نگاهی به فیلم «درباره الی»
برنده بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم برلین
تاريخ : چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۱۲:۵۲
فیلم سینمایی «درباره الی» آخرین ساخته اصغر فرهادی بالاخره با حاشیه هایی تند و تیزی که در موردش مطرح بود، در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم همزمان در جشنواره برلین نیز به نمایش درآمد. منتقدان جشنواره برلین فیلم «درباره الی» را یکی از بهترین های جشنواره اعلام کردند. بطوری که در پنج روز اول جزو رده اول های جشنواره و بیشترین امتیاز را از آن خود کرده بود.
«درباره الی» یکی از بهترین های بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر فیلمی است درباره اخلاقیات و مناسبات ویژه، که طی آن شرایط به وجود آمده و تأثیر آن بر روابط آدم ها به نقد و بررسی کشیده می شود.
شادی ها و بزن بکوب ها خیلی سریع جای خود را به غم و اندوهی می دهد که درگذر از آن بایستی جامعه خود را بدرستی شناخت. البته همه اینها را در فضایی منهای مذهب بایستی ترجمه کرد و تجربه اندوخت.
سپیده (گلشیفته فراهانی) از الی یکی از همکارانش در مهد کودک دعوت به عمل آورده است تا در کنار خانواده او و دوستانش چند روزی را در شمال به شادی بگذرانند. و با تنها مرد مجرد (شهاب حسینی) که به تازگی از آلمان و به دنبال جدایی از همسرش برگشته بتوانند باب آشنائی بریزد و در نهایت به ازدواج بیانجامد. اما تق همه این شادی ها و روابط بر اثر یک اتفاق و در نهایت با گم شدن الی درمی آید، و همه نسبت به این واقعه عکس العمل جدی نشان می دهند. بطوریکه روابط خانواده واخلاقیات به صورت جدی مورد تهدید و تردید قرار می گیرند.
اصغر فرهادی کارگردان فیلم در جائی می گوید: در جاهایی از «درباره الی» آدم هایی که می خواهند سرنوشت جمع را در نظر بگیرند، دارند راست می گویند و حتی درست هم می گویند ولی ممکن است، فکر کنیم این کارشان عین بی اخلاقی است.
حتی از این مرز که بگذریم، این سئوال پیش می آید که اخلاق جمعی و اخلاق فردی چه نسبتی با هم دارند و اصولاً محدوده اخلاق کجاها تعیین می شود منظورم این نست که بگویم که جواب سئوال ها را می دانم. می گویم مسئله یا چالش فیلم «درباره الی» این است.
در این فیلم تأثیرگذار، گم شدن الی و حوادث موجود در این رابطه چقدر هنرمندانه تفاهم خانوادگی را به سوء تفاهم بدل می کند، حتی این واقعه بیننده را نیز به قضاوت می طلبد، و این بخشی از هنر کارگردان است که بینندگان را به راحتی با موضوع فیلم همراه و همگام کند.
به کارگیری نمادهای گویا از تیتراژ گرفته تا به گل رفتن ب. ام. و و در پایان تلاش برای بیرون آوردن ماشین از گل، یکی دیگر از ویژگی های جذاب فیلم می باشد، نمادهایی که به راحتی با تماشاگر ارتباط برقرار می کند و تجربه های گذشته خود را در کنار این پلان ها دوباره مرور می کند.
از بازی های خوب بازیگران نباید به راحتی عبور کرد، هر کدام از شخصیت ها به درستی از عهده وظایف خود برآمده اند و احساسات چند لایه را به درستی به بیننده منتقل نمودند. یکدست بودن بازی ها از به یکدست بودن تأثیرات عمیق فیلم کمک شایانی کرده است.
موفقیت فیلم «درباره الی» در جشنواره برلین که در ٱن اصغر فرهادی به عنوان بهترین کارگردان خرس نقره ای را از آن خود کرد یکی دیگر از افتخارات سینمای ایران است که در خارج از کشور اتفاق میافتد. سال گذشته رضا ناجی به عنوان بهترین بازیگر در فیلم آواز گنجشک ها ساخته مجید مجیدی خرس نقره ای را از جشنواره برلین برای سینمای ایران به ارمغان آورده بود.
شفیع آقامحمدیان