محمدتاجیک : سریال خسته دلان ساخته سیروس الوند از سریالهای تلویزیونی است که چهارشنبه شبها از شبکه اول سیما پخش می شود به گزارش سرویس فرهنگ وهنر جهان ، .خسته دلان " داستان تعدادي از مسافران قطار است كه در 14 اپيزود مسائل مربوط به هركدام از اين شخصيتها بررسي ميشود و هر كدام از اپيزودها نام خاصي دارند.
داستان این مجموعه آن طور که دست اندرکاران این مجموعه عنوان کرده اند داستان مسافران خستهدلي است كه يك رنج دروني دارند.
/پرستویی وسریال خسته دلان/
در ابتدای تولید این سریال، خبری از سوی روابط عمومی این سریال منتشر شد که قرار است این بازیگر مطر ح دراین مجموعه بازی کند که البته پرستویی به سرعت حضور دراین مجموعه را رد کرد. داوود رشيدي، علي نصيريان، مسعود رايگان، رامتين خداپناهي، بهرام شامحمدلو، آنا نعمتي، حسين ياري، سيروس ابراهيمزاده، كورش تهامي، مونا فرجاد، اميرمحمد زند ، پرديس افكاري، سعيد پيردوست ، ابراهيم آبادي، عارف لرستاني و سيما مطلبي از بازيگران اين مجموعه هستند كه از شبكه يك سيما پخش ميشود.
/مجموعه ای باالهام از احادیث/
محسن شايانفر تهیه کننده این سریال در اظهاراتی درباره این مجموعه گفته : "خسته دلان " با الهام از احاديث نوشته شده وبا رويكردي جديد در قالب قصههاي متفاوت به معنويات و زندگي اجتماعي افراد مي پردازد. پيام داستان ها به صورت غيرمستقيم به بيننده القاء خواهد شد.
/سفر باطنی ،سفر ظاهری/
آن طور که دست اندرکاران این مجموعه تلویزیونی عنوان کرده اند هدفشان از ساخت این سریال بیان یک سیرو سلوک در قطار بوده است .سفرهایی که دراین قطار انجام می شود . يك صورت ظاهري دارد و يك صورت باطني. مثلا طي حركت قطار از تهران به مشهد، آدم نااميدي كه در آستانه نابينايي است، به اميد ميرسد.
به نوعی سير آفاقي با قطار و يك سير انفسي در مسافران قطارصورت می گیرد.
/دکوری باهزینه سنگین/
تهيه اين مجموعه تلويزيوني از نظر دست اندرکاران آن بسیار دشوار بود، چراكه 90درصد كار در دكور محدود قطار با سه واگن ميگذشت و چون سیروس الوند معتقد بود كه توليد اين كار در قطار عملا امكانپذير نيست به همين دليل عوامل این مجموعه ساخت پلاتو را در پيش می گیرند .اين در حالي است كه بايد بسيار تلاش ميشد كه بيننده متوجه استفاده از لوكيشن مجازي به جاي قطار واقعي نشود و رسيدن به اين هدف براي تهيهكننده بسيار هزينهبردار بود، چراكه 50 درصد از بودجه برآورد شده در ابتدا صرف دكور شد.
دست اندرکاران این مجموعه مدعی اند دكور خستهدلان بزرگترين دكوري بود كه تاكنون در ايران براي يك سريال ساخته شده است، به اين معنا كه سه تا واگن كامل قطار در يك سوله بزرگ كه روي سكويي قرار داشت طراحي شده بود.
/ناراضی از نام خسته دلان/
اما نام سریال خسته دلان برای سیروس الوند نام خوش آیندی نبوده است .خود اودراین باره گفته : از اسم «خستهدلان» راضی نیستم و خیلی سعی کردم این اسم را تغییر دهم اما نشد.
محمد هادی کریمی نیز فیلمنامه نویس این مجموعه نیز درباره اسم آن گفته :از يك سال قبلش «خستهدلان» طراحي و اين اسم هم از همان موقع انتخاب شده بود. نميدانم چه كسي اين اسم را انتخاب كرده بود. همان موقع به تهيهكننده و كارگردان گفتم كه ممكن است به خاطر شباهتش به «صاحبدلان» آن سريال را تداعي كند. اين ماجرا در مورد يكي دو سريال ديگر هم تكرار شد. ولي در بين سريالهايي كه با اين اسم ساخته شده، اسمش از همه بامسماتر است .
