بخش موسیقایی قطعه ارکسترال ایران 1404 آماده شد// برای هر دوره تاریخی از مولفه‌های ویژه‌ای استفاده کرده‌ایم
مهدی وجدانی در گفتگو با هنرنیوز:
بخش موسیقایی قطعه ارکسترال ایران 1404 آماده شد// برای هر دوره تاریخی از مولفه‌های ویژه‌ای استفاده کرده‌ایم
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : سه شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۵۲
مهدی وجدانی آهنگساز قطعه ارکسترال ایران 1404 گفت: بخش موسیقایی قطعه ارکسترال ایران 1404 که 80 درصد ساخت این قطعه را شامل می‌شود به پایان رسیده و فقط بخش روایتی و نقالی آن باقی مانده‌است.

مهدی وجدانی در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرنیوز ابراز داشت: در حال حاضر مشغول رایزنی و گفتگو با گروهی هستیم که باید بخش تصویری، روایتی و نوشتاری کار را انجام دهند تا بتوانیم با آن‌ها به نتیجه برسیم.

وی در رابطه با تاریخ اجرای کار توضیح داد: تاریخ اجرای کار هنوز به طور قطعی مشخص نیست اما به احتمال زیاد این اجرا برای بهمن ماه آماده می‌شود. با مشخص شدن تاریخ قطعی اجرا برنامه‌ریزی‌های لازم صورت می‌گیرد و تمرین گروه ارکستر نیز آغاز می‌شود.

این آهنگساز در رابطه با درون‌مایه قطعه ارکسترال ایران 1404 توضیح داد: بخش موسیقایی قطعه نوشته شده‌است، روایت این قصه از پیش از انقلاب و از سال 1356، از میدان ژاله سابق شروع می‌شود و روایتگر قصه خانواده‌ای است که در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی یعنی پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی، فوت حضرت امام، دوران سازندگی زندگی می‌کنند و در نهایت ایران شکوهمند در چشم‌انداز سال 1404 را به تصویر کشیده خواهد شد.

وی افزود: این ارکستر ترکیبی از یک ارکستر کلاسیک ، ارکستر گروه سنتی، گروه کوبه‌ای و گروه کر می‌باشد که با توجه به موضوع، مضمون، زمانی و جغرافیایی که حوادث در آن اتفاق افتاده ارکستر شروع به اجرا می‌کند، تمام ارکستر یکجا شروع به نوازندگی نمی‌کنند. قبل از هر آیتم راوی وارد کار می‌شود و توضیحات کوتاهی در رابطه با کار می‌دهد و بعد یک ارتباط بین موسیقی و تصویر به نمایش می‌گذاریم. بین ارکستر و تصویر نوعی همکاری وجود دارد. در رابطه با بخش روایتی باید بررسی‌های بیشتری انجام شود.

وجدانی ضمن توضیحاتی در خصوص مولفه‌های هر بخش اجرا خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس بیشتر از سازهای بادی و برنجی استفاده می‌شود اما نمی‌توان گفت که حالت موسیقی مارش‌گونه دارد، ما قطعه‌ای که برای بخش دفاع مقدس در نظر گرفته‌ایم بسیار حماسی‌تر است. سازهای بادی برنجی بیشتر خودنمایی می‌کند. این سازها داینامیک اجرا می‌کنند.

و ادامه داد: در زمان فوت حضرت امام (ره) نیز بیشتر از سازهای زهی استفاده می‌شود، گروه کر و سنتی ملودی‌های تغزلی را اجرا می‌کند تا بتواند فضای حزن و غم لازم را مجسم کند. اما در دوران سازندگی موسیقی طوری طراحی شده که حالت اکتیو دارد و سازهای کوبه‌ای به ما کمک خواهد کرد.

آهنگساز قطعه ارکسترال ایران 1404 در رابطه با موسیقی زمان انقلاب توضیح داد: برای نمایش موسیقی در پیروزی انقلاب ما از یک هراس و اضطراب شروع می‌کنیم که کم‌کم تظاهرات و تجمعات شکل می‌گیرد، از دوران اضطراب و تاریکی شروع می‌شود تا به دوران پیروزی انقلاب می‌رسیم. در آخرین آیتم که ایران 1404 است با توجه به سند چشم‌انداز کار نوشته شده و یک شکوفایی در آخر کار بوجود می‌آید. کل سازهای ارکستر شامل سازهای کوبه‌ای، سنتی، کر و ارکستر کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این آهنگساز در مورد اعضای این ارکستر گفت: 49 نفر اعضای گروه نوازنده ‌ها و گروه کر هستند که گروه کر در چهار بخش صدای سوپرانو، آلتو، تنور و باس اجرا می کنند.

وی در پایان در مورد گروه نوازندگان تصریح کرد: گروه نوازندگان قطعه ارکسترال «ایران 1404» عبارت از گروه سازهای زهی (ویلون، ویلون سل و ویلون آلتو)، گروه سازهای بادی( اوبوآ، کلارینت، فلوت و ترمپت)، گروه سازهای ایرانی ( قانون، سه تار نی، سنتور) و گروه سازهای کوبه‌ ای (دف، تیمپانی، تاس و تاسوره) هستند.

یادآور می‌ شود، قطعه ارکسترال «ایران 1404» به رهبری و آهنگسازی مهدی وجدانی و به سفارش مرکز موسیقی حوزه هنری برای جشنواره هنری «ایران 1404» با ارکستر «نوای صلح» در تالار اندیشه به روی صحنه می‌رود.
کد خبر: 33058
Share/Save/Bookmark