به گزارش هنرنیوز نشست رسانهای ده روز با عکاسان ایران امروز در خانه هنرمندان برگزار شد. در این نشست فرزاد هاشمی سخنگوی انجمن عکاسان، مریم زندی، راستانی و نیکزاد از اعضای انجمن عکاسان ایران حضور داشتند.
«محسن راستانی» در این نشست با بیان این که این جریان، یک همزیستی با اعضای انجمن عکاسان است، گفت: عکاسی در حوزه معرفت و آگاهی به عنوان یک متن قابل قرائت، مطرح است. عکاسی ایران برای اولین بار فرصتی یافته تا یک نسل را در پروژه عکاسی نشان دهد. اگر چه ممکن است نادیده گرفته شده باشد، اما هنوز حضور دارد.
وی ادامه داد: چون ما از نسل اول تحصیل کردگان عکاسی هستیم با اشراف کامل به مجموعه عکاسی ایران پس از انقلاب نظر میکنیم، عکاسی موضوعی عمومی است مولد آن عکاس و نظارت و قضاوت توسط عموم انجام میگیرد.و به عنوان یک بحث پدیدارشناسی و موضوعی شناسی مورد توجه قرار گرفته است. در بخش آموزش قصد ما این است که عکاسی به عنوان یک میان رشته مطرح شود. عکاسی ایران با وجود تلاش بسیار، محکوم و پنهان از انظار مانده و ما قصد آشتیپذیری داریم.
«راستانی» ضمن بیان این نکته که معتقدیم همه چیز از آموزش شروع میشود گفت: ما اگر ذخایر عکاسی خود را معرفی نکنیم چیدمان آن غلط از آب در میآید.
وی همچنین در ادامه افزود : عکاسی ایران به دلیل ظرفیت خوداین نهاد، یک موضوع کاملاً علمی، آموزشی و پژوهشی است و میخواهیم این دوره ده روزه شروع یک اصلاح باشد امروزه عکاسی ایران با استانداردها خیلی تفاوت دارد، در منطقه، عکاسی ما یک سرآمد است و ثروت جامعه محسوب میشود. عکاسی ما هنوز در دوره جنگ باقی مانده و به نوعی تشریفات تبدیل شده است، هدف ما این است عکاسی ایران به عنوان یک پدیده مورد توجه جامعه شناسان و کارشناسان علوم اجتماعی قرار گیرد.
عکاسی باید به عنوان پدیدهای معرفت شناسانه شناخته شود و فرآورده علمی داشته باشیم تا ساختار حرفهای برای عکاسی ایران شکل گیرد.
وی افزود: سالهایی کمتر از یک دهه اختراع دوربین در اروپا، این دوربین به ایران راه مییابد ولی از آنجا که نگاه حرفهای نداشتیم دوربین در تشریفات قاجار محدود میشود در صورتی که در اروپا به بخشی جدی بدل میشود. عکاسی گستره فرهنگی اثرگذاری موضوعی که نشانه شناسی را مطرح میکند و اجتماع را به نقد میگذارد.
او ادامه داد: این نقد، یک سند تاریخی، یک نگاه مطلوب هنری و یک نگاه خبری را شامل ميشود. همچنان عکاسی ایران فاقد انسجام است. هنوز عکس، متن قابل قرائت نیست و این مشکل، حتی در سازمانهای حرفهای مطرح است و هنوز عکاسی ایران نتوانسته به تیتر اول تبدیل شود. لازم است سازمان اعضای مطبوعات، علمیتر شود و واحد اصلی روزنامهنگاری بدل شود این علاقه به معرفت شناسی وارد میشود، ترسیم مبانی فنی در عکاسی ایران نیاز است نظارتی بر تدریس عکاسی نمیشود. در حوزه آموزش، نگاه بومی و پدیده بومی نیاز داریم. انجمن عکاسی قصد دارد موضوع را نه فقط در تهران بلکه این بار در شهرستانها مورد تمرکز قرار دهد و تمرکزگرایی در پایتخت را از بین برداریم. بسیاری از مترجمان در تولید زبان بومی ضعف دارند. ما باید با توجه به رویدادهای تاریخی بر استاندارد بومی دست پیدا کنیم. کارکاردهای عکاسی ایران میبایست در سراسر کشور پراکنده شود.
در آینده 10 روز عکاسان را به شهرهای دیگر خواهیم برد. ایران مملو از اقشار مختلف است و عکاسی ایران هنوز به مراسم و اجتماع خود نمینگرد برای عکاسی یک کمبود به شمار میرود، ایران امروزه حتی فاقد یک کتاب عکاسی است هنوز ایران در قاب نگاه عکاس حرفهای شکل نگرفته، احساس میشود بعد از جنگ عکاسی ما بلاتکلیفتر شد به دلیل اینکه فاقد نهاد زیر بنایی در عکاسی ایران هستیم. در ایران به جوامع حرفهای متصل نیستیم اکثر شرکت کنندگان در انجمنهای عکاسی خود عکاسان هستند. نهادهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی نیز شرکت دارند.
عکاسی ایران زیربنا نداشت و فروشندگان دوربین و دانشگاهها تنها فعالان عکاسی هستند. مطبوعات نیز بضاعت درک پدیده اجتماعی را ندارند. عادات و البسه ایران و حرکات ایرانی به شکل متشکل نداریم. متأسفانه دغدغه تاریخی وجود ندارد.
در این نشست «مریم زندی» ضمن بیان این که در اساسنامه انجمن؛ مهمترین امر، تشکل عکاسی در شهرستانهاست گفت: باید برای هنرمندان شهرستان مفید باشیم. موضوع اصلی، معرفی ظرفیت انجمنهای شهرستانهاست.
وی افزود: هدف از برگزاری در شهرستانها این است که آنها هم بتوانند از این فرصت استفاده کنند شهرستانها باید از این فرصت ده روزه نمایش آثار عکاسان ایران برای مطرح شدن استفاده کنند و این منوط به همکاری آنهاست. در این راستا کمک و علاقه آنها مهم است. در نمایشگاهها، انجمنهای عکاسی و تشکلها و کانونهای شهرستانها حضور دارند. اگر امکانات خود را گسترش دهیم در بخش نمایشگاه از مجلات، سایتها و هنرمندان خارجی استفاده میکنیم.