مرغ هالیوود غاز است/جلوه‌های ویژه میدانی سینمای ایران با هالیوود برابر است
محسن روزبهانی در گفتگو با هنرنیوز:
مرغ هالیوود غاز است/جلوه‌های ویژه میدانی سینمای ایران با هالیوود برابر است
محسن روزبهانی گفت: من ادعا می‌کنم که ما در بحث جلوه‌های ویژه میدانی چیزی از هالیوود کم نداریم و پای این ادعا هم می‌ایستم.
 
تاريخ : دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۶
محسن روزبهانی در ارتباط با انواع جلوه‌های ویژه و وضعیت آن در سینما این گونه توضیح داد: همان طور که می‌دانید جلوه‌های ویژه دو نوع است. یکی میدانی است و دیگری کامپیوتری. در بحث میدانی مطمئن هستم که ما از آن‌ها عقب تر نیستیم. اما از نظر کامپیوتری قضیه متفاوت است. به عنوان مثال فیلم سینمایی «سرباز رایان» اگر جلوه‌های کامپیوتری‌اش را حذف کنید اصلاً با «دوئل» قابل مقایسه نسیت. در آن طرف بیشتر جلوه‌ها را با کامپیو‌تر انجام می‌دهند. من پشت صحنه‌های آن فیلم‌ها خارجی را دارم در قسمت‌هایی که به صورت میدانی کار کرده‌اند به جرات می‌توانم بگویم ما دربسیاری از موارد از آن‌ها بهتر هستیم ادعا دارم و پای ادعا‌هایم هم ایستاده‌ام.

ما برای اعتبار خودمان هم شده وقت می‌گذاریم
وی در ادامه افزود: در قسمت جلوه‌های ویژه کامپیوتری بچه‌هایی را داریم که خوب کار می‌کنند. بحثی که در مرحله اول مطرح است بحث هزینه است. در این قسمت هزینه مورد نیاز انجام نمی‌شود. به عنوان مثال در آنطرف برای قسمتی از فیلم که نیاز به جلوه کامپیوتری داشته باشد اگر ۱۰۰میلیون تومان هزینه کنند در اینجا برای آن ۱۰میلیون تومان هم پرداخت نمی‌کنند. البته ما این مشکل را در بحث میدانی هم داریم. منتهی میدانی تفاوت‌هایی دارد. ما دراینجا مواد مورد نیاز را داریم و از سپاه تهیه می‌کنیم. همه چیز دست خودمان است ما برای اعتبار خودمان هم که شده وقت می‌گذاریم. در حالی که دستمزدی را که باید به ما بدهند نمی دهند. در مجموع بحث و ضعف ما در این حوزه هزینه است چون پول بر نمی‌گردد کسی هم هزینه نمی‌کند. سینمای ما در حال حاظر یک سینمای ورشکسته است. کارهایی هم که خوب هزینه می‌کنند بیشترش دولتی است و آن هم خدا می‌داند که چقدرش را هم در کار هزینه می‌کنند.

سینمای ما باید برون مرزی شود
وی گفت: ما باید تلاش کنیم تا فیلم‌‌هایمان برون مرزی شود تا در بحث هزینه از کشوری مانند هند عقب نمانیم. یکی دیگر از مسائلی که آزار دهنده است کمبود وقت و زمان است. در آن طرف زمانی که صرف کار‌های ویژوال می‌کنند اصلاً با ما قابل مقایسه نیست نه پول می‌دهند و نه زمان که حداقل ما برای عشق خودمان کارمان را درست انجام دهیم.

باید موارد استفاده از جلوه‌های ویژه را تفکیک کنیم
وی در ارتباط با تشخیص استفاده درست از جلوه های ویژه گفت: این مسائل بر می‌گردد به بی‌سوادی و ناآگاهی برخی کارگردانان و تهیه کنندگان ما که اطلاعات لازم را ندارند. من خودم با خیلی از کارگردانان کار کردم که اصلاً نمی‌دانند ویژوال چیست. عده‌ای حتی نمی‌دانند در کجا از جلوه‌های ویژه میدانی استفاده کنند و کجا از ویژوال کامپیوتری. گاهی اوقات برای یک چاشنی ساده، کامپیوتری کار می‌کنند. دوستان باید تفکیک کنند. خواه یا ناخواه ویژوال کامپیوتری هزینه بیشتری را در بر می‌گیرد. یک کار گردان و تهییه کننده باید این موارد را بداند. برخی از همین دوستان فکر می‌کنند که استفاده زیاد از ویژوال کار را زیبا می‌کند و این هم به دلیل نداشتن سواد در این حرفه است.

