به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی برنامه هفت، ششمین برنامه «هفت» به نقد و بررسی فیلم سینمایی «بدون اجازه» به کارگردانی «مرتضی احمدی هرندی» اختصاص داشت، این بخش از برنامه با حضور مسعود فراستی، احمدی هرندی و امیریل ارجمند بازیگر فیلم «بدون اجازه» برگزار شد.
در بخش اول برنامه این هفته «هفت» «مرتضی هرندی احمدی» درباره چگونگی ساخت فیلم گفت: از میان فیلمنامههای متعدد که در سال ساخت فیلم به دستم رسید، موضوع این فیلمنامه را پسندیدم، فیلمنامه چند بار بازنویسی و ساخته شد. با تلویزیون درباره مسائل اجتماعی کار کردهام و این کار اولم در سینماست.
ارجمند نیز از بازیگران فیلم «بدون اجازه» عنوان کرد: سناریو را خواندم و از نقش خوشم آمده و آن را پذیرفتم و در ساخت موسیقی فیلم نیز کمک کردم.
بعد از صحبتهای اولیه میهمانان، مسعود فراستی نیز با اشاره به مضمون فیلم گفت: قبول ندارم که این فیلم در ژانر اجتماعی ساخته شده و اگر به این فیلم بگوییم ژانر اجتماعی، بنابراین تمام فیلمفارسیهای ساخته شده نیز در ژانر اجتماعی قرار دارند. نوع پرداختن به یک مساله است که موضوع اجتماعی را ایجاد میکند.
وی افزود: فیلمنامه «بدون اجازه» اصلا خوب نیست و آنچه در این فیلم اتفاق میافتد ربطی به معضل اجتماعی ندارد. این فیلم داستان یک خطی فیلمفارسی است و معتقدم که هر واژهای در سینما دارای معنی است. فیلمنامه مشکلات اساسی دارد و در این فیلم یک سری تیپ و زیر تیپ که همان ماکت هتند، وجود دارد و نوع آدمهایی که در این فیلم هستند مانند شخصیت «امیر یل ارجمند» از شخصیتهای ضعیف فیلم مسعود کیمیایی است. این فیلم یک فیلم سردستی است.
در ادامه ارجمند نیز گفت: نگاه آدمها درباره اجتماع خود فرق میکند و باید دید از کجا این اتفاق میافتد. من در هر همکاری که با کارگردان دارم، با اعتقاد به وی کار میکنم و معتقدم هنر ضعفی ندارد و ما هستیم که برای هنر ضعیف درست میکنیم. شاید قالب به شکل درستی نباشد اما نباید در نظر و نقد فیلم نیز توهین دیده شود.
فراستی در پاسخ به سخنان ارجمند اذعان داشت: هر چیزی که میسازیم معناست و هنر را زمان و مخاطبان در طول زمان مشخص میکنند. در سینمای ایران خیلی به هم باج دادهایم و کسانی هستند که از الفاظ هنر و هنرمند استفاده میکنند اما میبینیم که بزرگان سینمای ما هیچ گاه لقب هنرمند به خود ندادهاند بلکه اثرشان در طول زمان از آنها هنرمند میسازد.
این منتقد سینما همچنین اضافه کرد: در سینما وقتی مفهوم ساخته میشود که فرم در کار باشد و بدون فرم، مفهوم معنایی ندارد و باید حرفها به فرم تبدیل شود و تا زمانی که حرف و موضوع دغدغه نباشد، فرم نیز ایجاد نخواهد شد.
در ادامه هرندی نیز گفت: به نظر من مهمترین مفهوم زیباشناسی همان تربیت اجتماعی و فردی است که برایم بسیار مهم و محترم است. زمانی که این فیلم ساخته شد، موضوع آن دغدغهای برای اجتماع بود و در زمان ساخت فیلم احساس میکردم که جامعه به این فیلم نیاز دارد.