به گزارش هنرنیوز، یکی از فارغ التحصیلان رشته «مطالعات تاریخ معماری ایران» به مناسبت هفتمین سالگرد درگذشت دکتر«باقر آیت الله زاده شیرازی» که از سوی موسسه «ایکوموس ایران» برگزار شد، به بررسی جایگاه آرا و نظرات وی در تاریخ پژوهی معماری ایران پرداخت.
«مونا مرادی» فارغ التحصیل رشته «مطالعات تاریخ معماری ایران» از دانشگاه شهید بهشتی که پایان نامه خود را با عنوان " بررسی جایگاه آرا و نظرات زنده یاد دکتر «باقر آیت الله زاده شیرازی» در تاریخ پژوهی معماری ایران " ارائه داده است در مورد این شخصیت علمی به خبرنگار «هنرنیوز »گفت:زنده یاد «باقر آیت الله زاده شیرازی» در حوزه های مختلف معماری و شهرسازی صاحب نظر بودند و جایگاه ویژه ای در حوزه تاریخ پژوهی معماری ایران دارند.
مرادی در ادامه گفت: زمانی که وارد رشته مطالعات معماری شدم از همان ابتدا پرسش هایی در ذهن من و سایر هم دوره ای هایم وجود داشت."تاریخ معماری چیست"؟"چرایی مطالعه آن کجاست؟" و "لزوم وجود افرادی در مقام مورخ معماری چیست؟"در مسیر تحصیلم به پاسخ برخی از این پرسش ها رسیدم اما هنوز در مورد بسیاری دیگر ابهام داشتم تا بالاخره یکی از استادهایم عنوان "پرداختن به آرا و نظرات زنده یاد دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی" را به عنوان موضوع پایان نامه دوره کارشناسی ارشدم پیشنهاد داد.
او در مورد چگونگی نگارش و بررسی آرای «شیرازی گفت»:ازهمان ابتدا فلیم ها و فایل های صوتی به جا مانده از وی را مورد بررسی قرار دادم.همچنین مقلاتی را که ایشان به عنوان مقدمه کتب معماری نوشته بودند را با دقت مطالعه و یک سری کلید واژه هایی که ایشان به کرات از آن ها استفاده کرده بود استخراج کردم.
مردای ادامه داد:واژه "فرهنگ" در راس تمام این کلید واژه ها قرار داشت و می توان سرمنشا تمام مطالبی که وی بیان کرده بود، دانست.آنچنان که می گویند:" وقتی جامعه ای از گذشته اش فکری اش برید لاجرم تلاش در باور یک فرهنگ تازه دارد پس آنچه را هم که تولید می کند غیر خودی و علیه خود اشت "
او افزود:از سوی دیگر زنده یاد دکتر آیت الله زاده شیرازی هر جا از فرهنگ سخن گفتند از "طبیعت" نیز یادکردند.به تعبیر ایشان "انسان مانند پرنده ای است که با دو بال فرهنگ و طبیعت توانایی پرواز در عرصه تولید را دارد.تولیدی که وقتی به آن می پردازد به بیش از پیش به منابع خود مانند :فرهنگ و میراث فرهنگی احتیاج پیدا می کند.
مرادی به جمله زنده یاد«شیرازی» اشاره کرد و گفت: سخن معروف ایشان را باید آویزه گوشمان کنیم:"برای حرکت نیازمند نظریه هستیم و نظریه حاصل نمی شود مگر با علم، میراث فرهنگی والا و ارزش های آن منبع تولیدعلم هستند و بدون آن تاریخ ما تدوین نمی شود و از حالت اساطیر گونه خارج نمی شود."
وی ادامه داد: از دیدگاه «شیرازی» در گذشته تاریخ براساس میراث معنوی و به شکل اسطوره نگاشته می شده است.در حالی که باید به تاریخ نگاه علمی و عرفی داشت و این نگاه تنها برپایه حفظ میراث مادی و بررسی آن قابل تدوین است.از این سو تاکید بسیاری به حفظ میراث مادی داشت تا بتوان تاریخ را باسند و تکیه بر این نوع میراث تدوین و نگارش کرد.
مرادی در آخر گفت:در مسیر نگارش این رساله با افراد بزرگوار بسیاری که در زمان زنده حیات زنده یاد باقر آیت الله زاده شیرازی از دوستان و همکاران وی بودند آشنا شدم که همنشینی با هریک از آنها دریچه ای تازه ای به افکار من باز کرد.