دخالت‌های بی‌جا سینما را آسیب پذیر کرد
بهنام بهزادی در گفتگو با هنرنیوز؛
دخالت‌های بی‌جا سینما را آسیب پذیر کرد
بهنام بهزادی فیلمنامه نویس و کارگردان سینما گفت: بسیاری از کسانی که امسال بیهوده درکار سینما دخالت کردند و به اصلاح دعواهای بی‌خودی به راه انداختند نه تنها به سینما کمک نکردند بلکه باعث شدند که سینما آسیب پذیر‌تر از گذشته‌ها شود.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۳

بهنام بهزادی فیلمنامه نویس و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز اظهار داشت: فیلمبرداری فیلم سینمایی «قاعده تصادف» به پایان رسیده و این روز‌ها ما مشغول انجام مراحل فنی فیلم برای حضور در سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر هستیم.
وی افزود: صدا گذاری فیلم توسط «امیرحسین قاسمی» و اصلاح رنگ فیلم در حال انجام است. ضمن اینکه تدوین فیلم هم توسط خودم انجام شده و مارتین شمعون‌پور نیز ساخت موسیقی را برعهده دارد. ازسویی با توجه به پذیرفته شدن فیلم در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر امسال امیدوارم فیلم نمایش خوب و موفقی در جشنواره داشته باشد و بازخورد‌های مثبتی را شاهد باشیم و مخاطبان از نتیجه کار راضی باشند.
بهزادی تصریح کرد: فیلمبرداری فیلم سینمایی «قاعده تصادف» در لوکیشنهای مختلف انجام شده و روایت زندگی یک گروه تئاتری است که در حال تمرین نمایشی هستند و درگیر آماده کردن این نمایش و رساندن آن به اجرا هستند. در واقع هدف اصلی فیلم به روابط بین جوانان با همدیگر و والدینشان می‌پردازد و بازیگرانی چون: امیر جعفری، سروش صحت، امید روحانی، اشکان خطیبی، مهرداد صدیقیان، بهاران بنی‌احمدی، محمدرضا غفاری و... در آن به ایفای نقش می‌پردازند.
وی عنوان داشت: دوست دارم فیلمی که می‌سازم در درجه اول بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و مخاطب با داستان آن درگیر شود و بتواند معنا و مفهوم کلی فیلم را درک و حس کند. چون معتقدم مخاطب باید حتما اثر را درک کند و علاوه بر لذت بتواند با ان ارتباط خوبی برقرارکند و از دیدن اثر در سینما لذت ببرد. چرا که اگر مخاطب نتواند با فیلم ارتباط برقرار کند، هرگز به دیدن فیلم نمی‌آید.
کارگردان فیلم سینمایی «تن‌ها دو بار زندگی می‌کنیم» در ادامه در خصوص استقبال کم مخاطب از فیلم‌های درحال خاطرنشان کرد: امروز فرایند رفتن به سینما برای مردم تبدیل به امری گران قیمت شده و مردم به دلیل مشکلات اقتصادی که دارند مجبورند برنامه ریزی کنند و ترجیح می‌دهند به جای رفتن به سینما پول خود را به خرید مایحتاج دیگر خود اختصاص دهند.
وی یادآورشد: بسیاری از کسانی که امسال بیهوده در کار سینما دخالت کردند و به اصلاح دعواهای بی‌خودی را به راه انداختند نه تنها به سینما کمک نکردند بلکه باعث شدند که سینما آسیب پذیر‌تر از گذشته‌ها شود و لطمات زیادی را متحمل شود. در واقع این گونه مجادله‌ها هیچ کمکی به رشد وپیشرفت سینمای ایران نکرد. بلکه باعث عدم اطمینان مخاطب به سینما رفتن و اعتماد آن‌ها به فیلم‌های روی پرده شد. درنتیجه امسال ما مشکلی به نام ریزش مخاطب را داشتیم و اکثر فیلم‌ها به جز چند فیلم در گیشه نتوانستند به فروش مناسبی دست یابند.
بهزادی تاکید کرد: داشتن فیلم‌ها خوب و مناسب و همچنین حمایت از فیلم‌های درحال اکران می‌توانست گرما وانرژی خوبی به سالن‌های سینما هدیه دهد و باعث شود که سینما جان دوباره‌ای بگیرد اما‌‌ همان گونه که گفتم دخالت‌های بی‌جا درکار سینما مسیرسینما را سمت پرتگاه کشاند و مخاطبان هم با دیدن چنین وضیعتی ترجیح دادند در خانه به جای رفتن به سینما، از فیلم‌های شبکه نمایش خانگی استفاده کنند و وقت خود را بیهوده تلف ندهند.
این فیلمساز اضافه کرد: اگر بخواهیم وضعیت سینما را با مثال بیان کنیم می‌توانیم آن را با فوتبال مقایسه کنیم که هر وقت اتفاق خوبی و جذابی در فوتبال ما افتاده است، شاهد حضور پرشورو انبوه تماشاگران در ورزشگاه‌ها بودیم و اما هر وقت فوتبال ما به بیراهه رفته و حاشیه‌ها به فوتبال ما نفوذ کرده‌اند، شاهد خالی بودن ورزشگاه‌ها بودیم و این نشان دهنده ناراحتی و نا ‌امیدی تماشاگران از دیدن حوادث تلخ در فوتبال ما بوده است. سینما هم فکر می‌کنم چنین حکایتی را دارد و مخاطب با هوش امروز سینما بسیاری از دعواهای بیهوده، مسائل و مصائب سینما را درک و حس می‌کند و شاید با توجه به نفوذ حاشیه‌های بیهوده به جریان اصلی سینمای ما، به نوعی مخاطب از سینما رفتن نا امید و خسته شده است.
وی ادامه داد: نمی‌توان مخاطب را به زور به سالن‌ها سینما کشاند و گفت مخاطب حتما باید به سینما برود تا فیلم ببند، بلکه به نظرم برای بهبود شرایط سینما همه باید دغدغه سینما داشته باشند و دلشان برای سینما بسوزد و با تعامل و همفکری و کمک تلاش کنند تا سینما با تمام اتفاقات ریز و درشتی که امسال درگیر آن بوده، دوباره به روزهای اوج و شکوفایی خود برگردد وبه ساحل آرامش برسد.
کارگردان تله فیلم‌های «یک نفر دیگر» و «قلب دوم» در خصوص کیفیت تله فیلم‌های تلویزیونی هم تصریح کرد: ساخت تله فیلم‌ها مشکلاتی وجود دارد به نظرم مهم‌ترین مشکل فیلم‌های تلویزیونی ابتدا در فیلمنامه‌ آنهاست که باعث شده متن حرفه‌ای و جذابی نداشته باشند. در درجه دوم بودجه کمی است که به ساختشان اختصاص داده می‌شود و در مرحله بعد مشکلاتی مانند نحوه تولید، دستمزد پایین، استفاده از افراد کم تجربه در زمینه تهیه‌کنندگی، کارگردانی، فیلمنامه نویسی و بازیگری را هم باید به آن‌ها اضافه کرد. که به نظرم با بودجه مناسب و برنامه‌ریزی دقیق برای تولید و سرمایه‌گذاری و استفاده از عوامل باتجربه می‌توان به آینده تولید تله فیلم‌ها امیدوار بود و مخاطب بیشتری را جذب کرد.

کد خبر: 52624
Share/Save/Bookmark