راه‌اندازی شبکه استودیویی جشنواره؛ برای نخستین بار در ایران
جعفر صانعی مقدم خبر داد؛
راه‌اندازی شبکه استودیویی جشنواره؛ برای نخستین بار در ایران
قرار است یک شبکه استودیویی به صورت زنده روی موبایل‌ها و اینترنت فعالیت کرده و برنامه‌های جشنواره جهانی فیلم فجر را پوشش دهد.
 
تاريخ : سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۴
به گزارش هنرنیوز؛ جعفر صانعی مقدم (مدیر برنامه‌ریزی و کنترل پروژه جشنواره جهانی فیلم فجر) در مورد روند جاری در این دوره از جشنواره گفت: در واقع آنچه تعیین‌کننده مسیر همه بخش‌هاست، مربوط به مدیریت جشنواره و طبیعتا در ارتباط با نگاه جشنواره است که من احتمال زیاد می‌دهم تا به حال توسط دوستان دیگر از جمله دبیر جشنواره، مدیر کاخ و سایر دوستان مطرح شده باشد و آن بحث رویکرد است. نوع رویکرد طبیعتا نوع برنامه‌ها را هم متاثر از خود می‌کند.

او افزود: یکی از رویکرد‌های مد نظر در این دوره این است که جشنواره در فضایی برگزار شود که نزدیک به مرکز شهر باشد که رفت و آمد مردم به آن منطقه بیشتر است و همچنین هنرمندان اعم از فیلمسازان و مدیران فستیوال‌های داخلی و خارجی در جایی حضور یابند که در معرض گفت‌وگو و در ارتباط با مردم باشند.

مدیر برنامه ریزی جشنواره ادامه داد: محل کاخ جشنواره، هتل و محل اسکان فیلمسازان خارجی و مکان‌هایی که در شهر می‌توانند ببینند تصوری از کشور ما به آن‌ها می‌دهد که معمولا در نقاط بالای شهر دیدن این تصویر، امکان‌پذیر نیست. با این شیوه، مهمانان رفت و آمد سریع‌تر و ساده‌تری به نقاط مختلفی که جشنواره در آن برنامه دارد، خواهند داشت.

او گفت: ما در بخش مسابقه محدودیتی از لحاظ حضور فیلم‌ها داشتیم، بنابراین عملا بخش بازار فیلم شرایطی نزدیک به مسابقه پیدا کرده یعنی فیلم‌هایی در این بخش قرار داده شده که هم از سوی خریداران و توزیع‌کنندگان خارجی مورد بازبینی قرار می‌گیرد و هم از طرف مردم. در واقع اعتباری در این دوره به بخش بازار بخشیده شده و شرایط به گونه‌ای فراهم شده که در همین مارکت شرکت‌های مختلفی حضور داشته باشند. برای حضور شرکت‌کنندگان خارجی شرایط به گونه‌ای فراهم شد که تا حد ممکن در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

مدیر برنامه ریزی سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: بنابراین تلاش برگزارکنندکان جشنواره این بوده که جشنواره، خود را تبدیل به یک برند کند و به دنبال اینکه با زرق و برق و تشریفات خاصی برگزار شود، نباشد. بلکه بتواند اعتبارش را به رخ بکشد، چه در انتخاب فیلم‌ها، چه در اهدای جوایز و چه در نحوه برگزاری صرفه‌جویانه و چه توجهی که به موضوع کشورهای منطقه می‌شود.‌‌ همان رفتاری که شاید در خیلی از جشنواره‌ها اتفاق می‌افتد. سعی شده در این بازار از هر کشور و دیدگاهی اثری وجود داشته باشد، به خصوص با تمرکز بر کشورهایی که در اطراف ما هستند.