/خسته دلان وقطار/
محمد هادی کریمی فیلمنامه نویس این مجموعه در گفت وگویی عنوان کرده است :در تاريخ سينما فيلمهايي كه با موضوع قطار ساخته شده و مهيج هم هستند، خيلي زيادند. قطار يكي از اجزاي تقريبا هميشگي وسترنهاي صامت بود و پس از ناطق شدن سينما هم در فيلمهاي كلاسيك، جايگاه خودش را داشت. از كارهاي هيچكاك مثل «خانم ناپديد ميشود» گرفته تا «قتل در قطار سريعالسير شرق» سيدني لومت و آثار پرتعليق تجاري مثل «گذرگاه» كاساندرا. قطار براي توليد فيلمهاي اكشن پرهيجان، پتانسيل خيلي زيادي دارد. ولي برخلاف آنها ما با فضاي دروني آدمها كار داشتيم و ميخواستيم به عمق آدمهاي درون قطار برسيم، نه اينكه فقط تعليق و هيجان داشته باشيم. حتي اتفاقهاي فيزيكي داستانهاي ما در واقع عاملي است تا به وسيله آنها به رونيات آدمها برسيم.
/حمایت داوود رشیدی از خسته دلان/
داوود رشیدی بازیگرپیش کسوت این سریال در گفت وگویی درباره بازی دراین مجموعه گفته : سیروس الوند باسریال خسته دلان توانسته موفقیت خود را از سینما به تلویزیون هم بیاورد.
همه پلانهای خستهدلان همچون آثار سینمایی معنای خاصی دارند و بیدلیل وارد کار نشدهاند. نوع دکوپاژ و کاتها هم در این سریال همه سینمایی و با معنا صورت گرفته است. فکر میکنم همه متوجه شدهاند که خستهدلان از حیث کارگردانی کاری درخشان و سینمایی است.
/منتقدان والوند رودرروی هم /
سیروس الوند اگرچه از کار گردانهای مطرح سینمای ایران است که کار خود در سینما را با نقد نویسی آغاز کرده ولی او دراین سالها هیچ گاه رابطه خوبی با منتقدان نداشته است . خود سیروس الوند دراین باره گفته : پدرم سردبیر مجله فردوسی بودند و من مطالبم را در این نشریه چاپ میکردم و از این طریق با شعرا و منتقدین برجسته کشور آشنا شدم. مثل دکتر رضا براهنی، محمدعلی سپانلو، پرویز دوایی و... و کمکم منتقدین سینما من را به این سمت کشاندند و یادم میآید اولین کسی که در ایران گزارش پشت صحنه فیلمها را مینوشت، من بودم که این هم مربوط میشد به فیلم «خانه کنار دریا» اثر دکتر کاووسی..
اما همانطور که گفته شد رابطه منتقدین با آقای الوند هیچ گاه خوب نبوده است . سیروس الوند دراین سالها همواره منتقدان را افرادی عنوان کرده که می خواستند با حمله به آثار الوند اورا مجبور کنند تا آنها را به عنوان دستیار کار گردان در کارهایش بپذیرد . این کار گردان سینما سال گذشته و همزمان با اکران فیلم زن دوم در گفت وگویی با ماهنامه صنعت سینما به شدت به خبرنگاران ومنتقدان سینمایی حمله کرد .او دراین گفت وگو گفته بود :منتقدان با فیلمهای من هیچ گاه مهربان نبوده اند .چون من همیشه خیلی بی پرده راجع به آنان حرف می زنم .به نظرم این ها منتقد نیستند ُسینمایی نویس هستند خیلی از منتقدها به من مراجعه می کنند که دستیار من شوند و وقتی نشده اند می بینم در هرنشریه ای رفته اند ،فیلمهای مرا کوبیده اند. او درادامه مدعی شده که منتقدانی که صادق تر وسالم تر هستند فیلمهای مرا دوست داشته اند.
/بهترین سریال این سالها از نگاه کار گردان آن/
چند هفته پیش نیز گویا آقای الوند نگذاشته است تا متن مصاحبه ای چالشی با او در یک روز نامه صبح منتشر شود .آن طور که نویسندگان این روز نامه در یادداشتی عنوان کرده اند الوند پس از خواندن مصاحبه تنظيم شده، ادعا کرده گفت وگو جوري تنظيم شده تا اين طور به نظر برسد که مصاحبه کنندگان در تمام طول مصاحبه در حال انتقاد بوده اند و جناب کارگردان در مقام پاسخ.
نویسندگان این روزنامه درادامه عنوان کرده اند که الوند به آنها گفته :من بهترين سريال اين سال ها را ساخته ام و هنوز هيچ کدام از شما مطلبي در مورد آن ننوشته ايد.نویسندگان روزنامه فوق افزوده اند : اما هنوز نمي دانيم معيار خوب و بد بودن يک سريال در ذهن او چيست. وقتي الوند مي گويد کارهايي مثل «روزگار قريب» و «زير تيغ» و.. ذهنش را براي ورود به عرصه سريال سازي قلقلک داده اند.
جهان نيوز