اهداء  نسخه خطی قرآن کریم ، توسط دکتر ولایتی به دانشگاه استاد فرشچیان
اهداء نسخه خطی قرآن کریم ، توسط دکتر ولایتی به دانشگاه استاد فرشچیان
این نسخه خطی که از سوی رئیس هیات امناء و هئیت موسس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر ولایتی به موزه دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی – ایرانی استاد فرشچیان اهدا شده است، با خط شکسته نستعلیق به رشته تحریر در آمده و مزین به تذهیب و نقاشی است .
 
تاريخ : سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۴
به گزارش هنرنیوز ، این اثر فاخر، متعلق به استاد حسن سرپرست، که در قطع رحلی خشتی می باشد .
در این نسخه خطی به تعداد سوره ها گل طراحی شده است به طوری که هر یک از سوره‌های مبارکه قرآن، با یک نوع گل آغاز می‌شود و طراحی هیچ سوره‌ای به دیگری شبیه نمی باشد. از دلایل منحصر به فرد بودن این قرآن، این است که تمام صفحات آن 7 سطری است و شاخص دیگر این که تمام صفحات با گل آیه به پایان می‌رسد، یعنی هر صفحه آن آغاز آیه‌ای دیگر است و ادامه هیچ‌آیه‌ای در صفحه بعد نیست.

تمامی صفحات این کتاب به وسیله چای پررنگ و غلیظ، با تکنیکی که ویژه صفحه‌آرایی و کاغذآرایی است طی سه ماه رنگ‌آمیزی شده است.

در 4 صفحه آغازین این اثر هنری، از تکنیک خاص تذهیب اصفهان بهره گرفته شده است. برای سوره حمد و آیه اول سوره بقره، دو قرینه گنبدی شکل، در دو صفحه با رنگ آمیزی خاص و به صورت دستی طراحی گردیده که در آن از قلم صفر و ذره‌بین استفاده شده است .

رئیس واحد دانشگاهی استاد فرشچیان، دکتر بهمن نامور مطلق، از توجه مستمر و دلسوزانه و همچنین تلاش ارزشمند و خالصانه رئیس هیات امناء و هئیت موسس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر ولایتی، در توسعه و ارتقاء فرهنگ ایرانی اسلامی و حمایت از نشرآثار فاخر با"اهدای نسخه نفیس و خطی قرآن کریم"، به موزه واحد دانشگاهی هنرهای اسلامی – ایرانی استاد فرشچیان صمیمانه تقدیر و تشکر نمودند .
کد خبر: 98354
Share/Save/Bookmark