عید عشق، عید عقل
عید عشق، عید عقل
عید فطر عید عقل و عشق است. و در اینجا نقل ما هم بر عقل استوار است هم بر عشق. بر همین اساس فطرت بر دوگونه است: فطرت عقل و فطرت دل.
 
تاريخ : جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۹

فطرت عقل یعنى استدلال روشن عقلى، كه انسان بعد ازرسیدن به كمال عقل با مشاهده نظام جهان و دقت در اسرار هستى، به این حقیقت منتقل مى‏ شود كه ‏محال است این نظام معلول مبدئى فاقد عقل و شعور باشد و این‏«عقل فطرى‏» بدون نیاز به معلم به مقصود مى ‏رسد، ولى فطرت مفهوم دیگرى ‏نیز دارد كه از آن تعبیر به «فطرت دل‏» مى‏ شود، كه تفسیر فطرى بودن دین با این ‏تعبیر، صحیح ‏تر و مناسب‏ تر به نظر مى‏ رسد و منظور از آن این است كه انسان وقتى به ‏اعماق جانش مى‏ نگرد، نور حق را مى‏بیند و ندایى را با گوش دل مى‏شنود، ندایى كه ‏او را به سوى مبدا علم و قدرت بى‏ نظیر هستى دعوت مى‏ كند، كه گاهى از آن تعبیر به ‏«درك وجدانى‏» مى‏ شود، مانند آن كه وقتى انسان یك گل زیبا را مى‏ بیند، بدون‏ استدلال به زیبایى آن پى مى‏برد و از آن لذت مى‏  برد. «عید فطر» به معناى بازگشت ‏به فطرت است، یعنى ‏مساله خودسازى درماه رمضان، انسان را به مقامى مى‏رساند كه ‏پرده‏هاى جهل، هواپرستى و هرگونه موانع ضد فطرت، از سر راه فطرت‏ برداشته مى‏شود و انسان مسلمان در این هنگام به فط‏رت ناب خود كه ازدرون ذات ‏وجودش مى‏ جوشد بازمى‏ گردد، همان فطرتى كه آیینه صاف خدانما و حق نماست؛ همان ‏پیامبر باطن كه اگر ازاسارت زنجیرهاى جهل و هواپرستى آزاد گردد، راهنماى كامل ‏و دقیق انسان به سوى كمالات است.
شواهد متعددى وجود دارد كه نشان ‏دهنده فطرى‏ بودن ایمان به حق است؛ مانند واقعیت‏ هاى تاریخى كه نشان مى‏ دهد در میان هر ملتى ‏در هر دوره‏اى اعتقاد به خداشناسى و مذهب وجود داشته است، چنان‏كه شواهد باستان ‏شناسى و آثار به جا مانده از دوره‏ هاى قبل از تاریخ بیان كننده این ‏واقعیت است.
مطالعات روانى و اكتشافات روان‏كاوى درابعاد روح انسان نیز شاهد دیگرى بر فطرى بودن اعتقادات دینى است، روان‏شناسان چهار تمایل عالى و اصیل را به عنوان ‏ابعاد چهارگانه روح معرفى مى‏كنند كه عبارتند از حس دانایى، حس زیبایى، حس‏نیكى، و حس مذهبى. كه این خود نیز دریچه دیگرى برفطرى بودن دین است.
دین آزادی است و عید پیام آور شادی در آزادی انسان‌ها. عید بر همه عاشقان مبارک
کد خبر: 62092
Share/Save/Bookmark