گفتگو با طراح پوستر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر؛
در طراحی پوسترهای جشنواره، نمایش فضای شرقی مد نظرمان بود
مهمانان و سینماگران خارجی با جشنوارهای جهانی در سطح بالا روبرو خواهند بود.
تاريخ : يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۱
به گزارش هنرنیوز؛حمیدرضا بیدقی طراح پوسترهای سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر در خصوص چگونگی همکاری با این جشنواره ؛ گفت: مسئولان برگزارکننده این جشنواره به علت سابقه فعالیتی که در جشنواره فیلم فجر در دورههای بیست و هفتم، سی و یکم و سی و سوم داشتم، پیشنهاد کاری دادند و همکاری ما شکل گرفت.
وی افزود: اصولا در همه جای دنیا، طراحی پوستر اصلی جشنواره حاصل یک تفکر گروهی است که شامل دبیر جشنواره، طراح و مدیر تبلیغات خواهد بود در این جشنواره نیز من، میرکریمی که بیشتر پیشنهادها از او بود و تقیپور در جهت طراحی پوستر اصلی دست به کار شدیم و سعی کردیم با توجه به پایین بودن کیفیت عکسهای فیلم «گاو» بهترین عملکرد را با استفاده از تکنیک گرافیکی ارائه دهیم.
وی ادامه داد: اما در مورد بخشهای جنبی، پیشنهاد از من و تایید و اصلاح از آنها بود که خوشبختانه همه ایدهها تایید شد.
این طراح در خصوص اهمیت طراحی پوستر فیلم «گاو» عنوان کرد: فیلم «گاو» در زمان خودش در سطح جهانی شناخته شده و پیشرو بوده و هنوز هم در مورد آن بحث است. از طرفی مورد تایید امام خمینی (ره) نیز بوده که همه اینها به اهمیت کار میافزاید. از سویی خود حیوان موجودی شرقی و معروف در ایران،هند و ... است. پس بنا به این دلایل، خارجیها با فضایی کاملا شرقی و فضایی که با حال و هوای کشورشان متفاوت است، مواجه میشوند که از جذابیتهای آن استفاده خواهند کرد.
وی ادامه داد: در مورد بخشهای جنبی نیز در عین پیچیدگی از زبان گرافیکی ساده البته به زبان امروزی استفاده شده تا بتواند پل ارتباطی هنر بین ایران و بیرون مرزها باشد. به عنوان نمونه در بخش بازار از طرح سقف بازارهای قدیمی ایران استفاده کردیم که این هم برای آنها جذاب خواهد بود.
بیدقی با بیان این مطلب که به طور شبانه روز در حال فعالیت هستند گفت: شبانه روز در محل چارسو حضور داریم و با حجم زیادی از کار گرافیکی روبرو هستیم که پوستر بخش کوچکی از آن است.
وی اظهار داشت: به خاطر حضور و به دست آوردن تجربه در جشنواره های متعدد، فکر می کنم جشنواره امسال در عین فشردگی به جهت مدیریت یکدست، قوی و همفکر به چارچوبی صحیح و دور از ریخت و پاش های معمول رسیده است.
وی ادامه داد: چون از روز اول با جشنواره همراه بودم، شاهد صرفهجویی به معنای واقعی و بجا هستم. از طرفی افراد حرفهای در هر زمینه، به خاطر دوستیهای واقعی که بین آنها وجود دارد، دلسوزانه بهترین عملکرد را ارائه میدهند.
این طراح تصریح کرد: اتفاق قشنگی که برای من در این جشنواره افتاد، این بود که چون میرکریمی تحصیلات گرافیستی دارد و تقیپور نیز دارای تجربههای زیادی در مدیریت هنری است به یک تفکر گرافیکی مشترک رسیدیم که میتواند تفکر مهمانان خارجی مبنی بر دید گرافیک جهان سومی را از کشور ما دور کند تا در نتیجه به قوی بودن کارمان در راستای جهانی بودن در این زمینه پی ببرند.
باشگاه خبرنگاران نوشت:بیدقی در بخش پایانی صحبتهای خود در خصوص انتخاب پردیس «چارسو» برای برگزاری سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر، خاطرنشان کرد: سازه «چارسو» مناسبترین سالن ایران برای بخش سینما و تجاری است. تا جایی که دید مهمانان خارجی را نسبت به کشور ما تغییر خواهد داد. امیدوارم این جشنواره بتواند الگوی مناسبی برای دیگر جشنوارهها باشد.