اجرای دیواره نگاره شهدا در ۲۲ منطقه تهران / بهره مندی از اساتید پیشکسوت حوزه گرافیک و نقاشی
در نشست «سرو قامتان تهران» مطرح شد؛
اجرای دیواره نگاره شهدا در ۲۲ منطقه تهران / بهره مندی از اساتید پیشکسوت حوزه گرافیک و نقاشی
مدیر عامل مؤسسه فرهنگی هنری نام : همه آثار با یک قاب واحد توسط اجرا کنندگان حرفه‌ای دیوارنگاره اجرا می‌شوند و زیر هر دیوارنگاره یک کیو آر کد قرار داده می‌شود تا عموم مردم بتوانند اطلاعات دقیقتر و بیشتری از هر دیوارنگاره و شهدای حاضر در آن کسب کنند.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۲
به گزارش هنرنیوز ، نشست خبری سرو قامتان تهران، طرح جامع دیوارنگاره‌های مناطق ۲۲ گانه تهران با موضوع شهدای هر منطقه با حضور علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، مجید قادری معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران و محمد زرویی مدیر عامل مؤسسه فرهنگی هنری نام برگزار شد.

علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری در ابتدای این نشست با اشاره به روز ۲۲ اسفندماه و گرامی داشت مقام شهید در این روز گفت: همواره در تلاش بودیم تا در رشته‌های گوناگون، تولید و ترویج آثار هنری با موضوع شهدا داشته باشیم. امروزه ضرورت دارد تا به این موضوع رسیدگی جدی شود و توجه اقشار گوناگون جامعه را به آن جلب کنیم.

فروزانفر افزود: طرح مورد نظر با فعالیت‌های موسسه نام که یکی از زیرمجموعه‌های حوزه هنری است کار خود را آغاز کرده و آن را ادامه می‌دهد تا به هنر بومی و مورد نیاز جامعه امروز برسیم.

معاون هنری حوزه هنری ادامه داد: یکی از برنامه‌های مؤسسه فرهنگی هنری نام همین طرح سروقامتان است که شامل طرح‌هایی هستند که با موضوع شهدا خلق شده‌اند و در ۲۲ منطقه شهر تهران اجرا خواهد شد.

فروزانفر گفت: باید از سازمان زیباسازی و نگاه و فهم هنری آن بخاطر همکاری و همیاری برای دستیابی به این طرح تقدیر و تشکر کنم. همچنین باید از آقای زرویی در موسسه نام بخاطر تلاش‌های بی وققه یکی دو سال گذشته به منظور راه اندازی این طرح تشکر کنم.

مجید قادری معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: سازمان زیباسازی شهرداری تهران در سال گذشته برنامه‌های گوناگونی از جمله دیوارنگاره‌های شهری را پیگری کرد که در نهایت به طرح جامع سروقامتان تهران رسید.

قادری افزود: در این طرح شهدای هر منطقه تهران مورد توجه قرار گرفت و تصمیم گرفته شد تا شهدای هر منطقه در همان منطقه دیوارنگاری شود. به این منظور اساتید بنام و با تجربه طراح، گرافیست و نقاش را دعوت به همکاری کردیم تا با سپردن طرح و ایده‌ها به قلم هنرمند اساتید، دیوارنگاری آثار مورد نظر را تولید و در مناطق ۲۲ گانه تهران اجرا کنیم.

وی گفت : ما از فروردین ماه سال ۱۴۰۲ آماده آغاز اجرای هر دیوارنگاره هستیم و برنامه‌ریزی‌های لازم از جمله دعوت از مجریان حرفه‌ای دیوارنگاره انجام می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در پایان گفت: در هر دیوارنگاره بر اساس اطلاعات شهدا در سامانه بنیاد شهیدو مور ایثارگران و منطقه زندگی هر شهید و خانواده محترمشان آثار متنوعی طراحی و اجرا می‌شود.

محمد زوریی نصرآباد مدیر عامل مؤسسه فرهنگی هنری نام نیز در این نشست خبری با تقدیر از سازمان زیباسازی شهرداری تهران به‌خاطر همکاری در این طرح گفت: تمرکز و توجه موسسه نام به رویکرد اجتماعی هنر است و انتشار آثار هنری در بین مردم را در دستور کار خود دارد تا مردم از آثاری که در گنجینه‌های هنری وجود دارد و در دسترس آسان مردمی نیست به نوعی در معرض دید عموم قرار گیرد. بخشی از این آثار در معرض دید عموم قرار می‌گیرند که نمونه آن همین طرح سرو قامتان است.

زوریی افزود: خانواده‌های شهدا از سازمان زیباسازی شهرداری درخواستی داشتند تا توجه بیشتری به نام و یاد شهدا شود؛ به این ترتیب این طرح کلید خورد و تصمیم گرفتیم تا از هنرمندانی از نسل‌های مختلف دهه‌های گوناگون بهره ببریم.

وی ادامه داد: از آنجایی که قرار است سال‌ها این آثار ماندگار شوند، برای اجرای آن‌ها از رنگ مخصوص اتومبیل استفاده خواهد شد.

زوریی تصریح کرد: برخی مناطق شهدای بیشتری دارند به این ترتیب همه شهدا در یک دیواره جای نمی‌شوند پس به برخی مناطق ۳ دیواره برای کار اختصاص داده شده است.

مدیر عامل مؤسسه فرهنگی هنری نام ادامه داد: شهدای انقلاب، شهدای ترور، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای امنیت و ... در هر یک از دیوار نگاره‌های هر منطقه دیده خواهد شد.

زوریی با بیان اینکه اجرای طرح‌های این پروژه از سال آینده آغاز خواهد شد، گفت: همه آثار با یک قاب واحد توسط اجرا کنندگان حرفه‌ای دیوارنگاره اجرا می‌شوند و زیر هر دیوارنگاره یک کیو آر کد قرار داده می‌شود تا عموم مردم بتوانند اطلاعات دقیقتر و بیشتری از هر دیوارنگاره و شهدای حاضر در آن کسب کنند.

گفتنی است، در ادامه این نشست نمایشگاه آثار این طرح جامع در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری افتتاح شد.
کد خبر: 99100
Share/Save/Bookmark