نمایش‌های آیینی سنتی شناسنامه تئاتر ملی ماست
شاه آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
نمایش‌های آیینی سنتی شناسنامه تئاتر ملی ماست
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۲۳
شاه آبادی گفت: نمایش‌های آیینی- سنتی در واقع شناسنامه تئاتر ملی ماست و اینجاست که هنر نمایش ایران قدمت خود را نشان می دهد.

به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی نمایش های آئینی و سنتی حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی با بیان این مطلب افزود:نمایش‌های آیینی- سنتی در واقع شناسنامه تئاتر ملی ماست. اگر مفهوم هنرهای نمایشی را مفهومی عام بگیریم در اینجاست که هنر نمایش ایران قدمت خود را نشان می‌دهد. از آیین‌های تعزیه گرفته تا بسیاری از آیین‌های سنتی ایرانی که صرفاً یکسری آداب و رسوم نیستند، بلکه همراه خود یک هویت و فرهنگ و پیشینه‌ای را دارند.

وی ادامه داد: این گونه نمایش ها به دلیل اینکه به نوعی شناسنامه تاریخی نمایش ایرانی تلقی می‌شوند از ویژگی‌های بومی بودن ایرانی بودن، و همین‌طور اندیشه‌های دینی که درون سنت و فرهنگ ماست، بهره مند هستند.

به همین جهت این نوع نمایش‌ها به دلیل برخورداری از هر دو ویژگی از شرایط خاصی برخوردار هستند و باید به طور ویژه مورد حمایت قرار بگیرند. این نوع نمایش‌ها باید درون زندگی نمایشی و زندگی هنری مردم رواج پیدا کنند و به همین جهت حائز اهمیت هستند.

به گفته وی دبیرخانه دائمی جشنواره آیینی- سنتی و همچنین پژوهشکده هر دو از مراکز مهم و ضروری هستند؛ اما موخر بر تصمیم واجبی هستند تحت عنوان تاسیس دفتر نمایش‌های آیینی- سنتی.

معاون هنری خاطر نشان ساخت: اگرچه این دفتر با این عنوان به طور شکلی وجود دارد، اما زمانی ما می‌توانیم صاحب نمایش آیینی- سنتی باشیم و زمانی جشنواره‌های ما از قوام و ظرافت‌های هنری برخوردار هستند که دفتری عهده‌دار ساماندهی اجراهای عمومی در حوزه آیینی- سنتی باشد.

وی اضافه کرد: مادامی که نمایش‌های آیینی- سنتی به جشنواره‌ها محدود شوند و بحث‌های پژوهشی در قالب نشست‌های تخصصی سالی یک بار یا دو سال یک بار انجام بگیرد، ما کار بنیادین نکرده‌ایم. بخشی از حوزه پژوهشی کار بنیادین است، ولی به دلیل اینکه در حوزه اجرا شکل اجرایی نمی‌گیرد، ابتر می‌ماند. بخشی هم در حوزه اجرایی و جشنواره‌ها است که شکل ظاهری آن بر شکل محتوایی غلبه پیدا می‌کند. بنابراین آنچه که بر همه اینها مقدم است، وجود ساز وکاری است که نمایش‌های آیینی-سنتی در طول دوران فعالیت، خودش را زنده نگه دارد و اجراهای عمومی این حوزه را در سراسر کشور حمایت کند.

شاه آبادی معتقد است وجود یک دبیرخانه دائمی برای جشنواره ضروری است که شرایط بهتری را برای این کار فراهم کند. شاید هم ادغام آن دبیرخانه دائمی با دفتر نمایش‌های آیینی- سنتی دور از ذهن نباشد و قابل مطالعه و بررسی است.

وی گفت: به هر حال اینها هویت نمایشی کشور ما هستند و ما اصولاً باید با زبان این حوزه و زبان این نوع نمایش با دنیا رو به رو شویم و صحبت کنیم. به جای اینکه محصولات غربی‌ها را برگردان کنیم و با زبان موجود اندیشه‌هایی که در نمایش‌های خارجی است با مردم صحبت کنیم، باید با زبان نمایش‌های آیینی- سنتی صحبت کنیم که برای مردم هم قابل بهره‌برداری و قابل جذب باشد.

معاون هنری وزیر با بیان اینکه از ویژگی‌های نمایش آیینی-سنتی این است که مخاطب ارتباط راحتی را با آن برقرار می‌کند و تقریباً همه طبقات جامعه با هر میزان تحصیلات می‌توانند به هر اندازه که مایل باشند با این نمایش‌ها رابطه برقرار کنند. یادآور شد: تئاتر آئینی و سنتی چون عمومی‌تر است و برگرفته از فرهنگ و سنت ایرانی است به دل و جان مخاطب ایرانی بهتر می‌نشیند. ولی سبکی از نمایش در کشور رواج پیدا کرده و ناخودآگاه بر نمایش آیینی- سنتی ما تاثیر گذاشته است، به گونه‌ای که بعضی به غلط این نمایش‌های ما را تئاتر و یا نمایش نمی‌دانند. طبیعی است که با این دیدگاه این نوع نمایش‌ها آسیب می‌بینند. یکی از دلایل هم این است که در بعضی موارد تولیدات سخیفی صورت گرفته و خود این نمایش باعث حذف خود شده است. ما امیدواریم این جشنواره و این دوسالانه‌ها حداقل یک بار دیگر همه ذهن‌ها را معطوف به ظرفیت‌های بزرگ این سبک نمایش بکند و همه متولیان را وادار به این کند که در سبد فعالیت‌های تفریحی کشور این حوزه را به صورت جدی ببینند.

وی تصریح کرد: فقط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست بلکه بسیاری از نهادها و ارگانها در این حوزه دخالت دارند و می‌توانند بودجه‌هایی را صرف این مسئله بکنند. ما فکر می‌کنیم که برای جامعه جوان امروز ما نیاز جدی به شادی و فرح بخشی وجود دارد. تفریحات سالم که صرفاً پر کردن اوقات فراغت نیست، بلکه با خود یک معنا و مفهوم را به همراه دارد. ما امیدواریم که این سطح را به طور جدی مورد توجه قرار دهیم.

کد خبر: 29756
Share/Save/Bookmark