جواد نوری كارگردان وبازیگر تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر هنرنیوز اظهارداشت: من و «خیرالله تقیانیپور» متن نمایشی «مرثیه یک وارث » را برای شرکت درپانزدهمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی سنتی پیشنهاد دادیم ومتن اول قبول شد و ما یک طرح نمایشی با نام اولیه «پری» داشتیم واین متن را به جای متن پذیرفته شده «مرثیه یک وارث » به دبیرخانه ارائه دادیم وقبول شد.
وی افزود: تمرکز ما روی متن پری بود ومتن را به مرور آقای تقیانیپورتانوروز ۹۰ تکمیل کردند ومن هم با ایشان مدام در تماس بودم ودرجریان شکل گیری متن قرار گرفتم.
نوری ابرازداشت: داستان نمایش «پری» در دوره قاجاریه وجود داشته ولی ما آن را دراماتيزه كردهايم كه جذابتر شود.ازطرفی در این نمایش از شیوه های نمایش ایرانی مثل شيوه زن پوشی استفاده کردیم ودر پردهها و صحنههای مختلف از ديگر تكنيکهای نمايش ايرانی چون «سياه بازی»، «نقالی»، «سايه بازی»،»نقش پوشی» و «تعزیه» استفاده شده است.
این کارگردان تئاتر اضافه کرد: بعد از استقبال نمایش پری در جشنواره آیینی سنتی داشتیم با آقای اتابک نادری مدیر تالار سنگلج صحبتی داشتیم وایشان هم برای اجرای عمومی این نمایش در تالار سنگلج موفقت کردند واجرای این نمایش شروع شد وخوشبختانه تا امروز میزان استقبال مخاطبان خاص وعام از نمایش خوب بوده است.
وی ادامه داد: ما درساخته شدن نمایش پری سعی کردیم که در نوع دیالوگ نویسی و زبان شناسی ان دوره را رعایت کنیم وخوشبختانه چون آقای تقیانی پورنسبت به تئاتر آن دوران مطالعه دارد وکتاب های مختلفی را می خوانند کارما در این بخش راحت تر شد وما نتیجه جواب وتلاش خودمان را در با اجرای این نمایش در جشنواره آیینی سنتی دریافت کردیم ونمایش مورد حمایت واستقبال قرار گرفت.
این بازیگر تئاترعنوان داشت: نمایش «پری» به کارگردانی مشترک من و«خیرالله تقیانی» است و تلاش شده که در این نمایش ما راه گلیشه ای وتکراری دوستان دیگری که نمایش سنتی کارکرده اند را تکرار نکنیم چون يكی از مشكلات نمايشنامههای سنتی ايرانی در آداپته نشدن آنها است و متن نمايشهای سنتی ايران يكی از مشكلات بزرگ ماست. چرا كه بسياری از گروهها همان نمايشنامههای قبلی را اجرا میكنند. در حالی كه بايد اين آثار آداپته شود ما قصههای بسيار خوبی داريم كه كاملا قابليت به روز شدن را دارند.
نوری یادآورشد: مخاطب تئاتر به دنبال نوعی از تئاتر است كه صرفا جنبه سرگرم كنندگی داشته باشد و از سوی ديگر بيشتر مخاطبان تئاترها كه در مجموعههای حرفهای به صحنه میروند، خود تئاتریها هستند. در حالی كه ما دوست داريم تئاتری اجرا كنيم تا اقشار بيشتری از مردم را جذب كنيم و در عين حال كار ما با تئاتر آزاد هم متفاوت باشد.
وی با اشاره به اینکه نمی توانند از بازیگران پیشکسوت وچهره در گروه «نقاب » استفاده کنند ، تصریح کرد: تمام بازیگران این نمایش عضو گروه تئاتر «نقاب» هستند ودرتهران وکرج ساکنند وما برای ساخته شدن این نمایش واجرای عمومی آن از همکاری این دوستان استفاده کردیم. درکارهای گروه ما به دلیل اینکه تمرینات فشرده ای وسختی وجود دارد وگاهی مواقع تمرین یک نمایش چند ماه به طول می انجامد ، ما نمی توانیم از بازیگران پیشکسوت ویا چهره سینمایی یا تلویزیونی استفاده کنیم . چون انها فرست وحوصله تمرینات طولانی مدت را ندارند.
وی ادامه داد: جامعه ما به سرعت در حال عوض شدن است وبه تبع آن باید برای نسل ها جدید نمایش هایی تولید شود که بتواند با فضای نمایش های اصیل ایرانی آشناشود. چون بسیاری از جوانان ما با شیوه های مختلف نمایش های ایرانی آشنا نیستند واگر می خواهیم نمایش ایرانی زنده بماند باید برای نسل جوان نمایش های ایرانی اجرا شوند تا زنده بمانند.
