بازنمایی مفهوم «نقش اول» در عکس های بابک برزویه
در ۳ هزار عکس تست گریم هنرپیشه‌ها؛
بازنمایی مفهوم «نقش اول» در عکس های بابک برزویه
بابک برزویه عکاس مستند - اجتماعی و سینمایی با به کارگیری ۳ هزار عکس تست گریم از هنرپیشه‌های فیلم‌ها و سریال‌های ۲۸ سال گذشته سعی در ارائه مفهوم «نقش اول» به مخاطبان آثارش دارد.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۶

‌بابک برزویه عکاس مستند-اجتماعی و سینمای ایران این روزها مجموعه تازه‌ای از آثارش را در گالری زمستان خانه هنرمندان ایران روی دیوار برده است.
او در این نمایشگاه با ارائه ۹۰۰ قطعه عکس سیاه و سفید از تست گریم‌های بازیگران سینما و تلویوزیون سعی در ارائه مفهوم «نقش اول» داشته است.
او در گفت‌وگویی درباره آثار این نمایشگاه توضیح داد: قرار بود این پروژه شامل ۳ هزار قطعه عکس سیاه و سفید باشد که این تعداد عکس را نیز انتخاب و آماده ارائه کردم ولی با توجه به نوع چیدمان عکس‌ها در گالری زمستان در نهایت ترجیح دادم که این پروژه عکس ۳ هزار تایی را درجای دیگری اجرا کنم.
وی افزود:‌در این نمایشگاه ۹۰۰ قطعه عکس سیاه و سفید در ابعاد ۱۳ در ۱۸ روی دیوار گالری زمستان چیدمان شده است که این عکس‌ها مربوط به تست گریم‌های بازیگران فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی در طول ۲۸ سال گذشته است که کار عکاسی از این فیلم‌ها را بر عهده داشته‌ام.
برزویه قدیمی‌ترین عکس را مربوط به تست گریم سریال «سمندون» و آخرین عکس‌ها را نیز مربوط به آخرین اثر سینمایی مسعود کیمیایی با عنوان «متروپل» است.
این عکاس سینمایی درباره مفهوم «نقش اول» که در این آثار دنبال کرده و سعی در ارائه آن به مخاطب بوده است توضیح داد: در این نمایشگاه به دنبال ارائه مفهوم «نقش اول» و هویت انسان امروزی بودم.
وی با اشاره به چیدمان عکس‌ها روی دیوار مدور توضیح داد: در چیدمان آثار و لابه لای عکس‌ها، از آینه استفاده کرده‌ام و برخی از قاب‌ها سفید و خالی است که مخاطب در بازدید از آثار هرازگاهی تصویر خود را درون آینه‌ها پیدا می‌کند.
او درباره سیاه و سفید بودن عکس‌ها هم گفت: عکس‌ها را سیاه و سفید چاپ کردیم که نشان دهم این عکس‌ها و تصاویر مربوط به زمان گذشته است و این آدم‌ها هم آدم‌های گذشته هستند.
او انتخاب هنرپیشه‌ها را برای ارائه این مفهوم بسیار مناسب عنوان کرد وگفت: مخاطب با هنرپیشه‌ها حس همذات پنداری برقرار می‌کند. همان طور که با دیدن یک فیلم مخاطب همراه با قهرمان فیلم جلو می‌رود، با او همذات پنداری می‌کند، همراه او می‌خندد و گاهی اشک می‌ریزد و گاه در پایان برای او دست می‌زند و به این ترتیب با هنرپیشه فیلم همذات پنداری می‌کند و من از این حس همذات پنداری سعی کردم در نمایشگاه عکس‌هایم نیز استفاده کنم و مخاطب را همراه خود کنم.
او درباره واکنش مخاطبان در این نمایشگاه توضیح داد: مخاطبان در لابه لای عکس‌ها برای لحظاتی خودشان را درون عکس‌ها می‌بینند و جزئی از نمایشگاه می‌شوند. برخی از آن‌ها از تصاویر خودشان درون آینه‌ها عکس می‌گرفتند و این همان چیزی بود که من به دنبال آن بودم.
او در توضیح مفهوم نقش اول در چیدمان آثارش گفت: در زندگی کنونی همه ما در موقعیت‌های مختلف نقش بازی می کنیم و نقش اول زندگی خودمان هستیم و عنوان نمایشگاه نیز به این موضوع اشاره دارد.
برزویه با اشاره به اجرای موسیقی و استفاده از گفتار متن در این نمایشگاه و در راستای ارائه مفهوم موردنظر خود گفت: با استفاده از موسیقی و گفتار متن در فضای نمایشگاه سعی در سوق دادن مخاطب به سمت یک تفکر خاص هستم و آن مفهوم نقش اول در زندگی انسان است. او گاهی دوست دارد جای دیگری باشد ولی اکنون در لابه لای تصاویر هنرپیشه‌ها و نقش اول‌های دیگر خود را می‌بیند.
