اشیاء و سرگشتگی نشانه‌های زندگی
نگاهی به نمایشگاه «نسل سوم مجسمه و پرويز تناولي» در نگارخانه فروهر؛
اشیاء و سرگشتگی نشانه‌های زندگی
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۳۴
آنچه بیش از هر پدیده‌ی دیگری نظر مخاطب را در این نمایشگاه به خود جلب می‌کند رویکرد شاگردان تناولی به نگاه استاد در ارتباط با اشیاء است. در اين نمايشگاه ۳۹ شاگرد مجسمه سازي در كنار استادشان پرويز تناولي، مجموعه كارهايشان را در دو بخش ارائه خواهند كرد. يك بخش از اين كارها آزاد است كه با سراميك كار شده و در بخش ديگر كه «ارزش اشياء» نام دارد اين هنرجويان اشياء متفاوتي همچون قيچي، مداد تراش، چرخ دنده، بند ساعت و ... را كه در كنارشان قرار دارد بزرگ كردند و با متريال هاي متفاوت به نمايش گذاشته اند.

شاید یکی از اساسی‌ترین پرسش‌ها پس از دیدن آثار این نمایشگاه اینجاست که در واقع جایگاه اشیاء در زندگی ما کجاست و نسبت ما با جهان بی جان پیرامونی چگونه است؟ آیا این جهان به صرف اینکه بی جان است نمی‌تواند نقشی در روح و روان ما داشته باشد؟ آیا جهان ساده و بی جان اشیاء بر سرنوشت ما تاثیرگذار نیست؟ ما چگونه باید اشیاء را ببینیم و بکاویم تا بدانیم آن‌ها چگونه با ما می‌زیند. چرا که در بسیاری موارد سرگشتگی زندگی انسانی به خاطر سرگشتگی نشانه‌ها و اشیاء است. اين مجموعه که شامل ۶۰ اثر است و بين ۳ تا ۴ اثر آن متعلق به پرويز تناولي در تلاش است بخشی از این پرسش‌ها را پاسخ دهد.

در برخی رویکردهای عرفانی در شرق «اشیاء» اگرچه بی‌جان هم هستند اما جایگاه ویژه در جهان انسانی دارند. جایگاه آن‌ها اما باز می‌گردد به اینکه ما پیرامون خود را چگونه و برای رسیدن به چه هدفی برنامه‌ریزی می‌کنیم. برنامه‌ریزی ما یا همان جهان‌بینی باعث می‌‌شود بدانیم برای چه زندگی می‌کنیم و چرا باید به تمام عناصر طبیعت احترام بگذاریم و از انرژی نهفته‌ی آن‌ها بهرمند شویم . البته بیراه نیست اگر بگوییم هم از اینجاست که ما در می‌یابیم چه اشیایی را باید در شعرمان، نقاشی‌مان یا مجسمه و فیلم و نمایش‌مان بزرگ کنیم و بیشتر به آن بپردازیم. در این نمایشگاه به نسبت توانمندی ذهنی و فلسفه‌ی زیستن هنرمندان با این مورد مواجهیم. در برخی موارد حالت‌های تصنعی حاکم مطلق بازی است و در برخی آثار، روح هنر شرقی که بخشی از آن «در کنار اشیاء زیستن» است نمود یافته و موفق بوده است.



تناولي خود نیز كارهايش را از مجموعه «عشاق» براي اين نمايشگاه انتخاب كرده و به نمایش گذاشته است. پیش از این درباره مجموعه «عشاق» این هنرمند نامدار ایرانی گفته‌اند: مجموعه عشاق گروهی مهم از مجسمه‌های این هنرمند هستند که نمونه‌های برنزی آن بسیار بیشتر و در عین‌حال پیچیده‌تر از نمونه‌های سرامیک آن است. تناولی همواره با شور و اشتياقی بي‌حد از حضور شخصیت فرهاد كوه‌كن در اين دسته آثار سخن به‌میان آورده و از علاقه وافرش به داستان‌هاي ايراني به‌ويژه شيرين و فرهاد گفته است. فرهاد پیوسته با هر فرم، مواد، تكنيك و عنوانی در ميان آثار هنرمند ظاهر مي‌شود: شيرين و فرهاد، فرهاد و قفل‌هاي‌اش، فرهاد افتاده، فرهاد و قفس بلبل، فرهاد ايستاده، فرهاد و استخوان شير، فرهاد در فشردن استخوان خويش و.... این شخصيت اسطوره‌اي در تاريخ کهن ایران، تنها مجسمه‌سازي است كه نام او در میان اوراق ادبی و متون عرفانی می‌درخشد.

اغلب این آثار مربوط به دهه چهل شمسی (60 میلادی) بوده و نایاب هستند. شماری از این آثار هم از جمله عشاق افقی(1963) و یا فرهاد و معشوقه شاه(1963) در مجموعه‌هایی خصوصی نگهداری می‌شوند. آثار جدید‌‌تر این مجموعه از جمله مجسمه عشاق مربوط به سال 1980 ميلادي، در تیراژ هفت عدد ساخته شده‌اند؛ برخلاف نمونه‌های پیشین که به‌طور عمده تکی هستند. در برخی آثار مجموعه عشاق، از جمله عشاق و دستها، توسط هنرمند بطور خلاصه شخصیت عاشق را تبدیل به دست کرده است»

اين مجموعه روز سي ارديبهشت تا ۱۷ خردادماه ادامه دارد. علاقمندان مي توانند از ساعت ۱۲ تا ۲۰ وپنج شنبه ها از ساعت ۱۲ تا ۱۸ به نگارخانه فروهر مراجعه كنند. اين گالري سه شنبه باز است اما در تاريخ ۱۳ خرداد ماه تعطيل خواهد بود.



کد خبر: 27991
Share/Save/Bookmark