سیامک صفری در گفتگو با هنرنیوز؛
گروهها برای تبلیغ نمایش خود ابزاری ندارند
سیامک صفری گفت: در تئاتر شرایط خوبی برای تبلیغ وجود ندارد اگر نمایشی واقعاً خوب باشد یا باید دهان به دهان بچرخد تا مخاطب خود را بیابد یا باید بازیگر چهرهای در آن حضور داشته باشد در غیر این صورت نمایشهای بسیار خوبی را شاهد هستیم که جوانها کار میکنند و به دلیل نداشتن ابزار تبلیغی دیده نمیشوند.
تاريخ : يکشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۰
به گزارش هنرنیوز،چندی پیش سیامک صفری با دو نمایش به روی صحنه تئاتر حضور داشت و نکته جالب اینجا است که این دو نمایش با فاصله کمی از هم به روی صحنه میرفتند به گونهای که وی مجبور بود بعد از پایان نمایش «ناقوسها برای چین به صدا در میآیند» در سالن حافظ بلافاصله خود را به سالن اصلی تئاتر شهر برای اجرای نمایش «دنکامیلو» برساند از این رو گفتگویی کوتاه با این بازیگر نام آشنای تئاتر داشتیم و نحوه برخورد وی را به عنوان یک بازیگر حرفهای در چنین شرایطی که اجازه تداخل نقشها را در دورونش نمیدهد پرسیدیم وی درباره شرایطی که در این صورت برای بازیگر پیش میآید گفت:
ابتدا باید این نکته را عرض کنم که زمانی که تئاتر در حال اجرا است بازیگر همچنان مشغول پرو کردن نقش است یعنی دائم بازیگر نقش را به اندازه خود در میآورد تا به آن نزدیک شود تا دقیقاً همانند یک لباس درست بر روی اندامش بنشیند. بازیگر در همان تمریناتی که برای شکل گیری نمایش انجام میشود باید روایت خود و نمایش نامه را بیابد تا در نهایت بتواند ارتباطی درست با مخاطب داشته باشد چرا که مخاطب از هرچیزی برای ما اهمیت بیشتری دارد.
وی در ادامه افزود: تئاتر یک نوع جست جو است که باید به دنبال مفاهیمی برای شکل دادن و رسیدن به شخصیتهای نمایش باشیم. در نمایش «ناقوسها برای چین به صدا در میآیند» آنا نعمتی خوش بختانه این همراهی را داشت و با پارتنر خود ارتباط خوبی برقرار میکرد. البته نمایش «دنکامیلو» را هم که نه سال پیش اجرا میکردم ولی با بازیگران دیگر شاکله کار مشخص بود اجرای گذشته نیز کمک زیادی میکرد تا تداخل اجرای این دو نمایش به کار لطمه نزند.
صفری در ارتباط با این پرسش که تئاتر نیاز به تبلیغ دارد و چون شرایط موجود خیلی برای اطلاع رسانی نمایشی که به روی صحنه است مناسب نیست کارگردانها تلاش دارند تا از بازیگران چهره استفاده کنند و خود شما میتوانید تبلیغی برای کشاندن مخاطب به سالن تئاتر باشید نظرتان در این رابطه چیشت، گفت: برای اینکه نمایشی به خوبی دیده شود بخشی از آن بر میگردد به تبلیغات که متاسفانه تبلیغات در تئاتر به خوبی صورت نمیگیرد و کمی بیش از حد معمول طول میکشد تا مخاطب از وجود یک نمایش با کیفیت با خبر شود و اطلاعات لازم را به دست آورد. باید شرایطی فراهم شود تا گروههای تئاتری شرایط تبلیغی خوبی را دشاته باشند در غیر این صورت گروهها توان خوبی برای تبلیغ ندارند.
سیامک صفری در گفتگو با خبرنگار تئاتر هنرنیوز در ارتباط با چگونگی برخوردش با دو نقش که به صورت همزمان با فاصله کمی از هم قبه اجرا میشد گفت: بازی کردن در دو نقش همزمان باعث میشود تا تمرکز بیشتری بر نقشها بگذارم اما به هیچ عنوان این گونه نخواهد بود که برای یکی از آن دو نقش کم کاری صورت بگیرد بعد از این همه سال فعالیت بالاخره تجربه لازم را پیدا کردهام که برای هر نقش چگونه و به چه اندازه انرژی بگذارم که کافی باشد.
وی در ادامه افزود: هر نقشی خصوصیات خاص خود را دارد با شناخت آنها میتوان میزان انرژی لازم را تشخیص داد. زمانی که اجرای نمایش «ناقوسها برای چین به صدا در میآیند» به پایان میرسید خودم را به سرعت به نمایش «دنکامیلو» میرساندم اما اصلاً اجازه نمیدادم که مخاطب متوجه شود و یا احساس کند که من خسته هستم و واقعاً هم این گونه نبود چون انرژیام را به درستی تقسیم میکردم و بسیار برایم جذاب بود. اگر احساس کنم که از پس اجرای دو نقش همزمان بر نمی آیم آنقدر برای مخاطب ارزش قائل هستم که این کار را نخواهم کرد اما ابتداباید به عنوان بازیگر بتوانم شرایط را از هم تفکیک کنم البته چون نقشم در «دنکامیلو» را سال های پیش اجرا کرده بودم بسیار به بنده کمک کرده بود تا درگیری کمتری برای پیدا کرن شخصیت نمایش داشته باشم.