«حلقه در خاک» در جهت وحدت و تقویت عِرق ملي است
حمید زرگرنژاد در گفتگو با هنرنیوز :
«حلقه در خاک» در جهت وحدت و تقویت عِرق ملي است
حمید زرگرنژاد که بزودی نخستین اثر سینمایی او به نام « پایان خدمت» اکران خواهد شد از صدور پروانه ساخت دومین اثر سینمایی خود به نام «حلقه درخاک» با موضوع دفاع مقدس خبرداد و از نهاد های دولتی بویژه فارابی خواست از حمایت های خود نسبت به این فیلم دریغ نکنند.
 
تاريخ : يکشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۱
حمید زرگرنژاد کارگردان سینمای ایران در مورد جدیدترین اثرسینمایی خود به نام «حلقه در خاک» در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز گفت: پروانه ساخت این فیلم به تهیه کنندگی آقایان علیرضا جلالی و حمید آخوندی و به نویسندگی و کارگردانی خودم صادر شده است و فیلم هم اکنون در مرحله انجام کارهای اولیه پیش تولید و طراحی دکور است.

وی با بیان اینکه برای این فیلم باید چند روستا و یکی از شهرهای مرزی خوزستان به طور کامل بازسازی شود افزود: تاکنون برای ساخت این فیلم چندین جلسه بازبینی لوکیشن داشتیم و از مکانهای مورد نیاز نیز عکاسی کردیم. ضمن اینکه پیش بینی فیلمبرداری ما حدود ۷۰ الی ۸۰ جلسه است که اغلب صحنه ها می بایست در خوزستان فيلمبرداري شود.

کارگردان فیلم سینمایی«حلقه در خاک» با اشاره به قصه این فیلم یاد آور شد: در یکی از شهرهای مرزی عراق، رسم بر این است که زیباترین دختر روستا را با رسم و رسوم خاصی به عنوان عروس هور انتخاب می کنند تا سبب برکت و رزق و روزي در روستا شود. این درحالی است که این دختر دیگر هیچگاه نمی تواند با مردي ازدواج کند. اما قهرمان قصه ما که در یکی از روستاهای مجاور در خاک ایران زندگی می کند برای عروسی با این دختر ، او را می دزدد. . اين روستاي مرزي ايراني در روزهای آغازین جنگ تحمیلی با ماجراهای زیادی در طول فیلم مواجهه خواهد شد.

حمید زرگرنژاد که سابقه مستند سازی با مضامین دفاع مقدس راهم در داخل و هم در خارج از کشور دارد و تاکنون از روی ۵ فیلم مستند او از جمله فیلم مستند « روز سوم» فیلم های سینمایی ساخته شده است از واقعی بودن این قصه خبر داد و اظهارداشت: با توجه به اینکه من قبلا فیلم مستند این قصه را ساختم بی شک، فضا سازی و بخش های بومی فیلمنامه را از فیلم مستند وام گرفته ام. هر چند که خلق قهرمان و ماجراهای دیگر نیز به این فیلمنامه اضافه شده است و به طور کلی می توان گفت که ۵۰ الی۶۰ درصد از فیلم برگرفته از واقعیت است.

کارگردان فیلم سینمایی «پایان خدمت» با بیان اینکه بومی بودن شخصيت ها و فرهنگ زيست محيطي که در این فیلمنامه دیده می شود شباهتی به فیلمهای دیگر ندارد خاطر نشان کرد: به عنوان مثال، لوکیشن ها و محل زندگی افراد این روستا تاکنون در هیچ فیلم سینمایی باموضوع دفاع مقدس دیده نشده است و این افراد در جغرافیای خاصی زندگی می کنند. حتي شیوه شکار کردن آنان قابل توجه است.

زرگرنژاد در پاسخ به این سوال که آیا نمی توانید از شهرک دفاع مقدس برای برخی از صحنه های جنگ استفاده کنید گفت: ما ابتدا می خواستیم از روستاها و یکی از شهرهای مرزی خوزستان که در فیلم دیده می شود استفاده کنیم اما متاسفانه این مناطق نسبت به سال ۵۹ که قصه فیلم حلقه در خاک در آن زمان اتفاق می افتد تغییرات زیادی کرده است لذا به همین منظور مجبوریم آنان را بازسازی کنیم ضمن اینکه شهرک دفاع مقدس شبیه جغرافیایی که در فیلمنامه وجود دارد نیست چرا که مثلا جغرافیای فیلم به گونه ای است که اهالی یکی از روستا ها ي قصه پيش رو ؛ روی آب زندگی می کنند بنابراین نمی شود این صحنه ها را در شهرک دفاع مقدس فیلمبرداری کرد.