صانعی مقدم ادامه داد: بخشی از این مدیریت برنامه‌ریزی برمی‌گردد به اجرای نسبتا موفق این جشنواره و استمرار دائمی محل جشنواره و در واقع برنامه‌های جشنواره که در طول سال برگزار می‌شود. من با وجود اینکه سال‌های سال است در سینما کار کرده‌ام، به رشته تحصیلی‌ام که کامپیو‌تر است، برگشته‌ام و ماموریت پیدا کردم که نقش هماهنگی امور را بر عهده داشته باشم. وقتی بخش برنامه‌ریزی شروع به کار کرد، بسیاری از فیلم‌ها و میهمانانی که قرار بود بیایند مشخص شده و دعوت شده بودند. کاری که در واقع به عهده بخش ما قرار گرفت این بود که مدیریت کنترل پروژه را انجام دهیم به معنای اینکه سعی کنیم برنامه‌های بخش‌های مختلف را بگیریم و پی گیر برنامه‌هایشان باشیم تا مرتب و به موقع انجام شود.

او با بیان اینکه این تجربه در کشور ما به ویژه در جشنواره خیلی جا نیفتاده و سخت است، گفت: در این دوره به دلیل تنوع آدم‌ها، مدیریت‌ها و برنامه‌ها عملا کنترل پروژه ما از آنچه که باید عقب می‌افتد، اما برنامه کنترل پروژه کمک می‌کند به اینکه برنامه‌های هر بخش را به ترتیب و با جزئیات داشته باشیم، نقاط تلاقی برنامه‌های بخش‌های مختلف را شناسایی کنیم و همچنین کمک می‌کند به اینکه تلاقی‌ها و موازی کاری‌ها را از یک طرف و از طرف دیگر فاصله‌هایی که ممکن است بین بخش‌های مختلف وجود داشته باشد و هیچ کدام از دو بخش به آن فکر نکنند را شناسایی کنیم. در آنجایی که موازی‌کاری وجود دارد جلوی موازی‌کاری را بگیریم و در آنجایی که گپ وجود دارد، فضای خالی را پر کنیم.

مدیر برنامه‌ریزی جشنواره گفت: کار دیگری که می‌تواند بر این اساس شکل بگیرد، در واقع CPM یعنی در آوردن نقاط بحرانی است. ما امسال این کار‌ها را تا اندازه‌ای به صورت دستی انجام دادیم، زیرا کنترل پروژه و کنترل بحران عملا نیاز دارد که هر بخش برنامه بسیار دقیقی ارائه دهد و تلاقی‌ها خیلی دقیق مشخص شود و حتی برای آن زمان مشخص نشود. امسال به دلیل اینکه تمام بخش‌ها زمان مشخص کرده بودند که کار‌هایشان را در چه بازه زمانی انجام می‌دهند، مشکلاتی در بحث کنترل پروژه داشتیم.

او افزود: ما تلاش می‌کنیم یک بانک اطلاعات درست کنیم و به میهمانان داخلی و خارجی اطلاعات کاملی از شرایط اسکان و برنامه‌های جشنواره ارائه دهیم تا بتوانیم سردرگمی افراد را کاهش دهیم. در طول جشنواره و پس از آن اگر شرایط مدیریت برنامه‌ریزی و کنترل پروژه همچنان وجود داشته باشد و تغییرات جدی پیدا نکند، اتفاقی که می‌افتد این است که بعد از پایان جشنواره همچنان ارتباطاتمان را با مهمانان حفظ خواهیم کرد. بنابراین بخشی از این مدیریت برنامه‌ریزی به اینکه در جشنواره چه اتفاقی می‌افتد برنمی‌گردد، بلکه به اینکه بعد از جشنواره چه روابطی با میهمانان جشنواره وجود خواهد داشت و اینکه چگونه تا سال آینده به آن‌ها خوراک اطلاعاتی می‌دهیم، برمی‌گردد.

صانعی‌مقدم در ادامه گفت: بخش دیگری از کار بحث فستیوال ویدئو است که ما برای اولین بار انجام می‌دهیم. به دلیل سوابق مستندسازی که من دارم قرار شد تولید محتوا و مستندسازی اعم از آنچه که در استودیو می‌تواند اتفاق بیفتد را بر عهده داشته باشم. ما یک شبکه استودیویی به صورت زنده روی موبایل‌ها و اینترنت داشته باشیم. این برنامه‌ می‌تواند در شبکه‌هایی که اظهار تمایل کرده‌اند مثل شبکه مستند ارائه شود.

سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر از اول تا ششم اردیبهشت ماه با دبیری رضا میرکریمی در پردیس چارسو برگزار می‌شود.
کد خبر: 90938
Share/Save/Bookmark