حمید دهقانپور در گفتگو با هنرنیوز:
طرحها توسط مدیران بیاطلاع شهید میشوند
تاريخ : يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۸
دهقانپور در پاسخ به این سوال خبرنگار هنرنیوز که به چه علت شبکه مستند در سیما آن چنان که باید و شاید نتوانسته است مخاطب خودش را پیدا کند؛ گفت: همیشه شبکه مستند در جهان و در ایران نیاز به یک حمایت کننده قوی داشته است؛ فیلمهای تولید شده در این حوره از نظر مادی و معنوی به حمایت زیادی نیاز دارند. اگر فیلمی با اصول علمی ساخته نشود در واقع به طور طبیعی مخاطب خودش را از دست میدهد. ما اگر علاقهمند هستیم که در این حوزه موفق شویم و از لحاظ آسیبشناسی به شبکه مستند بپردازیم اولین ضرورت این است؛ که گروهی از دانشگاهیان، مستندشناسان و مستندسازان در اینجا کنار هم جمع شوند و شبکههای مربوطه از اندیشه و دانش آنها استفاده کنند. نامهای بزرگ سینمای مستند ایران اگر در شبکه مستند به شکل درستی مطرح بشوند سبب جذابیت خود شبکه میشود و در ضمن برنامههای مستند باید آرام آرام توسط متخصصان مورد نقد و برسی قرار بگیرد و واکاوی بشود از این طریق حداقل گروهی علاقهمند به سینمای مستند ایران مانند افرادی که در انجمن سینمای جوان و یا در مرکز گسترش فعالیت میکنند؛ همگی مخاطبان پروپا قرص این شبکه بشوند اگر این گروهها که عرض کردم جذب شوند خودشان یک فضا سازی در ایران انجام میدهند؛ که که دیگران هم توسط این دوستان جذب این شبکه شوند.
وی در ادامه افزود: نمایش آثار فاخر و برتر سینمای مستند جهان همراه با نقد و بررسی گروهی از کارشناسان چهرههای سینمای مستند میتواند کمک کننده به این شرایط ویژه شود و مخاطبهای مختلف خودش را بیابد
دهقانپور در ارتباط با مسائلی که عدهای آن را خط قرمزهایی میدانند که دست و بال مستند ساز را میبندد؛ گفت: همه جای دنیا بنا بر صلاح دید حاکمان و دولتها در سینمایشان خط قرمز دارند. اما مدیران میتوانند به این خط قرمزها و جریان فیلم سازی در آن کشور جهت بدهند. کوشش کنند تا نیازهای جامعه برآورده شود و مورد ارزیابی و کاوش قرار بگیرد. تنوع اقلیمی در کشور ما بسیار زیاد و گسترده است. سینمای مستند ما میتواند با یک نگاه درست و جذاب به این مهم بپردازد. شما برخی از مستندهای بچههای بندر عباس را نگاه کنید در ارتباط با حیات وحش و حیوانات که چقدرزیبا کار کردهاند. خوب این جوانها نیاز به حمایت دارند. این مستند سازان جوان در آینده میتوانند مخاطبان شبکه مستند را تامین کنند.
مستندسازی یک تخصص کاملاً تعریف شده است امروزه حتی میگویند که یکی از وظایف اصلی مدیران این است که علاوه بر اینکه فیلم را معرفی میکنند باید مکان نمایش را هم معرفی کنند و به سینما بپردازند؛ که این سینما کجا است چه ویژگی دارد و ... شبکه هم باید این کارها را انجام دهد. شبکههای دیگر بیایند و شبکه مستند را تقویت کنند. شبکه مستند رقیب هیچ کس نیست. اما آن چیزی که میتواند جامعه را به درجه بالاتری ببرد از طریق فیلمهای مستند بسیار با ارزش است.
وی در ادامه گفت: اشاعه یک فرهنگ صحیح میتوتند از طریق مستند به درستی انجام شود. با انواع روشها و سبکهای مستند میتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم. ما میتوانیم در این حوزه فیلمهایی را بسازیم که بعضی از خطرها در جامعه را گوش زد کنیم. اینکه جامعه در چه شرایطی قرار گرفته است، جوانان در معرض چه آسیبی هستند. به عنوان مثال افسردگی در جامعه در چه سطحی قرار دارد، جوانان به چه میزان در گیر این مسئله شدهاند. میتوانیم بیماریهای اجتماعی را در این غالب بسیار توانمند نشان دهیم. ما میتوانیم نشان دهیم که فرهنگها چه تفاوتهایی دارند مثلاً فرهنگی که در بین اقوام بلوچ است چه تفاوتی با آذری زبانها دارد. ما میتوانیم به مردم به درستی نشان دهیم که دارای چه فرهنگ غنی هستیم.
کرگردان فیلم «ابریشم ارمغان شوره زار» در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی دارید که بتوان سرمایه گذاران را نسبت به مستند سازی تشویق کرد؛ گفت: بنده ترجیح میدهم که پیشنهادی ندهم چون میترسم این پیشنهاد را بد اجرا کنند و خاصیت خودش را از دست بدهد. دراصل گوش شنوایی نیست؛ و کسی علاقهای به اجرای برنامههای علمی و اصولی ندارد. راه کارها توسط مدیرانی که اشراف ندارند شهید میشود. مدیر باید افراد متخصص را شناسایی کند و یک اتاق فکر با آنها تشکیل دهد. من حرفهایم کاملاً روشن است مدیران با توجه به تفکیک حوزهها باید از افرادی که صلاحیت دارند استفاده کنند نه افرادی که تجربه کاری ندارند و در حیطه عمل و دانش غیر متخصص هستند.