به گزارش خبرنگار هنرنیوز؛ نشست خبری مشترک « دکتر بهروز مینایی» مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای و «علی حکیم جوادی» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و خبرنگاران در ساختمان بنیاد بازی های رایانه ای کشور برگزار شد.
در این نشست علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهارداشت: امروز انگیزه ها متاسفانه در عرصه های مختلف کم شده و با شرایطی هست برنامه ها با سرعت قبلی پیش نمی رود و برای اینکه بتوانیم در این حوزه های مختلف فعالیت کنیم باید انگیزه هایی وجود داشته باشد. یا اینکه این انگیزه ها ایجاد شود.
وی افزود: تفاهم نامه ای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بنیاد بازی های رایانه ای منعقد کردیم. چرا که بازی های رایانه ای یکی از موضوعات مهم فرهنگی کشورها در شرایط کنونی شده است و در عین حال در بخش اقتصادی نیز این هنر صنعت نقشی مهم را ایفا می کند. ازسویی در بخش اقتصاد خیلی از کشورها در بازی های رایانه ای سرمایه گذاری می کنند و بازگشت سرمایه در این حوزه حتی در جهان غرب که با رکود اقتصادی روبرو بوده قابل توجه بوده است.
حکیم جوادی تصریح کرد: در برخی از کشورها به واسطه نقش و کارگرد بازی های رایانه ای بیش از ۱۲۰ هزار نفر در این بخش به اشتغال مشغول هستند و در عین حال ۴۶ میلیون دلار درآمد حاصل از بازی های رایانه ای نشان از سودآوری این صنعت هنر دارد. از منظر فرهنگی ورود فرهنگ های بیگانه از سوی دیگر کشورها و احاطه فرهنگی به نسل جوان از طریق صنعت بازی های رایانه ای موضوعی است که باید به آن توجه شود.
وی اضافه کرد: آموزش در فناوری های نوین اهمیت فراوانی دارد و یادگیری از مقاطع کودکی و در دیگر مقاطع تحصیلی این نقش بسیار بیشتر می شود و اخیرا طرحی در این باره در یکی از اجلاس های بین المللی از سوی سازمان فناوری اطلاعات ارائه شده و به نظرم در این راستا باید بخش خصوصی بیشتر از گذشته ها تقویت شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: بخش خصوصی نیاز به حمایت و کمک دارد. بنابراین آوردن سرمایه گذاران جدید با تعریف نقشه های اقتصادی جدید از جمله برنامه های پیش روی ما است تا از این طریق شاهد افزایش اطلاعات شبکه ملی اطلاعات باشیم. چرا که به عنوان مثال درخصوص گیم هم باید گفت که در کاربردهای نظامی جایگاهی ویژه ای دارد و بسیاری از رزمایش ها از طریق گیم انجام می شود
وی با اشاره به اینکه در دنیا امروز این پرسش مطرح است که چقدر از فرهنگ یک کشور در فضای مجازی مورد توجه قرار می گیرد ، تاکید کرد: بازی های رایانه ای به صورت هدفمند از سوی کشورهای مختلف مورد توجه قرار می گیرد و بسیاری از جنگ های آینده دنیا از طریق این بازی ها به کودک و نوجوان القا می شود که این مهم تاثیرات بد فرهنگی را در جامعه دارد و در ابعاد اجتماعی نیز بسیاری از موضوعات خشونت آمیز از بازی های رایانه ای شکل می گیرد.
حکیم جوادی در ادامه ابرازداشت: برای ترویج فرهنگ اسلامی ایرانی می توانیم با تولید بازی های رایانه ای و تولید موتورهای بازی خلائی که وجود دارد را پرکرده و در حوزه صادرات یکی از کشورهای مطرح در عرصه گیم باشیم و ما به عنوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادعا نداریم که متولی تولید بازی های رایانه ای باشیم بلکه بیشتر وظیفه ما ایجاد بستر و تسهیلات لازم در حوزه های آی تی است. به همین دلیل در شبکه ملی اطلاعات تمهیدات لازم دیده شده تا با پهنای باند بیشتر، اطلاعات تولیدی در کشور جریان داده شود.
وی افزود: مراکزی در استان های مختلف و تهران در حال راه اندازی هستند و این امکان برای بازی ساز وجود دارد خدمات مورد نیاز را از این مراکز تامین کند. همچنبن دربرخی موضوعات پایه ای همچون تولید موتور بازی از تولیدکنندگان باید حمایت شود و تلاش ما بر این است بسترهای لازم برای تولید موتور بازی ایرانی ساخته شود و راه اندازی و ارتقاء ایمیل بومی و ضد بدافزار بومی از دیگر برنامه های ما است و معتقدم بخش خصوصی باید در این زمینه وارد شده و دولت نباید حاکمیت این بخش را در دست داشته باشد.