جمال شورجه گفت: تا من شورجه تربیت نشوم، نمیتوانم آدم تربیت کنم. ما تریبونی را در اختیار داریم که در رفتارها و نگرشهای جامعه تاثیرگذار است. زمانی که کارگردانان و تهیهکنندگان از دانش برخوردار نیستند ، چگونه میتوانند برای جامعه راهکار ارایه دهند. امیدوارم گلوگاههای ورود به سینما به گونهای باشد که در آینده ابتدا فکر کنیم و بعد وارد جامعه شویم.
به گزارش هنرنیوز، «جمال شورجه» نویسنده و کارگردان سینما در نخستین دوره از سلسله همایشهای جوان ایرانی زندگی ایمانی که با موضوع جوان و سینما برگزار شد با اشاره به این که فیلمسازان امروز دغدغه فکری خود را به نمایش میگذارند گفت: اینکه چقدر در هنر شیطنت وجود دارد و چقدر شیطان محل جولان و پرواز دارد، بحثی است دیرینه که متاسفانه شهرت، شهوت و ثروت در این حوزه همچنان فعال عمل میکند. در سینما فضا برای جولان شیطان خیلی زیاد است. نیاز است هنرمندان نخست از خودسازی شروع کنند و بدانند برای چه به این عرصه وارد شدهاند، به کجا خواهند رفت و چه حرفی برای گفتن دارند.
وی افزود: ما که تریبون و قاب تصویر را در دست داریم، باید در رفتار و گفتار و به خصوص در آثاری که ارائه میدهیم احتیاط کنیم. این نیاز وجود دارد که ما خودمان را متخلق به اخلاقی کنیم که آن را ترویج میدهیم. نباید ناقض حرفهایی که میزنیم باشیم. بخش قابل توجهی از هنرمندان مثل مگس منتظر هستند روی نجاستها و کثیفیها و چرکها بنشینند. هیچ وقت ندید که یک مگس روی گل، شهد و شیرینی بشیند. به نظرم این یک نوع بد اخلاقی و رواج بیتربیتی است. به عبارتی نگاه کم بصیرت به جامعه است. هشتاد درصد نکات منفی و بیست درصد نکات مثبت را تبلیغ میکنند. به علت اینکه خودشان از بصیرت و آگاهی و دانش بالایی برخوردار نیستند که برای مشکلاتی که وجود دارد راهکارهایی ارائه بدهند. اینها هم یک نوع بد اخلاقی است که در سینمای ایران وجود دارد.
این کارگردان سینما گفت: شنیدهام آقای احمدینژاد گفته است ما باید صد شبکه تلویزیونی داشته باشیم. این صد شبکه بدون فراهمسازی مقدمات کار امکان پذیر نیست. ابتدا باید عوامل اجرایی این کار در مباحث اخلاقی تربیت شوند چون تخصص حاصل آموزش است و اکتسابی است. بنابراین نمیتوان صد شبکه تلویزیونی داشت چرا که باید در ابتدا بازیگران وکارگردانانی تربیت شوند که خود رابشناسند.
وی با انتقاد بر این که در فیلمهای امروز از فرصتها به خوبی استفاده نمیشود، گفت: تا من شورجه تربیت نشوم، نمیتوانم آدم تربیت کنم. ما تریبونی را در اختیار داریم که در رفتارها و نگرشهای جامعه تاثیرگذار است. زمانی که کارگردانان؛ تهیهکنندگان از دانش برخوردار نیستند چگونه میتوانند برای جامعه راهکار ارایه دهند. امیدوارم گلوگاههای ورود به سینما به گونهای باشد که در آینده ابتدا فکر کنیم و بعد وارد جامعه شویم.
شورجه با تاکید بر این که برای ایجاد جریان صحیح فرهنگی در سینما نمیتوان به دانشگاهها اعتماد کرد گفت: فارغ التحصیلان امروز فقط درس یاد میگیرند و در دانشگاهها به اخلاقیات و معنویات و حتی باورهای دینی کمتر توجه میشود، به همین دلیل برای ایجاد جریان نمیتوان به دانشگاهها اعتماد کرد.
کارگردان فیلمهای حماسه مجنون، دایره سرخ، عملیات کرکوک وظیفه خانه سینما را سنفی دانست و افزود: خانه سینما به دخل و تصرف غیرقانونی در اساسنامه و مسائل سیاسی که پیش و رو گرفته بود تعطیل شد و این تعطیلی برای اصلاح خانه سینما است.
شورجه ۹۹ در صد جشنوارههای خارجی را سیاسی دانست و گفت: فیلم اصغر فرهادی به دلیل مطابقت با سیاستهای سیاستمداران آمریکایی، برنده این جایزه شد و اگر فرهادی نسبت به ایران تعلقات مردم ایران پایبند باشد باید اعلام کند که اجازه نمیدهد فیلم «جدایی نادر از سیمین» در رژیم صهیونیستی اکران شود.
