قلعه ضحاک در سال جاری کاوش می‌شود
قلعه ضحاک در سال جاری کاوش می‌شود
مجموعه تاریخی قلعه ضحاک با تامین اعتبار و با هدف دستیابی به اطلاعات دقیق‌تر مبنی بر چگونگی استفاده از این مجموعه در سالجاری مورد کاوش قرار خواهد گرفت. مسئول کارگاه قلعه ضحاک با اعلام این خبر گفت: محوطه باستانی قلعه ضحاک شهری کامل با ۱۰ کیلومتر مربع در دو کیلومتر مربع وسعت است که تاکنون باستان‌شناسان تنها در بخش شاه نشین آن کاوش کرده‌اند.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۷
به گزارش هنرنیوز؛محمد رحمت‌پور با اشاره به اینکه این مجموعه در فاصله بین سال‌های ۱۳۵۰- ۱۲۰۹ هجری شمسی از سوی چند تن از محققین خارجی و ایرانی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است گفت: براساس بررسیهای باستان‌شناختی این مجموعه از هزارۀ دوم پیش از میلاد تا دوران تیموریان (۳۲۰۰ سال) مسکونی بوده و اوج شکوفایی آن مربوط به دوره اشکانی است.

به گفته وی کاوش‌های باستان‌شناسی صورت گرفته در این محوطه از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۶ طی هفت فصل، منجربه کشف تالار آجری با قطعات گچبری منقوش به اشکال حیوانی، گیاهی و هندسی، بنای آجری چلیپایی شکل و دو اطاق تو در تو در ضلع غربی و شمالی، مجموعه بناهای خشتی و سنگی، برج دیده بانی مدور با سنگ لاشه و ملات گچ، بقایای معماری اشکانی متشکل از مجموعه‌ای از اطاق‌ها و قطعات سفال‌های کتیبه دار متعلق به ۶۱ میلادی و سفال‌های مربوط به دوره اشکانی، ساسانی، ایلخانی و تیموری شده که برخی از آثار در سایت موزه این مجموعه به نمایش درآمده است.

محمد رحمت‌پور با اشاره به اینکه قلعه ضحاک، قلعه‌ای صعب العبور است که تنها از راه غربی آن می‌شود وارد آن شد گفت: به نظر می‌رسد سازندگان قلعه برای جلوگیری از هجوم دشمنان آن را در چنین منطقه‌ای ساخته‌اند. ضمن اینکه سعی شده دیواره‌های قلعه را مرتفع‌تر بسازند تا راه عبور و مرور بیگانگان سخت شود.

این مسئول با اشاره به اینکه مرمت و حفاظت قلعه همزمان با کاوش‌ها آغاز و تا کنون ادامه داشته است مرمت و استحکام بخشی دیوار دژ اصلی با مصالح مشابه، مرمت ۲ واحد برج و دیوارهای متعلق به آن، تعمیر دیوارهای جانبی پس از خاکبرداری به منظور تشخیص سازه، تعمیر دیوارهای تالار مکشوفه واقع در منتهی الیه مجموعه، بازسازی برج مخروبه با سنگ و ملات در شمال مجموعه و در نزدیکی رودخانه قرانقو و در مسیر راه پیاده بازدید کنندگان و... از اقدامات مرمتی این بنا اعلام کرد.

به گفته رحمت‌پور راه اندازی سایت موزه به منظور نمایش اشیای به دست آمده از کاوش‌ها، احداث تعداد زیادی پلکان با ملات سیمان در مسیر اصلی ورودی قلعه و پلکان‌های سنگی در صخره‌ها برای گردشگران، نصب حایل در پرتگاه‌ها و ایجاد پل فلزی بر روی رودخانه قرانقو به منظور تامین امنیت بازدید کنندگان، انتقال برق تا پای قلعه، آماده سازی مسیر بازدید کنندگان با آسفالت جاده، انتخاب سرمایه گذار برای ایجاد خدمات رفاهی و استقرار دو نگهبان دایمی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مجموعه محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی ،قلعۀ ضحاک واقع در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان هشترود و در ارتفاع ۲۳۰۰متری از بستر رودخانه که مردم محلی به آن زهک می‌گویند به شماره ۴۳۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
کد خبر: 91233
Share/Save/Bookmark