«گرافیک» می‌تواند در زمان کم، پیامی را با توانایی فردی و هزینه پایین منتقل کند/دیگر مدیوم‌های هنری نیاز به هزینه‌های بالا برای تولید دارند
مسعود نجابتی:
«گرافیک» می‌تواند در زمان کم، پیامی را با توانایی فردی و هزینه پایین منتقل کند/دیگر مدیوم‌های هنری نیاز به هزینه‌های بالا برای تولید دارند
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۹
مدیر کانون هنر شیعی معتقد است با سابقه درخشانی که در هنر اسلامی و ایرانی داریم، نمی‌توانیم برای کیفیت آثار، کوتاه بیاییم و با توجه به پشتوانه‌ای که داریم باید سختگیری بیشتری اعمال کنیم.

به گزارش هنرنیوز، مسعود نجابتی هنرمند طراح گرافیک و مدیر کانون «هنر شیعی» درباره واکنش سریع هنرمندان تجسمی به مسائل روز داخلی و خارجی و تولید آثار مرتبط با آن به مهر گفت: موضوع واکنش سریع به اتفاقات روز موضوع جدیدی نیست؛ همچنان که در یادداشت‌های شهید آوینی خواندیم که زمان انقلاب نیز این رویه بیشتر از سوی هنرمندان هنرهای تجسمی آغاز و دیوارنگاره‌ها، شعارنویسی‌ها و حتی آثاری که توسط هنرمندان حرفه‌ای خلق شد، مهر تأییدی بر این مطلب است.

وی تاکید کرد: این موضوع به دلیل قابلیت و ظرفیتی است که رشته‌های هنرهای تجسمی و به ویژه گرافیک دارند و می‌تواند در زمان کم، پیامی را با توانایی فردی و هزینه پایین منتقل کند.

نجابتی بیان کرد: اینها، به نظر من ویژگی‌های برخی از رشته‌های هنرهای تجسمی است که برخلاف سینما و دیگر مدیوم‌های هنری که نیاز به هزینه‌های بالا برای تولید دارند، اما هنرهای تجسمی متکی به توانایی فردی است. برای مثال حسن روح‌الامین برای شهادت شهید حججی، در یک شب نقاشی دیجیتال خلق می‌کند که سریع منتشر می‌شود. معمولاً نیز این آثار بدون هیچ ابلاغ و سفارشی تهیه می‌شوند که اتفاقاً در مورد شهادت آتش نشانان ساختمان پلاسکو و سقوط هواپیمای مسافربری نیز شاهد آن بودیم.

وی اظهار کرد: اینها واقعاً واکنش هنرمندان عرصه تجسمی نسبت به مسائل است که البته گاهی سعی می‌کنیم این واکنش‌ها را جهت‌دهی و جمع‌بندی کنیم تا آرشیوی ایجاد شود.

مدیر کانون هنر شیعی به ابزارهای جدید در سرعت بخشیدن به خلق یک اثر اشاره کرد و گفت: این واکنش‌های سریع هنرمندان در رشته نقاشی نیز اتفاق می‌افتد، زمانی که با ابزار جدید هنرمند یک نقاشی دیجیتال خلق می‌کند و دیگر نیازی به رنگ روغن نیست. این اتفاق در کشورهای دیگر نیز رخ می‌دهد و منحصر به ایران نیست اما خواستم بگویم که ذات این رشته‌های هنری این است که هنرمند می‌تواند سریع به اتفاقات واکنش نشان دهد و اتفاقاً حضرت آقا نیز در دیدارشان با هنرمندان بر این مطلب صحه گذاشتند و تاکید کردند که هنرهای تجسمی و به ویژه طراحی گرافیک، زبان بین‌المللی دارند و سریع با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.

وی درباره افزایش طرح‌های گرافیکی حول یک موضوع و اینکه آیا به این تعدد آثار نقدی وارد است یا خیر، گفت: اتفاقاً این بحثی است که ما نیز به آن قائل هستیم چراکه وقتی به یک پیام زیاد پرداخته شود ممکن است تأثیرش کمتر شود. از این جهت که سفارشی پشت اکثر این جریانات وجود ندارد و حرکت خودجوش است، نمی‌توانیم از طراحان بخواهیم در مورد یک موضوع کار نکنند اما در قالب و شکل نمایشگاهی سعی کردیم این آثار را گزیده و با انتخاب‌های سختگیرانه به نمایش بگذاریم؛ برای مثال در نمایشگاه ششمین جشنواره هنر مقاومت در بخش شهید سلیمانی، تعدادی از آثار تولیدی خودجوش را با رعایت استانداردهای لازم انتخاب کردیم تا بتوانیم این آثار را جهت دهی کنیم و به سمت گزیده و حرفه‌ای و با عیار بالا ببریم. در واقع به تولیدات مردمی نمی‌توان خرده گرفت در عوض در شکل حرفه‌ای، سعی می‌کنیم آن را مدیریت کنیم.

نجابتی در توضیح این جریان در کانون هنر شیعی نیز بیان کرد: ما در کانون هنر شیعی، شورای داوری داریم و آثاری که ارسال می‌شود با سختگیری زیاد انتخاب و روی سایت قرار داده می‌شوند؛ از بین ۴ الی ۵ هزار اثری که برای ما ارسال می‌شود شاید ۵ اثر روی سایت قرار دهیم هرچند ممکن است عده‌ای ناراضی باشند اما ما این سختگیری‌ها را به نفع جامعه هنری و هنرمندان می‌دانیم که در مقابل انتظار و توقع مخاطب نیز برآورده شود.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر درباره اینکه آیا رویه مذکور برای کارهای مناسبتی و دینی نیز صدق می‌کند، گفت: بله همینطور است حتی من در کارهای مناسبتی سختگیری بیشتری دارم چراکه این موضوع به اعتقادات مردم بر می‌گردد. از این جهت که ما سابقه درخشانی در هنر اسلامی و ایرانی داریم، نمی‌توان در این موضوع کوتاه آمد و فکر می‌کنم با توجه به پشتوانه‌ای که داریم باید سختگیری بیشتری اعمال کنیم و حداقل در رشته‌هایی چون خوشنویسی، تایپوگرافی و تصویرسازی که شاهکارهای زیادی در موزه‌های دنیا داریم، این انتظار نمی‌رود که شاهد کارهای ضعیف باشیم.
کد خبر: 98533
Share/Save/Bookmark