این کارگردان سینما همچنین در حاشیه اولین روز برگزاری سلسله همایشهای «جوان ایرانی، سینمای ایمانی» درباره این همایش گفت: برگزاری چنین همایشهایی در دراز مدت میتواند تاثیری بهسزا در روند دید مخلصانه و ایمانی جوانان داشته باشد.
***
شهریار بحرانی:
در سینمای امروز، ما هم مانند غرب در حال تخریب افکار هستیم
شهریار بحرانی کارگردان فیلمهای ملک سلیمان و مریم مقدس در همایش جوان در سینمای پس از انقلاب خانه شهریاران جوان گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران مردم با فضای جدیدی آشنا شدند به همین دلیل نیاز به افکار جدید بود. در همین راستا، خواندن کتابها گسترش یافت. امام خمینی(ره) در سخنرانیهای خود مردم را به اسلام تشویق میکردند در این میان هنرمندان هم عهده دار مسئولیتی بودند.اما ما هنر رو به رشدی نداشتهایم.
وی افزود: در نگاهی مقطعی به فیلمسازی ایران سال به سال سقوط داشته ایم. شرایط اجتماعی جامعه امروز خطرناک است. خطر اصلی وجود بی فرهنگی است و متاسفانه در این میان فیلمسازی ما هم دچار معضل شده است چرا که اثرات تخریبی بیشتری در جامعه دارد.
بحرانی هدف این تخریب ها را روح و روان جامعه دانست و گفت: سینمای امریکا هم بنایش بر تخریب است. آنها با ایجاد هیجانات روح و روان مخاطب را تخریب میکنند واین همان کاری است که ما در جامعه با ساخت سریال ها و فیلم های سینمایی مختلف انجام میدهیم.
وی با اشاره به این که تخریب ساده تر از ساختن انسان است گفت:ساختن انسان کار طولانی و پرزحمتی است .سینمای داخل امروزه از مولفه های مخرب بهره می گیرد. این در حالی است که ما امروز عادت به دیدن فیلم داریم بنابراین سینما باید به سمت سینمای خاص برود که مبانیش از قران استخراج شود. هنرمان هم باید در راستای فرهنگمان باشد که تاکنون کسی از عهده آن برنیامده است.
***
اکبر نبوی منتقد سینما:
برای حضور جوانان در عرصه های سینمایی باید خانه ایمانی را تعریف کنیم
«اکبر نبوی» معاون فرهنگی خانه سینما در نخستین دوره از همایش های جوان ایرانی – زندگی ایمانی با تاکید بر اینکه شناخت ما از جوان ناقص است گفت: متاسفانه امروزه اکثر افراد حتی سیاست گذاران شناختی از جوان ندارند وشاید تنها فیلمی که در دهه اخیر ساخته شده فیلم"مرهم"علیرضا داوود نژاد است که توانسته گرفتاری های مواد مخدر را به درستی نشان دهد.
وی در ادامه تعریفی از جهان معنایی و جوان را ارائه داد و گفت: یکی از مهمترین عناصر که با ایدئولوژی جوان امروز همراه است آرمان خواهی اوست. از خود گذشتگی،دگرخواهی و ارمان خواهی جوان باعث افزایش تاثیر گذاری او میشود
وی که سالها در حوزه قلم وسینما فعالیت داشته هنررا یکی از جلوه های اجتماعی هر جامعه ای دانست وافزود: در موقعیت یابی هنر،سینمای امروز و جوان باید سی سال حضور فیزیکی جوانان را بررسی کرد گرچه حضور فیزیکی به معنای خواست بازیگری نیست بلکه بسیاری از حوزه های استراتژیک و اجتماعی را در بر میگیرد.
نبوی در ادامه به مقایسه سینمای پیش وپس از انقلاب پرداخت وگفت: سینمای پیش از انقلاب از دو جهت قابل بررسی است در ان دوران از سویی بی قیدی همراه با رنگ و لعاب جوانمردی وجود داشت و از سوی دیگر سرچشمه های موج نوی فرانسه در اثار سینمایی دیده میشد که به تعبیری تمامی این موارد باعث شده بود حرکت سینما متوقف شود. در دوره اول انقلاب فیلم های سینمایی هم رنگ و لعابی از انقلاب داشت که میتوان به فیلم «فریاد مجاهد» اشاره کرد که با فضای درونی و فرهنگ جامعه بسیار متضاد بود.
وی تربیت نسل جوان در عرصه سینما را یکی از اقتضاعات زمان امروز دانست و گفت: جوانانی زمانی فیلم هایی مهیج را در دوره جنگ ساختند، اما آتش توپخانه ها اکنون خاموش شده و باید در دوره فعلی که نسل چهارم را تشکیل میدهند؛ مسایل جامعه ناشناخته و به آن بپردازیم.