به گزار ش هنرنیوز،رییس كمیتهی ملی موزههای ایران (ایكوم) عصر روز گذشته (یكشنبه، ۳۱ اردیبهشتماه) در مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه، ضمن تبریك آغاز دوبارهی فعالیت سه موزهی تعطیلشده در كشور از مسؤولان میراث فرهنگی برای بازگشایی این موزهها تشكر كرد و گفت: در طول ماههای گذشته، موزههای میرعماد، بهزاد و نقاشی پشت شیشه دوباره فعالیت خود را آغاز كردند. امیدواریم قدیمیترین موزهی شهر تهران – موزهی هنرهای ملی - نیز به محل قدیمی خود و جایگاه اصلیاش بازگردانده شود.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور نیز در این مراسم اظهار كرد: موزه در عین حال كه سابقهی تاریخی یك كشور را بیان میكند، بهدنبال متوقف كردن ما در تاریخ نیست. میراث فرهنگی همیشه در طول تاریخ و در فرآیند تغییر و تحولات تاریخی، پویایی، نشاط و تحول را در ذات خود به جامعه تزریق میكند.
مسعود علویانصدر موزهها را مكانهایی دانست كه بستر توسعه را فراهم میكنند و جریانساز یك حركت عظیم هستند و ادامه داد: موزهها یك فرآیند توسعه را بهعنوان پشتیبان ایجاد میكنند و این مسؤولیتی خطیر است. پس باید شكل، كالبد و محتوا در آن تغییر كند. ساختارشكنی در محتوای موزهها و حركت به این سمت كه همهی اجزا در هویت دادن مؤثر باشند، نقش موزه را ایجاد میكند.
وی اظهار کرد: باید به مرور از شهر موزههای تاریخی صحبت كنیم و مفاهیم هویتساز را در وجود شهرهای تاریخی دنبال كنیم. مراسم میراث فرهنگی جریان و كالبد را باید در جهتی كه توسعه در آن باشد، هدایت كند. زمانی كه توسعه را در دل مفاهیم قرار میدهیم میتوانیم آن را داشته باشیم.
او مهمترین وظیفه در این حوزه را تبیین ابعاد مختلف موزه در اشكال و طرحهای متفاوت دانست و بیان كرد: در جریان جهانی شدن یكی از آسیبپذیرترین مفاهیم، خود فرهنگها هستند. ما ضمن حمایت از همهی مفاهیم فرهنگی اعم از طبیعی و معنوی باید بهدنبال این باشیم كه میراث فرهنگی بهعنوان یك آیینه تبیین شود.
وی افزود: امسال سال موزههاست، ۱۴ موزهی منطقهیی را در دست بهرهبرداری داریم و قصد داریم ۳۰ موزه ـ مدرسه در سراسر كشور ایجاد كنیم.
در این مراسم همچنین احمد مسجدجامعی ـ عضو شورای اسلامی شهر تهران ـ نیز در سخنانی بیان کرد: در این فضا به یاد موزهی هنرهای ملی افتادم. این موزه در جای خوبی قرار داشت. در دورانی كه در وزارت ارشاد خدمت میكردم، همیشه مهمانان خود را برای بازدید از این موزه میبردم. پس از بازدید تأثیر آن را در رفتار و بیانشان بهوضوح میدیدم.
وی میدان بهارستان را یكی از شناسنامههای تهران دانست و گفت: تهران شهر بیشناسنامهای نیست؛ اما جهان در حال تغییر، تهران را یكی از بهترینها در این حوزه میدانند. در حالی كه تهران شهر با شناسنامهای است.
او تاکید کرد: هر مكان یك مكانتی دارد، بهارستان نیز از آن مكانهاست؛ نخستین دانشسرا در این میدان قرار داشت، عمارت مسعودیه كه در حال تبدیل به موزه است، در این مكان قرار دارد، ساختمان مجلس شورای اسلامی و مسجد ـ مدرسهی شهید مطهری، در این میدان هستند.
مسجد جامعی خاطرنشان کرد: در ضلع جنوبی این مجموعه، مدرسهی علمیهای قرار داشت كه نخستین NGOها در آنجا شكل گرفتند. در آن حوزه، بزرگان مشروطیت جمع میشدند و تصمیمهای مهمی میگرفتند. باغ فرخالدوله نیز در این محدوده بود كه آن هم متأسفانه تخریب شد.
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تهران یك موزه ـ شهر است و ظرفیت موزهیی وسیعی دارد؛ اما متأسفانه اكنون در معرض نوسازی است. این شهر باشناسنامه بهلحاظ گستردگی موارد ثبتشده در تاریخ، از شهرهای دیگر نیز قدمت بیشتری دارد. متأسفانه اكنون شناسنامهی تهران در حال پاك شدن است، ظرفیتهایش محدود شده و میراثش در حال از بین رفتن است.
وی بیان كرد: در محدودهی باغ ملی (میدان مشق) یك سند داشتیم كه در سالهای گذشته تصویب شد تا موزهی بزرگی در آن محدوده شكل گیرد. آن محدوده شامل ساختمان وزارت امور خارجه، ساختمان موزهی ملك، چند موزهی باشگاه افسران و ساختمان گمرك است كه همه ظرفیت یك موزهی بزرگ را دارند.
او تصریح کرد: سند نیز برای این موضوع وجود دارد. این ظرفیت بزرگ اكنون در اختیار مسؤولان سازمان میراث فرهنگی است تا تهران به یك موزه ـ شهر تبدیل كنند.
مسجدجامعی اضافه كرد: از سوم خردادماه قرار است با خواست و همكاری مردم محدودهی عودلاجان، در این بافت تاریخی كار ایجاد موزه ـ شهر را آغاز كنیم. امیدواریم كاری كه انجام می شود بهصورت شتابزده نباشد تا ظرفیت و تجربهی بازسازی یك موزه ـ شهر را در تهران ایجاد كنیم.