نقدو بررسي اجمالي فيلم ناسپاس
"ناسپاس"؛ روايت تحريف شده از حضرت موسي عليه السلام
تاريخ : يکشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۱۰
بسيار بعيد بهنظر ميرسيد که در سيامين سال جمهوري اسلامي ايران فيلمي درباره پيامبران والا مقام به روايت يهوديان در سينماي ايران ساخته شود. حسن هدايت به صرف داشتن چند هنرپيشه دمدست که موهاي سر و صورت بلند و يکدست سفيد داشتهاند، اقدام به ساخت فيلم سينمايي «ناسپاس» کرده است. کاري که پيشتر نادر طالبزاده آن را در «منجي» آزموده بود. فيلم «ناسپاس» تاکيد بر کشتوکار و دامداري و سکونت 12 قبيله يهودي در پيش از ميلاد مسيح دارد که مدام از طرف آشوريها، آموريها و... در معرض تهديد و غارت قرار دارند و حضرت موسي در صدد آن است که با تواناييهاي هر قبيلهاي از آنان سرباز براي مقاومت و سکه براي امور اسلحهسازي و آموزش و... بگيرد که بعضي از سران قبايل و خاخامها حاضر به همکاري نيستند. مسابقهاي براي تعيين بزرگ پهلوان قوم يهود برگزار ميشود که «آمين» آن عنوان را به خود اختصاص ميدهد و در ساعاتي که مراسم عروسياش در حال برگزاري است، کشته ميشود و اختلاف اقوام به بالاترين حد خود ميرسد و سرانجام حضرت موسي موفق ميشود با دم گوسالهاي زرين، آمين را از خواب و مرگ برخيزاند و ضمن برملا کردن نام قاتل، عروسياش را از سر گرفته به زندگي ادامه بدهد.
آنچه تاکنون سينما و ادبيات ارائه کرده است، بر آن تاکيد دارد که حضرت موسي بعد از گرفته شدن از درون سبدي که بر روي نيل روان است، به دربار فرعون ميرود و در آنجا به مقام عالي ميرسد و قوم خود را از بردگي نجات داده، از سرزمين مصر به جاهاي ديگر ميبرد. اگر يهوديان رسالت حضرت موسي را انحلال بردهداري و گرفتن ده فرمان از فرشتگان مقرب الهي و رهايي قوم محسوب کرده اند، حسن هدايت اين را هم پشتسر گذارده و فراتر از اين، آنان را در معرض تمدنسازي به تصوير ميکشد.
از طرفي حضرت موسي در ميان خاخامهاي اقوام، رييس شورايي بيش نشان داده نميشود که اين هم از برآيندهاي روايت يهوديان از انبياست. همچنين طبق روايت يهوديان «موسي»، «موشه» و... حضرت موسي برخلاف ظاهر اقوام داراي چشمهاي زاغ، موهاي سفيد – خرمايي و غيرخاورميانهاي و عبراني نمايانده ميشود که اين هم از روايتهاي مکرر سينماي يهوديان است. اينکه اين همه هزينه 1200 نفري افراد دستاندرکار فيلم و احشام فراوان و فضاهاي متنوع براي چه منظوري بهکار رفته است جداً جداي ترديد دارد. آيا بعد از 30 سال از پيروزي انقلاب اسلامي، اينکه در ايران بايد روايت يهودي از انبيا در سينما ساخته بشود، مقبول است؟! آيا اين فيلم در راستاي همزماني بزرگداشت جهاني هولوکاست در آلمان و نمايش اين فيلم برنامهريزي نشده است؟!