فیلم نامه حلقه مفقوده سینمای ایران است
منوچهر مصيری درگفتگو با هنرنیوز؛
فیلم نامه حلقه مفقوده سینمای ایران است
منوچهر مصيری نویسنده و کارگردان سینما گفت: نبود فیلم نامه حلقه مفقوده سینمای ایران است و به خاطر همین هم در طول این سالها فیلم های ما در سینما به سمت سطحی نگری و ضعف پیش رفتند و مخاطبان هم به تبع از این نوع فیلم ها استقبال نکردند .
 
تاريخ : دوشنبه ۵ تير ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۴۸

منوچهر مصيری نویسنده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز اظهار داشت: این روزها مشغول نوشتن فیلمنامه فیلم سینمایی «عاشقی جرم قشنگی است» هستم و هفته آینده فکر می کنم که کار نگارش این اثر به پایان برسد و بعد من برای ساخت آن فیلم نامه را به شورای نظارت و ارزشیابی برای دریافت پروانه ساخت تحویل خواهم داد.
وی افزود: این فیلم یک طنز اجتماعی و شهری است و داستان یک جوان شهرستانی است که بعد از قبول شدن در کنکور سراسری به قصد تحصیل به تهران می آید و این سرآغاز مسائل مختلفی در زندگی او است .
مصیری ادامه داد: من برای ایین فیلم قطعا از بازیگران حرفه ای و نام آشنا استفاده خواهم کرد و بازیگرانی که برای این فیلم قرار است انتخاب کنم با توجه به شخصیت‌های موجود در فیلمنامه بیشتر جوان‌ها هستند و تلاش کردم که در این فیلم بیشتر به دغدغه‌ها و اختلاف نظر جوان‌ها با پدرومادرانشان بپردازم و در این فیلم نامه مسائل روز اجتماعی به صورت پر رنگی پرداخته شده است.
این کارگردان سینما اضافه کرد: متاسفانه نبود فیلم نامه درجه یک، خوب و استاندارد حلقه مفقوده سینمای ایران است و به خاطر همین هم در طول این سالها فیلم های ما در سینما به سمت سطحی نگری و ضعف پیش رفتند و مخاطبان هم به تبع از این نوع فیلم های سطحی استقبال نکردند . در واقع بازیگر هم مکمل فیلمنامه خوب است و اگر به او فیلم نامه خوبی برای بازی داده نشود او هم نمی تواند درخشان بازی کند.
وی تاکید کرد: سینما باید وسیله ای برای بیان اندیشه های یک فیلمساز باشد. در کنار آن فیلمساز باید به وسیله اثری کی می سازد تفریح سالمی را برای تماشاگران خود فراهم آورد و اگر موفق به این کار نشود، فیلم او قطعا در گیشه شکست خواهد خورد. مردم ما خوشبختانه نشان دادند که از فیلم های خوب همیشه در سینماها استقبال می کنند و اگر امروز ریزش مخاطب داریم بیشتر به خود فیلم سازان برمی گردد که نتوانسته اند خوراک فرهنگی خوبی برای آنها فراهم کنند.
کارگردان فیلم ازدواج صورتی تصریح کرد: متاسفانه امروز ما در سینما شاهد این هستیم که برخی از تهیه کنندگان و کارگردانان برخی از بازیگران را بیهوده بزرگ می کنند و به آنها لقب سوپر استار می دهند. در صورتی که ما در سینمای ایران سوپر استار به هیچ وجهی نداریم .بلکه بازیگر چهره و مطرح داریم . سوپر استار در صنعت سینمای جهان برای خود تعریف خاصی دارد . سوپر استار کسی است که مردم فقط برای دیدن او به سینماها می آیند واهمیتی به داستان و مضمون فیلم حتی کارگردان و دیگر بازیگران فیلم نمی دهند. چون هدفشان فقط دیدن بازیگر مطرحشان است. اگر ما در کشورمان سوپر استار داشتیم باید وقتی فیلمنامه را من تهیه کننده و کارگردان برای ساخت به بانک ارائه می دهم بانک سریع با وام برای ساخت فیلم موافقت کند. در صورتی که در اکثر مواقع این اتفاق نمی افتد.
وی خاطرنشان کرد: شرایطی در سینمای ایران به وجود آمده که تهیه کنندگان وکارگردانان خود را محدود به چند بازیگر سینما کرده اند در اکثر فیلم ها این بازیگران حضور دارند و باعث شدند که به نوعی اکثر فیلم نامه ها با توجه به حضور آنها در فیلم نوشته شود وهمین عامل سبب شده که فیلمنامه ها عین هم شوند وبه نوعی فیلمنامه نویسان ما به تکرار برسند. همچنین این گونه نوشتن باعث این شده که خود بازیگر هم فیلم به فیلم خود را تکرار کند و نتواند بازی بهتری داشته باشد که این هم می تواند یکی از دلایل ریزش مخاطب در سینما باشد.
مصیری ابرازداشت: پرداخت دستمزد بالا در برخی از سریال های مناسبتی و همچنین سریال های شبکه نمایش خانگی باعث شده که به نحو بی خودی دستمزد برخی از بازیگران بالا رود و همین عامل هم برای کارگردانان و تهیه کنندگان سینما معضلی شده است چون در سینما با توجه به فروش فیلم ها که در طول سال فقط ما چند فیلم را داریم که بتوانند سرمایه اولیه خود را برگردانند ، این نوع دستمزد ها عرف نیست و تهیه کننده خصوصی نمی تواند این نوع دستمزد ها را پرداخت کند.
وی با اشاره به اینکه سینما در کشور ما هنوز به صنعت تبدیل نشده عنوان داشت: سینما متاسفانه هنوز در کشور ما از سوی ارگان ها ونهاد ها به عنوان صنعت مورد قبول واقع نشده است . در صورتی که در اکثر کشورهای جهان امروز ه سینما به عنوان صنعتی پول ساز و اشتغال زا مطرح شده که می تواند به یک نوع صادرات به حساب آید و برای کشور درآمد زایی کند. اما در کشور ما این اتفاق نیافتاده دلایل مختلفی دارد که نمی توان به تک تک آنها پرداخت و یک گفتگوی مفصل تر می خواهد .
مصیری در پایان گفت: متاسفانه این روزها ما شاهد این هستیم که تماشاگران از فیلم های روی پرده استقبال نمی کنند و اینمختص به یک فیلم خاص نیست. به عنوان مثال شاهد این هستیم که این روزها فیلمی از فلان بازیگر مطرح در حال اکران است که زیر ۱۰۰ میلیون تومان فروش دارد. در صورتی که همین بازیگر در اکران های قبلی فیلمی داشته که میلیاردی فروش داشته است. هیچ بهانه ای هم برای فروش پایین فیلم ها وجود ندارد. چون مدارس ودانشگاه ها تعطیل شدند و به نوعی بهترین فصل اکران است. اما درکل می توان گفت که سینما ما واقعا مظلوم است باید برای شکوفایی آن همه کمک کنند.

کد خبر: 42535
Share/Save/Bookmark