به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، آیین رونمایی از کتاب «ضربان ذات (عطش نامه)» در سالن فرهنگسرای رسانه برگزار شد. در ابتدای این مراسم سعید بیابانکی شاعر و کارشناس ادبی که اجرای مراسم نیز را بر عهده داشت، بیان کرد: کتاب «ضربان ذات» یا «عطش نامه» سروده قربان ولیئی با شمارگان ۱۲۰۰ نسخه از سوی انتشارات نیستان منتشر شده است، این کتاب یک مثنوی بلند در ۲۴۰ بیت و دررابطه با موضوع عاشورا است .
وی ادامه داد: گاهی در میانه این مثنوی غزلیاتی به چشم می خورد به همین علت می توان قالب این اشعار را مثنوی ـ غزل که یکی از قالب های رایج شده در میان شاعران پس از انقلاب اسلامی است، خواند.
بیابانکی با بیان این نکته که آغاز ادبیات و شعر عاشورایی پس از نهضت عاشورا وایراد خطبه از سوی حضرت زینب (س) و حضرت امام سجاد(ع) بوده است، عنوان کرد: در حوزه شعر عاشورایی دو اثر ۱۲بند مولانا محتشم کاشانی و گنجیه اسرار مولانا عمان سامانی شاخص تر از باقی آثار بوده است که وظیفه ما معرفی آن ها به نسل جوان به عنوان آثار شاخص در حوزه ادبیات عاشورایی است.
این شاعر در خصوص وزن مثنوی «عطش نامه» تصریح کرد: وزن این مثنوی، وزنی است که آثار مشهور و مهمی همچون «هفت پیکر نظامی» در قالب آن سروده شده است، این وزن«فاعلات مفاعلن فعلن » از لحاظ ریخت آوایی و چیدمان هجاهای آن به زبان گفتار و محاوره نزدیک است و در اصطلاح ادبی به آن «وزن خوش رکاب» می گویند.
پرونده این مثنوی هنوز نزد من بسته نشده است
در ادامه این مراسم قربان ولیئی، شاعر مثنوی «عطش نامه» در مورد نحوه سرودن این مثنوی اظهار داشت: سرودن این اشعار در دو مرحله انجام گرفت در ابتدا در سال ۱۳۸۹ حدود ۴۰ بیت از آن را سرودم و بعد از یک وقفه در محرم سال ۹۰ مابقی آن سروده شد.
وی ادامه داد: پرونده این شعر هنوز هم نزد من بسته نشده است و من هر از گاهی ناگفته هایم را به این منظومه اضافه می کنم.
شاعر در «ضربان ذات» نگاهی عارفانه به عاشورا دارد
در ادامه این مراسم سید اکبر میر جعفری شاعر، منتقد و روزنامه نگار با بیان گونه های مختلف شعر عاشورایی، این مثنوی را در طبقه ادبیات عرفانی قرار داد، و در این رابطه افزود: در نگاه عارفانه شاعر به واقعه کربلا و عاشورا شاعر در ابتدا نسبت خود با هستی را مشخص کرده و سپس از آن منظر به بیان رویداد عشورا می پردازد و باید گفت که آقای ولیئی نیز از همین منظر به سرایش اشعار این کتاب پرداخته است.
وی با مقایسه این کتاب با اثر عمان سامانی بیان کرد: تفاوت عمده این دو کتاب در این است که عمان در گنجینه اسرار به نوعی مقتل گویی نیز انجام داده است اما ما در اشعار قربان ولیئی جزئیاتی از واقعه عاشورا مشاهده نمی کنیم.
میر جعفری تصریح کرد: در روزگار ما تعداد کتاب هایی که ادعای منظومه بودن می کنند بسیار کم است البته شعرهایی که در رابطه با واقعه عاشورا سروده می شوند به ویژه پس از انقلاب اسلامی رشد داشته اند اما منظومه هایی که در این رابطه سروده شده است اندک بوده اند، کتاب «ضربان ذات» منظومه ای قابل تآمل در حوزه ادبیات عاشورایی با گویشی امروزی است .
وی خاطر نشان کرد: من با این نکته که این اشعار در زمره اشعار عرفانی هستند موافقم اما به اعتقاد من در این اشعار مقتل گویی نیز به صورت اشارات ظریف گنجانده شده است.
شعر عاشورایی پیام است
همچنین در ادامه مراسم رونمایی از کتاب «عطش نامه» زهیر توکلی شاعر، منتقد و روزنامه نگار اظهار داشت: شعر عاشورایی پیام آور نیست بلکه خود پیام است در حقیقت امام حسین (ع) در اشعار محتشم کاشانی همان است که در دین آمده است اما امام حسینی (ع) که در اشعار عمان آمده است فقط مال او و نتیجه شناخت اوست و این مسئله همان معنای شعر عرفانی است، به عقیده من مثنوی « عطش نامه» نیز نتیجه شناخت شخصی و عرفانی قربان ولیئی از امام حسین(ع) و واقعه عاشورا است.
توکلی در پاسخ به پرسش سعید بیابانکی مبنی بر اینکه «آیا روشنگری وظیفه شعر است؟» بیان کرد: اگر شعر به معنای واقعی شعریت داشته باشد نمی توان برای آن الزام تعیین کرد و آن را محسور به موضوعی خاص نمود بنابراین من با این ایده موافق نیستم، شعر عاشورایی یک سنت برخاسته از دین است بنابراین شاعر حق دارد با نگاهی سیاسی، عرفانی و یا اجتماعی به آن نگاه کند.
وی خاطر نشان کرد: قربان ولیئی در اشعار این مجموعه با سیری در آیات به تجلی اسماء الهی رسیده است.
گفتنی است در انتهای مراسم از کتاب «ضربان ذات(عطش نامه) » با حضورحامد رهنما معاون آفرینش و اجرای فرهنگسرای رسانه رونمایی شد.