به گزارش هنرنیوز به نقل از ستاد خبري چهل و نهمين جشنواره منطقه اي سينماي جوان داوران جشنواره در خصوص برگزاري اين جشنواره و عكسهاي رسيده به دبيرخانه اظهار نظر كردند.
افشین بختيار :
عكس هاي متنوع و خوبي در جشنواره منطقه اي حضور دارد
افشين بختيار از جمله عكاسان با سابقه ايران است و در دور چهل و نهم برگزاري جشنواره منطقه اي بام ايران به عنوان داور بخش عكس حضور دارد . وي در خصوص دلايل و ملاكهايش براي داوري عكس ها گفت:عكس هاي متنوع و خوبي براي داوري در اختيار ما قرار داشت و از بخش هاي مختلفي از كشور عكس هاي خوب و جذابي ديديم كه اصلا انتظار آن را نداشتم .
خطه خراسان عكس هاي هنرمندانه اي به جشنواره رسيده بود و به همين دليل داوري كار دشواري بود و افسوس خوردم چرا نمي توانستيم عكس هاي بيشتري انتخاب كنيم .با توجه به فضاي گالري تعداد ۶۰ عكس مي توانست در مسابقه باشد و اي كاش مي توانست تا ۲۰۰ عكس افزايش پيدا كند و اميدوارم در دوره هاي بعدي محيط بيشتري براي نمايش عكس هاي جشنواره اختصاص پيدا كند .
بختيار ادامه داد:علاقه داشتم اين بخش جشنواره به صورت مستقل برگزار مي شد و اين امر باعث تشويق عكاسان جوان مي شد . با اين تفكيك سازي عكاسي با نگاه جدي تري مورد توجه قرار مي گيرند.
مهدي وثوق نيا :
تجربه گرا بودن عكسها براي عكاسشان در داوري يك امتياز ويژه داشت
وثوق نيا مدرس عكاسي گفت: داوري درهرجشنواره تابع شرايط خاصي است . بخش عكس در جشنوارهاي منطقه اي جايگاه و اعتبار خاصي دارد.وي در مورد معيارهايش براي داوري گفت:
مهم ترين ملاك در داوري جشنواره توجه عكاسان جوان به تجربه گرايي در عكس هايشان بود . من و ساير داوران تلاش كرديم در انتخاب هايمان به اين موضوع اهميت بدهيم وساختار انجمن سينماي جوانان از آغاز تا به امروز كه من هم در مقطعي هنرجويش بودم به گونه اي بوده است كه به تجربه گرايي اهميت خاصي قائل است و در اين تجربه ها نگاههاي جديدي وجود دارد . خوشبختانه در اين دوره جشنواره تنوع زيادي در باره موضوعات وجود داشت
وي در خصوص نقاط قوت عكسها گفت:وجود عكاسي ديجيتال باعث شده عكاسان بتوانند تمام آن ايده هايي را كه در ذهن دارند، در كارهايشان عينيت ببخشند و اين نقاط قوت عكس هاي جشنواره امسال بود وخيلي از عكسها ذهن عكاسشان را نشان داده بودند. يكي از نقاط ضعف برخي ازعكس ها مربوط به استفاده از رنگ بود و رنگها جنبه اغراق آميزي پيدا كرده بود . كنتراست نوري رعايت نشده بود و اين معضل بسياري از عكاسان جوانان است كه خيلي به امكانات رايانه اي براي آماده كردن عكس هايشان متكي شده اند. استفاده از تكنيك هاي غير لازم، عكس ها را از واقع گراي دور كرده است .
وثوق نيا در باره ارزيابي خود از جشنواره هاي منطقه اي گفته است:جشنواره هاي منطقه اي جشنواره هاي موثري هستند و رقابت خوبي ميان جوانان عكاس فراهم مي كند و وجود بخش عكس يكي از امتيازات اين جشنواره است ومعتقدم عكاسي رشته اي پايه اي است و بايد در جشنواره ها جايگاه مهمي داشته باشد .
چهل و نهمين جشنواره منطقه اي سينماي جوان از ۱۰ تا ۱۳ تيرماه سال ۱۳۹۲ به مدت چهار روز در استان چهارمحال و بختياري شهرستان شهركرد با حضور استانهاي آذربايجان شرقي و غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، كرمان، سيستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان رضوي، خراسان شمالي، خراسان جنوبي، گلستان، خوزستان، لرستان، مركزي و چهارمحال و بختياري توسط انجمن سينماي جوانان ايران و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان چهارمحال و بختياري درحال برگزاري است.
