سعدآباد به ازای هر ۵ روز کاری یک روز تعطیل بود
در ۳۰ روزه منتهی به ۱۴ اردیبهشت
سعدآباد به ازای هر ۵ روز کاری یک روز تعطیل بود
مجموعه سعدآباد در فاصله زمانی یک ماه اخیر از ۱۵ فروردین تا ۱۴ اردیبهشت به دلیل برگزاری مراسم استقبال و دیدارهای رسمی رییس جمهور با سران کشورها ۵ روز تعطیل بود. یعنی به طور میانگین در ازای هر ۵ روز فعالیت یه روز تعطیل بود.
 
تاريخ : شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۶
به گزارش هنرنیوز؛ در گزارشی که در خبرگزاری میراث فرهنگی (chn) منتشر شده است تعطیلی این مجموعه فرهنگی - تاریخی مورد توجه قرار گرفته و آمده است:
تعطیلی گاه و بیگاه و بعضا بدون خبر مجموعه سعدآباد این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران میراث فرهنگی، گردشگران، تورگردانان و نیز خبرنگاران و علاقمندان این حوزه بدل شده است.

این دغدغه تا جایی پیش رفت که اسفند ماه سال گذشته یوسف منصورزاده مدیر سابق سعدآباد با مدرک دکترای موزه‌داری، با وجود کارنامه کاری قابل قبول، جایش را به سید بیوک موسوی که دارای سابقه‌ای سیاسی و نظامی بود، داد.

معاون ستاد لشگر نجف اشرف، معاون ستاد پشتیبانی جنگ در استان زنجان، معاون فرمانداری استان زنجان، فرماندار شهریار، رباط کریم، اسلامشهر، شهرری، هشتگرد و شهر دماوند سوابق اجرایی مدیر جدید سعدآباد است.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، در توضیح دلایل انتصاب موسوی به مدیریت بزرگترین مجموعه موزه‌ای کشور گفته بود: در سال گذشته ما دچار یک گرفتاری شدیم. هر ماه چند روز پیش می‌آمد که سعدآباد تعطیل می‌شد. بخصوص بعد از «برجام» که مقامات کشورهای مختلف به ایران می‌آیند به دلیل برگزاری مراسم تشریفات برخی روزها سعد آباد تعطیل می‌شود. به همین خاطر مساله تعطیلی مجموعه سعدآباد در حال حاضر اولویت سازمان میراث فرهنگی است.

طالبیان با اشاره به روند انتخاب و انتصاب مدیر جدید سعدآباد توضیح داد: رییس سازمان میراث فرهنگی دنبال یک شخصی بودند که بتوانند با مقامات و دستگاههای که مسئول حفاظت و تشریفات ریاست جمهوری هستند مذاکره کند. ما در حوزه میراث فرهنگی نتوانستیم کسی را که بتواند این کاررا انجام بدهد به آقای سلطانی فر معرفی کنیم . در نتیجه ایشان، آقای موسوی را به مدیریت سعدآباد منصوب کردند، برای اینکه بتوانیم جلوی تعطیلی سعدآباد را بگیریم .

اکنون قریب به دوماه از زمان این انتصاب می‌گذرد؛ اما تعطیلی‌های بدون برنامه سعدآباد همچنان بر جای خود باقی است. بطوریکه دریک ماه اخیر سعدآباد ۵ روز تعطیل بود. یعنی به طور میانگین در ازای هر ۵ روز فعال کاری، سعدآباد یک روز تعطیل بود.

