اتقان؛ نخستین جشنواره فرهنگی هنری با محوریت فرهنگ کار
در نشست خبري جشنواره اتقان مطرح شد؛
اتقان؛ نخستین جشنواره فرهنگی هنری با محوریت فرهنگ کار
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جشنواره اتقان نخستین رویداد اختصاصی فرهنگی و هنری ویژه فرهنگ‌ کار است که به صورت تخصصی به این موضوع می‌پردازد و آثار و اجراهای نمایشی آن در سطح کارخانجات مختلف صورت می‌گیرد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۴
به گزارش هنرنيوز ، نشست خبری جشنواره «اتقان»، رویدادی فرهنگی_هنری با محوریت ارتقای فرهنگ کار است که با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم ترویج فرهنگ کار، توسط معاونت امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حوزه هنری انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی شده است، صبح امروز _یک‌شنبه هجدهم شهریور_ با حضور محمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمدرضا باقری دبیر جشنواره اتقان و در حوزه هنری برگزار شد.

محمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست با طرح این سوال‌که چرا فرهنگ کار و تلاش مسئله این وزارتخانه به‌عنوان یک اولویت قرار گرفته است، اظهار کرد: درباره فرهنگ کار صحبت‌هایی شده و کارهایی صورت گرفته است اما برای شناخت اهمیت و جایگاه فرهنگ کار و تلاش و نسبت آن با موضوعات و مسائل کشور، نیاز به کار دقیق مطالعاتی داریم.

وی ادامه داد: آن‌گاه که حرف از فرهنگ کار است ما فکر می‌کنیم می‌دانیم درباره چه‌چیزی صحبت می‌کنیم در حالی که تعاریف مختلف و متنوعی از این مقوله بیان می‌شود و ما در یک فعالیت مطالعاتی ۲۴ مؤلفه همچون وجدان‌کاری، مسئولیت‌پذیری، تعاون و کار گروهی و یادگیری که هر کدام قسمتی از فرهنگ کار هستند را احصا کردیم که در تعریف فرهنگ کار نقش دارند.

وی مولفه‌هایی مانند درآمد و مخارج، درآمد و تلاش، سبک رهبری مدیران و هویت کاری را از عوامل مؤثر بر سطح کیفیت کار دانست که موجب ارتقا یا نزول سطح آن می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه جهش تولید می‌تواند مسائل کشور را حل کند، ادامه داد: رهبر انقلاب تاکید کردند، مهم‌ترین مسئله امروز کشور اقتصاد است و در همین راستا تولید اهمیت دارد.

چکشیان اضافه کرد: مهم‌ترین مسئله تولید مشارکت مردم است که ارتقای فرهنگ کار و اثرات تربیتی بر فرد و جامعه در آن اهمیت پیدا می‌کند، براساس این ضرورت‌ها سند کار و تلاش توسط شورای فرهنگ عمومی ابلاغ شد که برای اجرایی آن ستاد نهضت ملی ارتقا فرهنگ کار را شکل دادیم تا مسئله ارتقای فرهنگ کار دنبال شود و به همین منظور چهار راهبرد برای آن پیش‌بینی شد که جشنواره اتقان یکی از بخش‌های این راهبرد است.

وی با بیان اینکه ما امروز از مسئله پیدا کردن فرصت شغلی عبور کرده‌ایم و نرخ بیکاری به ۷ درصد رسیده است، ادامه داد: مشکل امروز کارفرمایان نیروی کاری ماهر و باانگیزه است؛ بنابراین چالش جدیدی که در بسیاری از جاها با آن روبه‌رو هستیم، نیروی کار متخصص است که جریان ملی نهضت مهارت‌آموزی در همین راستا شکل گرفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رابطه بین «تلاش و درآمد» را از دیگر مباحث مهم عرصه فرهنگ کار دانست و تاکید کرد: اشتغال‌پذیری یک مسئله‌ی فراتر از فرصت شغلی است که فرهنگ کار در اینجا تعیین‌کننده بوده و سند ملی کار که در چهار راهبرد طراحی و مطرح شده است، اگر دنبال شود می‌تواند موجب تغییر و تحولاتی در عرصه فرهنگ کار شود.

چکشیان تغییر مفاهیم فرهنگ کار از ذهنیت به الگوسازی و ترویج نمونه‌های برتر را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: جشنواره فرهنگی هنری اتقان در راستای جریان‌سازی فرهنگی رسانه‌ای شکل گرفته است تا محصولات و محتواهای فرهنگی هنری رسانه‌ای از طریق نمایش، اکران و ترویج بتواند روی نخبگان و عامه جامعه و هنرمندان در موضوع فرهنگ کار تأثیر بگذارد.

وی اضافه کرد: در گذشته برنامه‌های فرهنگی و هنری در سطح جامعه کارگری سابقه داشته است، اما جشنواره اتقان اولین رویداد اختصاصی فرهنگ‌کار است که به صورت تخصصی به این موضوع می‌پردازد و در سطح کارخانجات مختلف آثار و اجراهای آن صورت می‌گیرد.

سپس، محمدرضا باقری، دبیر جشنواره درخصوص آثار رسیده به جشنواره عنوان کرد: آخرین روز اسفند سال گذشته بود که فراخوان جشنواره اتقان منتشر شد و آخرین مهلت ثبت‌نام با مقداری جابه‌جایی به دلیل شهادت رئیس‌جمهور صورت گرفت، بیستم مرداد آخرین مهلت ارسال آثار شد و بیست‌وششم شهریور آئین اختتامیه این رویداد خواهد بود.

وی در تشریح برنامه‌های این رویداد گفت: افتتاح نمایشگاه تجسمی در گالری عالی حوزه هنری، نشست تخصصی داستان‌نویسی بیست‌وششم شهریور در سالن صفارزاده، عصر شعر اتقان در سالن هراتی حوزه هنری و اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و میدانی در سالن‌های مهر و ماه حوزه هنری برنامه‌هایی است که برای اختتامیه این رویداد تدارک دیده شده است و شرکت در این برنامه‌ها برای عموم آزاد است.

دبیر جشنواره اتقان درباره آثار رسیده به جشنواره عنوان کرد: در مجموعه ۲۵۴۵ اثر به جشنواره رسیده است که ۱۷۸ اثر در بخش پوستر، ۲۸۵ اثر کارتن، ۹۴۶ تک عکس، ۱۰۰۱ مجموعه عکس، ۹۶ شعر طنز، ۱۷۰ شعر، ۱۰۱ نثر طنز، ۲۰۵ داستانک، ۲۰۵ داستان کوتاه، ۲۵ استندآپ کمدی، ۴۷ تئاتر کوتاه صحنه‌ای و ۶۰ تئاتر خیابانی است و استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین و استان کردستان کمترین مشارکت را در جشنواره داشتند.

قابل ذكر است ، این جشنواره در چهار بخش هنرهای تجسمی (پوستر، کارتون و عکس) طنز (شعر، نثر و استندآپ کمدی) شعر ایمنا، (داستانک و داستان کوتاه) و هنرهای نمایشی (تئاتر خیابانی، تئاتر کوتاه صحنه‌ای) برگزار خواهد شد.
کد خبر: 99542
Share/Save/Bookmark