ندادن هزینه مناسب = نداشتن کیفیت
روزبهانی گفت: الان سینما به آن سمت می‌رود که تمام کار‌ها را با جلوه‌های کامپیوتری انجام دهند وقتی دستمزد کافی نمی‌دهند معلوم است که آن فرد هم خیلی زمان نمی‌گذارد. در نتیجه کیفیت کار‌های کامپیوتری ما پایین می‌آید. اما این دلیل نمی‌شود که ما فکر کنیم نفر مناسبی در این حرفه نداریم.

در دین اسلام به مشورت سفارش فراوانی شده است
وی با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل ما در سینما این است که کارگردان و تهیه کننده با سایر عوامل مشورت نمی کنند گفت: در دین ما به مشورت سفارش شده است. این دوستان حتی با متخصص این کار هم مشورت نمی‌کنند. ما سال‌ها است که فریاد می‌زنیم قبل اینکه تصمیم بگیرید تا صحنه‌ای را به صورت جلوه‌های ویژه کار کنید با ما مشورت کنید اما کو گوش شنوا. برخی فکر می‌کنند اگر مشورت کنند دیگران می‌گویند فلانی چیزی نمی‌داند در صورتی که در همین جا اولین لطمه را خودش به کارش زده است.

ما محدوده هر فردی را مشخص می‌کنیم
این مدیر جلوه های ویژه گفت: فیلم های خارجی در پشت صحنه‌هایشان مشخص است که چقدر در هنگام کار کشته داده‌اند. آن‌ها را زیر سوال نمی‌برند. کافی است در کار‌های ما اتفاقی بیافتد به بد‌ترین شکل رفتار می‌کنند و چون رسانه‌ای می شود خیلی بزرگ هم دیده می‌شود و همه فکر می‌کنند که این در کارهای ما فقط اتفاق می‌افتد. چه بسیارحوادثی که رخ داده است و اصلاً گروه ما مقصر نبوده. ما برای هر کسی محدوده‌ای را مشخص می‌کنیم. برای فیلم بردار و بازیگر و همه عوامل خوب اگر کسی این حد و مرز مشخص شده را رعایت نکند مقصر کیست؟ متاسفانه باز هم فلش‌ها به سمت گروه جلوه‌های ویژه است. همیشه برای ما مرغ همسایه غاز بوده است. ۹۹ درصد انفجارهای ما با‌‌ همان برنامه ریزی که کردیم رخ می‌دهد.

روزی هر کسی دست خداست، بخیل نباشیم
روزبهانی افزود:متاسفانه این شاخه در دانشگاه‌های ما تدریس نمی‌شود و افراد باید به صورت تجربی وارد کار بشوند و با آزمون و خطا مطالبی را یاد بگیرند. من خودم بسیاری را تعلیم دادم خیلی از همکارانم می‌گفتند که این کار را نکن دست زیاد می‌شود اما من معتقد بودم و هستم که روزی دست خدا است نباید بخل بورزیم. ما وظیفه داریم به جوان‌ها تعلیم دهیم. کسانی هم که نزد بنده دستیاری کرده‌اند با من نسبت فامیلی نداشتند و از خانواده‌ام تنها یک پسرم این حرفه را این گونه دنبال می‌کند. آیا تا به حال شده یک فیلم بردار از خودش بپرسد من تا به حال چن دستیار را تعلیم داده‌ام که خودش الان یک فیلم بردار خوب و حرفه‌ای شده باشد ما باید دین خودمان را ادا کنیم.

سوغات هیجان انگیز برای سینما
مدیر جلوه های ویژه فیلم سینمایی «دوئل» ادامه داد: ما در این حرفه مدیون افراد زیادی هستیم که این تخصص را به ایران آوردند و زحمت زیادی کشیدند. افرادی مانند شرف الدین، رسولیان و آقای رستگار و خیلی‌های دیگر که با خطر کردن این سوقات هیجان انگیز را به سینما هدیه کردند. بنده درحال حاضر در گیر فیلم «وکیل مدافع» هستم ماشاالله شاه مرادی‌زاده و دیگری به نام «بچه‌ای با جوراب قرمز» کار خداداد جلالی است هستم.
کد خبر: 65873
Share/Save/Bookmark