جواد علیزاده داور بخش کاریکاتور پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: بخش کاریکاتور این جشنواره با استقبال خوبی از سوی هنرمندان ایرانی و خارجی مواجه شده است.
وی با اشاره به عنوان جشنواره تجسمی فجر توضیح داد: در جشنوارهای که عنوان فجر دارد و به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی برگزار میشود،جای خالی کاریکاتورهای تأثیرگذار زمان انقلاب احساس میشود، من یکی از معدود کاریکاتوریستهایی هستم که آثار بسیاری را با موضوع انقلاب اسلامی در مطبوعات دوران انقلاب از جمله روزنامه کیهان داشتم و تأثیر آن را در میان مردم می دیدم که این آثار را به صورت پلاکارد با خود حمل میکردند.
وی تأکید کرد: لازم است کاریکاتورهای دیگر هنرمندان دوران انقلاب را هم جست وجو کنند و از هنرمندان آن نیز در جشنوارهای که به مناسبت انقلاب برگزار میشود، تجلیل کنند.
این هنرمند کاریکاتوریست با اشاره به وجه تاریخی و سندیت کاریکاتورهای دوران انقلاب گفت: نمایش کاریکاتورهای دوران انقلاب در بخش جنبی جشنواره تجسمی فجر هم میتواند به پایگاه اصلی کاریکاتور که مطبوعات است و اهمیت آن تأکید کند و هم نسل جوان را با تاریخ کاریکاتور ایران در مطبوعات به ویژه در دوران انقلاب آشنا کند.
وی افزود: در کشور ما که سینمای جنگ و دفاع مقدس داریم و به آثار هنری دوران انقلاب و جنگ تحمیلی توجه میشود، باید به کاریکاتورها وعکسهای تأثیرگذار آن دوران هم توجه شود و میتواند این آثار تأثیرگذار در قالب یک موزه دائمی به نمایش عمومی هم گذاشته شود.
علیزاده به بررسی وضعیت هنرمندان کاریکاتوریست و عکاس دوران انقلاب ودفاع مقدس که سهمی در جریانات پیروزی انقلاب اسلامی داشتند تأکید کرد وگفت: کسی مثل حسین پرتوی که عکس ماندگار او در روند پیروزی انقلاب تأثیرگذار بود، این روزها شرایط مساعدی ندارد و لازم است که از این هنرمندان تجلیل شود و به وضعیت آنها رسیدگی شود، هنرمندان کاریکاتوریست هم سهمی به سزایی در جریانات انقلاب اسلامی داشتند که لازم است به وضعیت نامساعد آنها نیز رسیدگی شود.
او در بخش دیگری از سخنانش درباره جایگاه کاریکاتور ایران در دنیا و استقبالی که هنرمندان خارجی از رویدادهای کاریکاتور ایران دارند در مقایسه با سایر رشتههای تجسمی که خارجیها استقبال چندانی از آن نمیکنند توضیح داد: من از سایر رشتههای تجسمی اطلاعی ندارم ولی کاریکاتور ایران در دنیا به یک قطب تبدیل شده است و هنرمندان ایرانی در طول هر سال جوایز بسیاری را از جشنوارههای جهانی به خود اختصاص میدهند به دلیل همین توفیقهاست که هنرمندان خارجی نیز به رویدادهای کاریکاتور ایران توجه دارند و در این جشنواره نیز استقبال خوبی داشتهاند.
علیزاده درباره مشکلاتی که در این هنر وجود دارد هم گفت: کاریکاتور ایران در بخش جشنوارهای و نمایشگاهی موقعیت خوبی در ایران و سراسر دنیا دارد اما پایگاه و جایگاه اصلی این هنر مطبوعات است و خود یک رسانه محسوب میشود که باید به این بخش از کارکرد کاریکاتور هم توجه داشت اما متأسفانه کاریکاتور مطبوعاتی در ایران دچار ضعف و مشکلاتی است از جمله عدم توجه رسانهها به کاریکاتور، دستمزدهای بسیار پایین، عدم رعایت قانون کپی رایت و ... که باعث شده است توجه کاریکاتوریستها به جشنوارهها جلب شود.
وی افزود:در همه جای دنیا کاریکاتوریستها سابقه کار در مطبوعات را دارند و سپس وارد جشنوارهها میشوند اما در ایران این اتفاق به ندرت میافتد.
علیزاده به قدرت تحلیل سیاسی،اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و ... در میان کاریکاتوریستهای حرفهای ایران اشاره کرد و گفت: کاریکاتوریست با کار در پایگاه اصلی این هنر که مطبوعات است به شناختی در مباحث سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری میرسد که میتوان از این تحلیلها و انتقادها در جهت اصلاح امور استفاده کرد.
او همچنین تأکید کرد: کاریکاتور در میان سایر هنرهای تجسمی وضعیت بهتری را دارد و توانسته از نظر کمی و کیفی در سطح جشنوارههای داخلی و خارجی ارتقاء یابد.
این کاریکاتوریست پیشکسوت درباره تفاوت نگاه هنرمندان داخلی و خارجی در زمینه موضوع این جشنواره توضیح داد: موضوع بخش کاریکاتور «عدالت» بود که تفاوتی از نظر نوع نگاه هنرمندان ایرانی و خارجی به این موضوع دیده نمیشود و از نظر خلاقیت، سوژه یابی و اجرای آثار نظیر هم هستند.
در بخش کاریکاتور پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، با نظر هیئت داوران پس از ارزیابی آثار ازمیان ۷۳۶ اثر ، ۱۱۹ کاریکاتور از ۷۵ هنرمند ایرانی و خارجی برای ارائه در جشنواره پذیرفته شد که شامل آثار ۲۹ هنرمند از ۱۹ کشور خارجی و ۴۶ اثر از کاریکاتوریستهای ایرانی است که موضوع عدالت را به تصویر کشیدهاند.