الی، فراتر از استاندارد سینمای ایران
 
تاريخ : سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۰۸:۵۰
بدون تردید با زیباترین و منجسم ترین فیلم تاریخ سینمایی ایران روبروییم. حتی بعد از دیدن یک باره این فیلم چند ساعت تامل و سکوت لازم است تا مطمئن شویم که یکی از دستاوردهای اخیر سینمایی ایران را دیده ایم.


شاید لازم باشد به این نکته اشاره کنم که پس از دیدن فیلم و با خروج از سینما برای چند ساعتی زیر حزن سنگین آنچه بر روی پرده دیده بودم و تا مغز استخوانم نفوذ کرده بود امکان تامل در هیج موضوع دیگری نداشتم. فضای سنگین فیلم و تلخی جابه جای داستان آنچنان تاثیرگذار و تکان دهنده بود که تمام تمرکز و حواس انسان را متوجه خود می کرد.


«درباره الی» ساخته بی نظیر و تحسین برانگیز اصغر فرهادی؛ اثر آنچنان مستحکم و منسجم، گرم، زیبا، تلخ و تکان دهنده بود که به این زودی ها از ذهن مخاطبان پاک نخواهد شد.


مولفه های سینمایی فیلم در یک همپوشانی بی نظیر؛ آنچنان روایت گیرا، گرم و روان فیلم را یاری رسانده بودند که می توان مجموعه اثر را یک کل در هم تنیده و یک پارچه در نظر گرفت.


در فیلم «درباره الی» با یک سیستم یکپارچه روبروییم که نمی توان آن را به مولفه های جزئی آنچنان که در دیگر آثار سینمایی سابقه داریم تقسیم بندی کرد، چرا که تمامی عناصر سینمایی در این فیلم به شکلی فوق العاده هنرمندانه و سینما ورزانه در هم تلفیق شده است.


شخصیت پردازی بکر و بی سابقه و بازی های روان آنچنان که در تاریخ سینمای ایران سراغ نداریم به روایت منسجم و یک دست حرکت دوربین درست و به جا دیالوگ های کارا و متناسب و لوکشین فوق العاده و بالاخره کارگردانی تحسین برانگیز اصغر فرهادی، فضای سنگینی که درباره الی در ذهن مخاطب انتزاع می یابد، ما حصل تمام این مولفه ها است.


به راستی می توان گفت فیلم از هر گونه حشر و زوائدی مبرا است؛ تمرکز فیلم بر روی موضوع اصلی که همان بستر داستانی می باشد، در عین توجه به مضمون های دیگر که لابه لای داستان وجود دارد فیلم را مجموعه ای از زیبایی های محتوایی و بصری می کند.


به راستی داستان اصلی فیلم چیست؟ شخصیتی به اسم الی یک اتفاق ناخواسته یا .......؟؟؟


از نگاه نگارنده موضوع اصلی فیلم درباره الی باز نمایی یک آسیب شخصی و اجتماعی است که جامعه امروز ما سخت به آن مبتلا است؛ پدیده ای به نام دروغگویی. این که همه به همدیگر دروغ می گویند و برای درست کردن دروغ قبلی دروغ جدید و پیوند دروغ‌های متفاوت آدم های گوناگون منجر به یک دروغ بزرگ می شود؛ اتفاقی که در داستان درباره الی به زیبایی رخ می دهد.


همه به هم دروغ می گویند اما ناخواسته دروغ های از سر جهل و از سر دلبستگی خودخواهی، خیرخواهی و رفع مشکل یا ......


«درباره الی» فیلم بسیار گرمی است، گرم و تکان دهنده، تکان دهنده و درگیر کننده.


فیلمی که از ابتدا تا انتهای آن نمی توان چشم را از روی پرده برداشت؛ فیلمی که نفس ها را در سینه حبس می کند و ساعت ها بعد از اتمام فیلم این نفس در سینه حبس مانده همراه تماشاگر است.


فکر کردن به اینکه الی چه شد و پیش از آن فکر کردن به اینکه الی که بود و حتی قبل تر از آن پازل جمع سفر با حضور الی به چه شکل نهایی منجر شد هر یک از این مسافران در کنار یکدیگر با نخ تسبیح حضور الی شکل پیدا کنند.


حضوری که بسیار کوتاه، اما دامنه تاثیرات آن بسیار بلند است. حضوری کم رنگ اما بسیار داغ. حضوری کوتاه اما بسیار تاثیرگذار.


«درباره الی» یک استثناء در تاریخ سینمای ایران به جهت اجرای روایی و بازیگری شخصیت ها است. برای اولین بار در یک فیلم در تاریخ سینمای ایران با تعداد متنابهی بازی شاهکار و خارق العاده روبروییم.


شهاب حسینی، ترانه علی دوستی، مریلا زارعی، مانی حقیقی و دیگران هر یک در جای خود آنچنان ارتباط قرص و محکم، جدی، معتبر، گرم و تنگاتنگ با متن فیلمنامه دارند و شخصیت فیلمنامه ای خود را برقرار کرده اند که هر یک توانسته اند خالق یک شخصیت ماندگار در تاریخ سینمایی ایران شوند.


بگذارید این طور بگوییم درباره الی از مختصات سینمایی ایران فراتر است.


استاندارد «درباره الی» متعلق به سینمای ایران نیست، بلکه متعلق به خود سینما است. سینمایی که با جدیت، اعتبار، دقت، صرف هزینه، بصیرت و بینش سینمایی و بالاخره یک کارگردانی تکان دهنده و حیرت انگیز خود را به ماهیت جذاب و زیبای سینمای اصیل نزدیک کرده و بر استانداردهای سینمای معتبر جهانی منطبق می کند و بدون هیچ اغراق و تعصبی باید گفت درباره الی با قاطعیت و لیاقت به تمامی این ارزش ها دست یافته است.


شیوه کارگردانی اصغر فرهادی یک شیوه بسیار ظریف و ریزبینانه است. دقت در جزئیات و ظرافت‌های شخصیتی درباره الی آنچنان رخ می نمایند که فطرت مخاطب را در یک هم پوشانی ظریف و ناپیدا با روند سیال در فیلم منطبق نموده و او را در دریای روایت گرم داستان غرق می کند.


«درباره الی» شاهکار اخیر سینمایی ایران و اثر تحسین برانگیز اصغر فرهادی به عنوان طلیعه یک حرکت امیدوار کننده در آثار این کارگردان و هم قطارانش مایه مباهات و امیدواری علاقه مندان سینمایی ایران است


 
کد خبر: 8504
Share/Save/Bookmark