با وجود اینکه دیدارهای رسمی رییس جمهور با سران دیگر کشورها با برنامه ریزی قبلی انجام می‌شود و از چندی قبل، زمان این دیدارها و مراسم رسمی استقبال مشخص است. اما مدیریت سعدآبادترجیح می‌دهد یا این تعطیلی‌های را اعلام نکند و یا در بهترین حالت یک روز قبل خبر این تعطیلی را در سایت مجموعه منتشر می‌کند. این بی اطلاعی و یا دیر اطلاع حاصل کردن از این تعطیلی‌ها قطعا باعث بروز مشکلات و بهم خوردن برنامه ریزی گردشگران و بازدیدکنندگان آنها خواهد شد. این تعطیلی‌ها زمانی که با برنامه بازدید تورهای گردشگران خارجی همزمان شود، مشکلات بیشتری ایجاد خواهد کرد. زیرا معمولا برنامه تورهای خارجی از روزها قبل و حتی قبل از ورودشان به ایران تنظیم می‌شود. در چنین شرایطی حتی ممکن است که امکان بازدید آنها از مجموعه دیگر میسر نشود.

۲۳فروردین ماه سالجاری برای دیدار رسمی با نخست وزیر ایتالیا، ۲۴ فروردین برای دیدار رسمی با رییس جمهور قزاقستان، ۵ و ۶ اردیبهشت برای دیدار رسمی با رییس جمهور آفریقای جنوبی و ۱۳ اردیبهشت برای دیدار رسمی با رییس جمهور کره جنوبی کاخ سعدآباد تعطیل بود .

خبر تعطیلی ۲۳ و ۲۴ فروردین در خط خبری که در بالای سایت مجموعه سعدآباد قرار دارد اعلام شده بود و در صفحه اصلی این خبر درج نشده بود. خبر تعطیلی ۵ و ۶ اردیبهشت در صفحه اصلی سایت اطلاع رسانی شده بود که هنوز هم خبر آن در صفحه اصلی وجود دارد. اما خبر تعطیلی روز ۱۳ اردیبهشت اصلا در سایت مجموعه سعدآباد اطلاع رسانی نشده بود.

یکی از کارکنان بخش اداری مجموعه سعدآباد به خبرنگار CHN گفت: در روزهایی که مراسم استقبال رسمی در کاخ برگزار می‌شود مجموعه را تعطیل می‌کنند. البته در یکی از این تعطیلی‌های مدیریت مجموعه از کارکنان خواسته بود که با وجود تعطیل بودن مجموعه در محل کار حاضر شوند. به همه ما خیلی سخت گذشت؛ اجازه خارج شدن از اتاق کارمان را نداشتیم. اجازه صبحت کردن با موبایل را نداشتیم اگر کسی در محوطه حضور پیدا می‌کرد با برخورد تند و خشن محافظان حاضر در محوطه روبرو می‌شد. حتی برای استفاده از سرویس بهداشتی با مشکل مواجه بودیم. اتومبیل‌های حامل سران کشورها و اسکورتهای آنها با سرعت بسیار بالا در محوطه تردد می‌کنند که می‌تواند برای عابران در محوطه کاخ خطرناک باشد.

وی افزود: بسیاری از همکاران من، تصمیم گرفتند در صورت تعطیلی مجدد مجموعه اگر از آنها خواسته شود که در محل کار خود حاضر شوند، از مرخصی ماهانه شان استفاده کنند و سرکار نیایند.

باید منتظر باشیم وببینیم که مدیر جدید مجموعه چطور می‌تواند این مشکل را که گریبانگیر این مجموعه شده است حل کند و چه تمهیدی خواهد اندیشید؟ آیا رایزنی‌های او به عنوان یک شخصی با سوابق سیاسی و نظامی می‌تواند گره‌گشای حل مشکل بزرگترین مجموعه موزه‌ای کشور باشد؟ آیا نهاد تشریفات و حفاظت ریاست جمهوری حاضر است با مسئولان سازمان میراث فرهنگی و مدیریت مجموعه بر سر میز مذاکره بنشیند یا سازمان میراث فرهنگی ناگزیر خواهد شد که به فکر راه چاره دیگری برای حل این مشکل باشد؟
کد خبر: 91324
Share/Save/Bookmark