عكاسي مستند خياباني در بام ايران:
كارگاه تخصصي عكاسي با حضور مهدي وثوق نيا در شهركرد برگزار شد
كارگاه آموزشي عكاسي با موضوع عكاسي خياباني در دومين روز از جشنواره چهل و نهم منطقه اي سينماي جوان - بام ايران در نگارخانه شهيد شهراني شهركرد برگزار شد.
در اين كارگاه مهدي وثوق نيا به تدريس عكاسي مستند خياباني پرداخت.
وي در اين كارگاه ابتدا پيرامون عكاسي مستند صحبت كرد و گفت: ورود تكنولوژي عكاسي ديجيتال به دليل داشتن امكان تغيير بيشتر در عكس، اين هنر را از حيث واقعي بودن دچار چالش كرده است.
وي مستند اجتماعي، مستندهاي آرام، مناظر شهري و پرتره هاي طبيعي را از اقسام عكاسي مستند برشمرد و تصريح كرد: مستند تنها يك رشته نيست و اختلاف نظر درباره آن زياد است ليكن تنها چيزي درست است كه به بتوان با استدلال آن را ثابت كرد.
وي در ادامه با ورود به مبحث عكاسي خياباني افزود: برخي از صاحب نظران اين نوع عكاسي را جزو مستند حساب نمي كنند .
اين نوع عكاسي به مسائلي مي پردازد كه در بدنه بيروني اجتماع قرار دارند.اين عكس ها روايت گر صحنه هايي از زندگي روزمره مردم هستند و بيشتر در خيابان، پارك ها و اماكني كه مردم گردهم مي آيند توليد مي شوند.
اين مدرس عكاسي با بيان اينكه اوج شكوفايي اين نوع عكاسي بين سال هاي ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۰ شكل گرفت، تصريح كرد: جوئل ميرويتز، لي فريد لندر، هلن لويت و گري وينوگراند از مهمترين عكاساني هستند كه در اين حيطه آثار قابل توجهي دارند.
وي نگاه بي واسطه و بدون غرض را از مهمترين شاخصه هاي عكاسي خياباني عنوان كرد و اظهار داشت: عكاس هنگام عكاسي فكر نمي كند بلكه به دليل متفكر بودن و داشتن انديشه هاي بلند قبل عكاسي و بعد از آن به منظور انتخاب بهترين عكس ها فكر مي كند.
وثوق نيا در ادامه مجموعه اي از عكس هاي فريد لندر را براي حاضران نمايش داد و گفت: اين عكاس در آثار خود مجموعه اي از مسائل مختلف را موضوع قرار داده و جامعه آمريكايي را نقد كرده است.
در آثار وي نظم كمتر نمود دارد بلكه هر يك از عناصر از گوشه اي از اثر سردرآورده و عكس را تبديل به مجموعه اي پيچيده از مناظر غريب و ناآشنا كرده كه اين شاخصه آثار اوست.
داور بخش عكس جشنواره با بيان اينكه عكس هاي اين هنرمند بيشتر نشان دهنده چند پارچگي هستند تا يك كليت، خاطر نشان كرد: سايه روشن هاي موجود در آثار او عكس ها را خشن كرده و به اين موضوع توجه وافر دارد.
وي عكاسي در زمان هاي غيرمتعارف و داشتن نگاه ضد تكنولوژي در عكس ها را از مهمترين شاخصه هاي آثار لي فريد لندر عنوان كرد و افزود: آثار وي موجب ايجاد تغيير در نگاه عكاسان در حوزه انتخاب سوژه شده است.
وثوق نيا در پايان تأكيد كرد: به طور كلي براي دريافت مفاهيم موجود در عكس بايد دستور زبان تصويري را بدانيم تا بتوانيم با عكس ها رابطه برقرار كنيم.
قابل ذكر است كارگاه هاي آموزشي عكاسي جشنواره بام ايران روز ۱۲ تير ماه با عكاسي در اطراف شهركرد و سپس نقد و بررسي عكسهاي بخش مسابقه ادامه خواهد داشت.
چهل و نهمين جشنواره منطقه اي سينماي جوان از تاريخ ۱۰ تا ۱۳ تيرماه سال ۱۳۹۲ به مدت چهار روز در استان چهارمحال و بختياري شهرستان شهركرد با حضور استانهاي آذربايجان شرقي و غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، كرمان، سيستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان رضوي، خراسان شمالي، خراسان جنوبي، گلستان، خوزستان، لرستان، مركزي و چهارمحال و بختياري توسط انجمن سينماي جوانان ايران و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان چهارمحال و بختياري در شهركرد با عنوان بام ايران در حال برگزاري است.