.
                                                    نمایی از لوکیشن فیلم 

                                          
به گفته وی ، مقاومت مردمی خوزستان و نقش و اهمیت مردم درجنگ یکی از ارکان اصلی فیلمنامه «حلقه در خاک » است.


این کارگردان خوزستانی با بیان اینکه برنامه ریزی برای تولید بعد از ساخت دکور و مساعد شدن هوا صورت خواهد گرفت خبر داد بخش های زیادی از این فیلم زیر آب و در تهران فیلمبرداری خواهد شد.

کارگردان فیلم سینمایی« حلقه در خاک» حمایت نهادهای دولتی و بویژه بنیاد سینمایی فارابی را یکی از دلگرمی های هر کارگردان و تهیه کننده ای که به ساخت فیلم هايي كه به امكانات خاص و به مضامین دفاع مقدس می پردازند دانست و تصریح کرد: طرح اولیه این فیلمنامه توسط فارابی تایید شده بود و فارابی حمایت های خود را به بعد از نگارش کامل و تصویب و اخذ پروانه ساخت منوط کرده بود که امیدواریم فارابی به قول خودش پایبند باشد و پروژه را تنها نگذارد.

حمید زرگرنژاد از فیلمنامه «حلقه در خاک» به عنوان پروژه ای که کاملا به وحدت و تقویت عِرق ملي می پردازد یاد کرد و اظهار داشت: آیا فیلمی مثل حلقه در خاک که به صورت ملموس می خواهد شرایط سخت و غافلگير كننده لحظات تجاوز رژيم بعثي به خاک ایران را به نمایش بگذارد و با داشتن قصه اي كه حكايت از واكنشي غير قابل انتظار از مردمان گمنام را دارد آیا نباید موردحمایت دولت قرار بگیرد؟ بعید می دانم ساخت چنین فیلم هايي که پروداکشن های عظیمی را مي طلبد و به مضمون دفاع مقدس می پردازد به تنهایی در توان بخش خصوصی باشد هرچند که خوشحالیم نیروهای نظامی، همکاری و حمایت خودشان را از این فیلم در ارائه تجهيزات نظامي به ما اعلام کردند.


                                                نمایی از لوکیشن فیلم      

وی ادامه داد: آیا داشتن سابقه بیش از ۱۵ سال ساخت فیلم مستند با مضامین دفاع مقدس در داخل و خارج از كشور و همچنين حضور تهیه کنندگان این فیلم یعنی آقایان جلالی و آخوندی که تجربه تولید فیلم های سينمايي و سريال با موضوعات دفاع مقدس را دارند و همچنين اهميت پرداخت قصه به اين منطقه حساس جغرافيايي ؛ و توجه به سبقه و نقش مهم مردم خوزستان در روزهاي مقاومت ؛ نمی تواند دلیلی براي حمایت از طرف فارابی و سایر نهادهای دولتی نسبت به این فيلم باشد؟


وی در خاتمه با بیان اینکه تاکنون فیلمنامه چندین بار بازنویسی شده است به عنصر «تحقیق و پژوهش» در این اثر اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: حضور افراد روستا و واقعی بودن آنان در پیشبرد منطقی قصه بسیار موثر است به همین خاطر این فیلمنامه نیازمند تحقیق و پژوهش دقیقی بود چرا که شیوه شکار و صید مرغابی و ماهی و همچنین شیوه جنگیدن آنان باید به درستی منعکس می شد. ضمن اینکه جغرافیای این مکان که در مسیر تجاورز اصلی عراق نبوده در چرایی و چفت و بست فیلمنامه نقش بسزایی داشته است که همه این ها ما را وادار می کرد نسبت به تحقیق و پژوهش موارد یاد شده حساسیت خاصی داشته باشیم.

گفتگو از : مجید معافی
کد خبر: 82414
Share/Save/Bookmark