سازمان میراث فرهنگی میزبان نمایشگاهی از زیور آلات سنتی ترکمن
با حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی صورت گرفت؛
سازمان میراث فرهنگی میزبان نمایشگاهی از زیور آلات سنتی ترکمن
نمایشگاهی از آثار زیور آلات سنتی ترکمن هنرمند جوان رسول قزل از استان گلستان به حمایت دفتر معاونت صنایع دستی از 4 تا 8 اردیبهشت ماه در ساختمان شماره 1 سازمان از ساعت 9صبح تا 16 عصر پذیرای علاقمندان است.
 
تاريخ : سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۷
به گزارش هنرنیوز؛ رسول قزل هنرمند جوان کشورمان که ۴ سال است در رشته ساخت زیور آلات سنتی و صنایع دستی سنتی ترکمن فعالیت حرفه ای خود را تحت نظارت و آموزش پدرآغاز کرده است در زمینه معرفی این رشته گفت: این رشته از رشته های هنری بسیار قدیمی و سنتی در استان گلستان است، این رشته به نوعی شغل پدری و خانوادگی ما نیز هست که من با علاقمندی که به این رشته پیدا کردم با آموزش هایی که از پدر دریافت کرده ام چندسالی است در این رشته فعالیت می کنم.
وی افزود: در این نمایشگاه که به حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی برپا شده است؛ آثاری با تنوع طرح و نقش و نوع ساخت در زمینه های گردن آویز، دستبند، گل یقه، دغا کمیش( نوعی گردنبند)، خلخال، کمربندهای سنتی ترکمن، منجوق( نوعی دیگر از گردن آویز)، غلاف چاقو، شلاق اسب، انگشتری عموما از جنس طلا و نقره به نمایش عمومی در آمده است.
رسول قزل تاکید کرد: این هنر بصورت کاملا سنتی و دستی و با استفاده از حداقل امکانات و ابزار آلات با بهره گیری و الهام از طرح های سنتی و مدرن انجام می شود، در این رشته با حمایت ها و آموزش های بی دریغ پدربیشتر از گذشته به تولید محصولات صنایع دستی ترکمن علاقمند شده ام به همین منظور این هنر را ادامه می دهم تااز فراموشی آن جلوگیری شود، زیورآلات سنتی ترکمن هنری بسیار اصیل و دارای پیشینه است که باید با حمایت و توسعه آن از منسوخ شدن این رشته جلوگیری کرد.
وی درزمینه جنس آثار تولیدی افزود: از نقره و طلا در تولید محصولات استفاده می شود، گاهی اوقات نیز برای تزئین و زیبایی کار از چرم نیز در تولید کار استفاده می شود. همچنین قیمت ؟آثار با توجه به وزن طلا و نقره بکار رفته درهریک از آثار متغییر است.
این هنرمند جوان کشورمان در پایان ضمن تشکر از معاونت صنایع دستی کشور برای فراهم سازی فرصت نمایشگاه گفت: اگر دولت و مسئولین از هنرمندان جوان و با پشتکار رشته های مختلف صنایع دستی حمایت کنند هم می توان به ایجاد اشتغال و هم ارزآوری در کشور کمک کرد، از اقداماتی چون برگزاری بازارچه های صنایع دستی به صورت منسجم، شرکت در نمایشگاه های مختلف صنایع دستی در داخل و خارج از کشور می تواند در حوزه صنایع دستی به هنرمندان برای دیده شدن و معرفی هرچه بیشتر و بهترهنر و رشته مورد فعالیت شان کمک کننده باشد.
گفتنی است، این نمایشگاه به حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی از ۴ تا ۸ اردیبهشت ماه در ساختمان شماره ۱ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ساعت ۹صبح تا ۱۶ عصر پذیرای علاقمندان است.
کد خبر: 91108
Share/Save/Bookmark