او تأکید کرد: در این چند روز که نمایشگاه برپا شده است، به آن اتفاقی که می‌خواستم رسیده‌ام و مخاطبان بسیاری خود را به عنوان نقش اول زندگی خودشان یافتند و بارها از تصاویر خودشان در آینه‌ها عکس گرفتند و این هدف من از این نمایشگاه بود.
بروزیه درباره انتخاب عکس‌های تست گریم برای ارائه مفهوم نقش اول توضیح داد: عکس‌های تست گریم بازیگران هیچ جایگاهی ندارد و تاریخ مصرف آن بسیار کوتاه مدت است. این عکس‌ها قابلیت نمایش در نمایشگاه را ندارند ولی مهم این است که چگونه از این عکس‌ها در راستای ارائه یک مفهوم تازه استفاده کنیم و من در این نمایشگاه تاریخ مصرف تازه‌ای به این عکس ها دادم و در جهت مفهوم مورد نظر خودم از آن‌ها استفاده کردم.
وی افزود: در این نمایشگاه عکس‌های تست گریم یک ویژگی خاص را دارا هستند و برخلاف عکس‌های تست گریم فیلم‌ها که از سه رخ مختلف گرفته می‌شود در این نمایشگاه تنها عکس‌هایی که از رو به رو گرفته شده به نمایش درآمده است و نگاهی افقی را همانند دیدن خود در آینه دنبال کرده ام.
بابک برزویه درباره چگونگی انتخاب عکس‌ها در این نمایشگاه توضیح داد: این عکس ها از میان عکس‌های تست گریم حدود ۴۰ فیلم و ۱۷ سریال انتخاب شده است، برخی از این هنرپیشه‌ها هیچ وقت برای بازی انتخاب هم نشدند ولی من به دنبال حس همذات پنداری در این عکس‌ها بودم و بر این اساس عکس‌ها را انتخاب کردم.
او درباره چگونگی چیدمان و رعایت اولویت‌ها در این چیدمان گفت: در چیدمان عکس‌ها به شخصیت فیلم‌ها،‌ جایگاه بازیگران و ... هیچ توجهی نکردم و تنها در این چیدمان به فرمت عکس‌ها در ارائه مفهوم مورد نظر توجه داشتم.
بابک برزویه استقبال مخاطبان را از این نمایشگاه بسیار خوب عنوان کرد و گفت: دو طیف از مخاطبان خاص وعام را در این نمایشگاه شاهد بودم، مخاطبانی که برای دیدن تصاویر بازیگران مورد علاقه خود آمده بودند و از دیدن آن ها هیجان زده می‌شدند و مخاطبانی که به مفهوم «نقش اول» در این نمایشگاه پی بردند و شاهد یک نمایشگاه مفهومی عکس بودند.
عیسی عماد در یادداشتی به مناسبت برپایی این نمایشگاه نوشته است:
«نقش اول... دوربین، صدا، حرکت ... حرکتی از ازل برای زیستن در چارچوبی به نام سناریوی زندگی. تکاپویی به منظور بهترین ایفای نقش اول عمری در حال گذار از دنیایی سنتی به دنیایی مدرن، از مدرن به پست مدرن و اکنون از پست مدرن به سوی تبلور تصویری در فرا پست مدرن؛ تا فردا قرعه کار به نام چه در آید و نقشمان در لنز دوربین گیتی چگونه در افتد! رخساری بی حجاب یا چهره ای در نقاب؟
و اما از تمام یکی بود و یکی نبودها که بگذریم یادمان نرود که نقش اول ها همیشه در کلوزآپ حیات برابر دیافراگم حساس قاب زندگی قرار دارند، همانجا که نور الهی است و عدسی درون و آینه زاویه دار تمام نمای وجود تا تصویری بسازد به نام کارنامه عمل. پس مراقب دیالوگ های هستی خویش باشیم که کوچکترین لغزش نقش اول ،بزرگترین خطای آن محسوب می شود!»
در این نمایشگاه از موسیقی و گفتار متن نیز استفاده شده است که گفتار متن این نمایشگاه را مرتضی هاشمخانلو بر عهده دارد و مشاوره در اجرا با حیدر رضایی بوده است. ناظر چاپ پیام برازجانی است و در بخش اجرا نیز حمیدرضا درویش ، بهزاد استادیان ، پریدخت اصباح ، صبا اسدی ، پریسا طاولی حضور دارند.
بابک برزویه فارغ التحصیل عکاسی است و در شاخه‌های عکاسی مستند اجتماعی، خبری، صنعتی تبلیغاتی و سینمایی فعالیت دارد.
نمایشگاه «نقش اول» تا ۳۱ شهریورماه در گالری زمستان خانه هنرمندان ایران برپاست.

کد خبر: 63802
Share/Save/Bookmark