نوری با اشاره به اینکه تلاش شده در این نمایش مخاطب عام هم جذب شود یادآورشد:ما در نمایش پدی تلاش کردیم نمایشی را اجرا کنیم که علاوه بر اینکه تئاتری ها را جذب کنیم مخاطب عام هم از نمایش استقبال کند. پس با این کار عملا کارمان سخت تر شد وما در تمرینات نمایش تلاش کریم به گونه ای نمایش را تکمیل کنیم تا هر دو ویژگی را داشته باشد وخوشبختانه با استقبالی که این روز ها از نمایش شده وفکر می کنم دراین راه موفق عمل کردیم.
نوری تاکید کرد: متاسفانه به نمایش های ایرانی توجه نمی شود .دردهه ۶۰ و۷۰ نمایش های ایرانی زیادی اجرا می شدند ومتاسفانه این روزها اکثرمتن های نمایشی اقتباس است وبه فضای نمایش های ما وبه فرهنگ ما ربطی ندارند همین عامل باعث شده که مخاطب عام نتواند با این گونه نمایش ارتباط برقرار کند.
وی ادامه داد: برخی ازهنرمندان تئاتر برای اجرای یک نمایش آیینی وسنتی یا نمایشی که المانهای ایرانی داشته باشد به قصه های نخ نما شده وگلیشه ای که بارها بارها برای مخاطب اجرا شده پناه می برند و از این نکته غافل هستند که مخاطب تئاتر بسیار با هوش وبا دانش است وبه راحتی گول نمی خورد تا از هرنمایشی استقبال نمی کند.
نوری ابرازداشت: مشکل دومی که در اجرای نمایش های ایرانی وجود دارد این است که از شیوه های نمایش های ایرانی به درستی استفاده نمی شود و مخاطب هم حق دارد چون احساس مس کند به نوعی سرش کلاه گذاشته می شود.
وی ادامه داد: مشکل سوم به نظرمن این است که هنرمندانی که نمایش های ایرانی کار می کنند دوست دارند خودشان لذت ببرند و به فکر مخاطب نیستند و نمی دانند مخاطب تئاتر خیلی بیناترشده وبا هرکاری نمی تواند ارتباط برقرار کند.
نوری در پایان در خصوص برنامه های آینده گروه نقاب اظهارداشت: ما برای آینده ۳ نمایش را آماده خواهیم کرد.اولی نمایشی با نام :«قصه یک تابلوی زرد» است که کاری گارگردانی مشترک من وآقای تقیانی پور است وبرای جشنواره تئاتر مقاوت آماده می شود .
نمایش دوم با نام «مخمصه» به قلم «خیرالهآ تقیانی پور» است و در جشنواره تئاتر رضوی اجرا شده و دو داستان موازی را دنبال می کند. و ماجرای سه دزد را می بینیم که درحرم امام رضا(ع) دست به جیب بری و کیف قاپی می زنند. به طور موازی داستان یک زن و مرد روس را که برای شرکت در یک مسابقه بین المللی به مشهر سفر کرده اند نیز دنبال می شود. این افراد نا خواسته باهم درگیر می شوند و داستان در مسیری دیگر به حرکت در می آید.
وی ادامه داد: نمایش مخمصه با کارگردانی مشترک خیرالهد تقیانی پور و محسن طراوت است ونقش های آن را مسعود حجازی مهر ، رضا پاپی ، علی هاشمی ، مطظفی سلطانی و ساناز رسولی بازی می کنند. ودرنوبت اجرای تئاتر شهرقرار دارد. نمایش سوم : «مرثیه وارثان ارثیه» نوشته آقای تقیانی پوراست و برای بخش پشم اندازجشنواره تئاتر فجر امسال به دبیرخانه این جشنواره ارائه شده و داستانش دریک فضای روستایی می گذرد.
به گزارش خبرنگار هنرنیوز؛ نمايش «پری» كار مشترک «جواد نوری» و «خيرالله تقيانیپور» است ويكی از آثار برگزيده جشنواره تئاتر آيينی سنتی بود كه از ۱۷ مهر تا ۲۱ آبان در تماشاخانه «سنگلج» بر صحنه است و حکایت گروه مطربی است که آوازهشان تا دربار ناصرالدینشاه هم رسیده، کریم از درباریان تصمیم میگیرد این گروه را برای طربپراکنی به دربار دعوت کند و ...
در این نمایش رهام عسگرپور، رضا پاپی، جواد پورزند، مصطفی ساسانی، بهرنگ فرهنگدوست، علیرضا زارعی، علی رضاخانی، علی عاملهاشمی و حسین شفیعی به ایفای نقش میپردازند.
خیرالله تقیانیپور و جواد نوری پیش از این نمایشهای «روزی، گذری، روزگاری» در تماشاخانه سنگلج (سال ۱۳۸۹)، «روی ریل جنگ» در تالار مولوی (سال ۱۳۸۸)، «مخمصه» در تالار سایه تئاترشهر (جشنواره رضوی، ۱۳۸۸) و «هفت کوپه از یک قطار» را در تالار مهر حوزه هنری (سال ۱۳۸۷) روی صحنه بردهاند.