور جوانان در اين دوره از جشنواره گفت: در اين دوره جواناني شركت كردند كه همگي از دانشجويان موسيقي بوده و در مراحل انتخاب و گزينش نهايي مورد تحسين داوران قرار گرفتهاند. كشف آنها بسيار چشمگير و قابل اعتنا است و نشاني از وجود سلسلهوار موزيسينها دارد.
رياحي در پايان صحبتهاي خود گفت: آنچه بايد در جشنواره مورد توجه قرار گيرد توجه به استعدادهاي جوانان بعد از برگزاري جشنواره است كه فراموش نشود و در سختي و تنگناهاي مالي رها نشوند و در طول سال ارتباط حرفهاي با آنها حفظ شود و از امكان بهرهمندي از برنامههاي مؤثر موسيقيايي برخوردار شوند.
در ادامه یک کلیپ با موضوع جشنواره فجر پخش شد و پس از آن آنسامبل مجلسي نياوران به سرپرستي ميثم مروستي به اجراي قطعات موسيقي كلاسيك پرداختند و در ادامه با قرائت حكم حميد شاهآبادي، حسن رياحي به عنوان دبير بيست و هفتمين جشنواره بينالمللي موسيقي فجر منصوب شد.
در ادامه از دو هنرمند برجسته «حسین دهلوی» و «حسن ناهید» با حضور وزير ارشاد حسن رياحي و حميد شاهآبادي تجلیل به عمل آمد. پس از این تجلیل دکتر محمد حسینی گفت: شعر و موسيقي در فرهنگ تاجيك كه با فرهنگ ايران اسلامي ارتباطي نزديك دارد به شير و شكر تشبيه گشته است. سپيدي هر دو جايگاهش در سبد مصرف و اختلاط پذيري آنان كه چون در هم حل گشتن جدايي ناپذير است.
وي ادامه داد: همه شعر و موسيقي را به شير و شكر تشبيه ميكنند و چه خوب است اگر شاعر و موسيقيدان نيز شيرين و شكرين شوند. خلق آثار بزرگ از ارتباط اين دو سرچشمه گرفته است.
وزير ارشاد ادامه داد: شهريار شاعر بزرگ چون ابوالحسن صبا، انيس و جليس بود اقتضاي همنفسي آن دو بزرگ كارها فخامت مييافت. ناآشنايي شاعر با دنياي موسيقي و بيگانگي موسيقيدانان با شعر كارها را يكبار مصرف ميكند آن هم به ضرورت ارائه آمار.
وي اظهار داشت: هنوز برخي از موسيقدانها بيوضو دست به ساز نميبرند و سينه راز اين بزرگ را نميدرند. كه وضو ضيا و نغمه ذكر است كه با طهارت اظهار ارادت نور علي نور است.
حسيني بيان داشت: در فرهنگ خوشآهنگ هنديان باستان آنان كه بر دستگاهها و رديفهاي موسيقي مسلط نبودند اجازه دستبردن بر ساز را نداشتند و انگشت بر اين باور ميگذاشتند كه هر زخمه خطا زخمي است كه بر بال فرشتگان زده ميشود و تيغي است كه بر تن ملائك فرو ميرود و اين بدان معنا است كه آسمان نيز نگران سلامت موسيقي است.
وي ادامه داد: لهو و لعب فرشتگان را ميآزاد و زخمههاي ناروا زخم بر تن ايشان ميآرد و ابرهاي چنين آسماني باراني مسموم دارد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان صحبتهاي خود بيست و ششمين دوره جشنواره بينالمللي موسيقي فجر از بسياري جهات در گذشته متفاوت بود يمن آغاز آن در هفته وحدت و تقارن افتتاح جشنواره با ولادت رسول گرامي اسلام كرامتي مضاعف بر آن افزود و تمايز شاخص از استقبال بينظير دوستداران موسيقي بود.
در ادامه کلیپی در رابطه با هنرمندانی که در سال 89 خانواده موسیقی را ترک کردند پخش شد و پس از آن گروه موسيقي دوچار به اجراي موسيقي افكتيو پرداختند.
بعد از آن آذر هاشمی برای قرائت بیانیه هیأت داوران به روی صحنه آمد و گفت: جشنواره بينالمللي موسيقي فجر بيست و ششمين دوره خود را با تمركز بيشتر بر جوانان موسيقي ايرانزمين، كشف استعدادها و ارائه فرصت به گروههاي حرفهاي اما كمتر شناخته شده، پشت سر گذاشت. دراين ميان بخش رقابتي جشنواره جلوهگاه اصلي هنرنمايي جوانان شايسته و پرانگيزه موسيقي كشور بود و داوران جشنواره با شوق و اشتياق، جلوهنمايي درختان جوان و سرسبز باغ موسيقي ايران را به نظاره نشستند. لذا با احترام تمام به شركت كنندگان نكاتي چند را متذكر ميشويم.
انتخاب گروههاي برتر بخشهاي مختلف حاصل همانديشي تركيب داوران جشنواره است. با اين حال بايد اذعان داشت كه در حوزه هنر و زيباشناسي هيچ حكمي قطعي و غير قابل ترديد نيست و چه بسا جمعي ديگر از كارشناسان به انتخابهاي ديگر ميرسيدند. به اين اعتبار حائز رتبه نشدن يك گروه خاص نشان از كم ارزشي كار گروه در چشم داوران ندارد.
به اين اعتبار به گروههاي موسيقي توصيه ميشود تا در انتخاب رهبر گروه وسواس و سختگيري بيشتري داشته باشند. دفتر موسيقي نيز در ارائه فرصتهاي آموزشي حرفهاي داخل و خارج از كشور به رهبران جوان وظيفهي جدي بر عهده دارد.
حضور يك موسيقيشناس آماده و به روز در كنار گروههاي موسيقي ميتواند نقش موثري در ارتقاء حاصل نهايي داشته باشد. عدم برخورداري از يك مدير هنري مجرب گاه منجر به انتخاب رپرتوار و قطعات نامناسب و انتخاب راه و روشي براي گروه خواهد شد كه با شاخصهاي حرفهاي مورد انتظار فاصله خواهد داشت.
شما با پشتيباني آموزشگاههاي آزاد موسيقي و همچنين موسسات آموزش عالي بر كيفيت و تعداد گروههايي كه در حوزهي موسيقي مجلسي وآنسامبل فعاليت ميكنند بيفزاييد. همچنين حمايت مستمر دفتر موسيقي از گروههاي برگزيده، ارائه امكانات براي اجراي صحنهاي مستقل در طول سال، برگزاري دورههاي آموزشي در سطح عالي، اعزام گروههاي برتر به فستيوالهاي حرفهاي خارج از كشور را انتظار ميرود.
در ادامه بعد از اجرای موسیقی توسط ارکستر سازهای بادی از حسن رياحي، سعيد ثابت، رافائل ميناس كانيان، شاهين فرهت و علي ترابي دعوت شد تا برای اهدای جوایز به روی صحنه بیایند. هيات داوران در بخش آهنگسازي رتبه دوم آزاد را به مرتضي قربانيشيركوهي و رتبه يك آزاد به عرفان وكيلي اهدا كرد. رتبه دو پاياننامه نيز به مهدي حاجي قاسمي و رتبه يك پاياننامه به اميرعلوي اهدا شد.