علی عبدی پور نويسنده و كـارگــردان سینمای مستند در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز اظهارداشت: در کشور ما حمایت درست و اصولی از ساخت مستند سینمایی یا داستانی نمی شود و فقط این حمایت ها شامل مسائل مالی نمی شود و کلا مدیران عرصه ای مختلف کشورمان شناخت درستی از سینمای مستند ندارند به همین دلیل نسبت به این گونه آثار ظلم زیادی می شود .
وی افزود: شما وقتی قرار است در خصوص خلیج فارس مستند بسازید یا اینکه در خصوص شیر یا یوزپلنگ ایرانی کار کنید یا در مورد مستند های قوم شناسی یا اقتصادی کار کنید، حمایت درستی از سوی ارگان های دولتی در این خصوص نمی شود . ازطرفی دیگر به غیر از مشکل حمایت ، به دلیل اینکه ساخت مستند هزینه بر است و فیلمساز زمان کافی می خواهد تا اثر خود را به سرانجام برساند اگر احیانا قراردادی با تلویزیون یا تهیه کننده دولتی یا خصوصی بسته باشد انتظار آنها این است که مانند یک فیلم سینمایی داستانی ، فیلمساز کار خود را انجام داده در زمان مشخص فیلمبرداری و مراحل فنی کار را به سرانجام برساند در صورتی که چنین اتفاقی نمی تواند در سینمای مستند بیافتد چون فیلمساز وابسته به تغییرات آب و هوا، مسائل زیست محیطی و غیره است از کنترل او خیلی از مسائل محیطی خارج است.
کارگردان مستند «سفر به اعماق خليج فارس» در ادامه اضافه کرد: متاسفانه نبود پژوهش مشکل دیگر سینمای مستند است و ما امروز در خصوص مستندهای زیست محیطی کارشناس خبره نداریم و اگر هم این کارشناسان وجود دارند خیلی کم هستند برای سینمای مستند کافی نیستند . از طرفی اکثر تحقیقاتی که در خصوص سینمای مستند و مستندهای زیست محیطی وجود دارد به شکل کتابخانه ای است و که در دانشگاه آنها را درس می دهند و کمتر متخصص داریم که در مورد مستندهای زیست محیطی پژوهش معتبرمیدانی انجام داده باشد.
وی تصریح کرد: پژوهش های میدانی که در خصوص سینمای مستند زیست محیطی که اکنون وجود دارد مربوط به ۵۰ سال پیش است که همه مستندسازان به آن رجوع می کنند . پس بنابراین بیهوده نیست که خیلی ها نگاه لوکسی به مستندهای زیست محیطی دارند . در صورتی زندگی ما با کره زمین و محیط زستی که در آن زندگی می کنیم گره خورده است و تاثیرات آن به شکل مستقیمی در زندگی تک تک ما آدم ها دارد. به عنوان مثال خشک شدن دریاچه ارومیه قطعا در آینده تاثیرات منفی در زنگی مردم ایران خواهد گذاشت و نباید به خشک شدن آن بی توجه بود.
عبدی پور خاطرنشان کرد: متاسفانه زیر ساخت ها در سینمای مستند درست نیست و چون وقتی امروز مخاطب نسبت به سینمای داستای بی تفاوت شده نمی توان انتظارداشت که سینمای مستند ازسوی مخاطب مورد استقبال قرار گیرد و طبیعی است که برای مستند کسی اهمیتی قائل نمی شود . یا وقتی تلویزیون مدام سریال پخش می کند طبیعی است که مردم به آن سمت گرایش پیدا می کنند و از سینمای مستند شناخت کافی نخواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه بودجه فیلم مستند یک بیستم سایر حوزه هاست تاکید کرد: متاسفانه بودجه کافی برای ساخت مستند وجود ندارد و نمی توان انتظار داشت که با این شرایط انگیزه مستندسازان ما برای ساخت آثار مطرح بیشتر شود. این درحالی است که بودجه یک مجموعه تلویزیونی یا فیلم سینمایی داستانی چندین برابر ساخت یک فیلم مستند است تازه تبلیغاتی که برای تلویزیون و سینما می شود اصلا قابل مقایسه با فیلم مستند نیست. به همین دلیل است که در اکران جایی برای سینمای مستند وجود ندارد.
این برنده جایزه رایمی ابرازداشت: دوسال است که من به صدا و سیما طرحی را برای ساخت فیلم مستند ارائه دادم و بعد از دو سال تازه به من می گویند که طرح شما را می خواهیم بررسی کنیم و در آخر هم گفتند طرح شما مورد قبول قرار نگرفته است. وقتی تلویزیون چنین برخوردهایی را با مستندسازان انجام می دهد آدم خسته می شود. هر بار هم می گویند در تلویزیون بودجه نداریم و اگر هم پولی پرداخت می شود خیلی اندک است و جواب گوی هزینه های ابتدایی ساخت یک فیلم مستند هم نیست.
وی یادآورشد: در همه جای دنیا سینمای مستند می تواند یک فیلم تبلیغاتی خوبی برای معرفی گردشگری یک کشور باشد به شرطی که درست و اصولی ساخته شده باشد و به اندازه کافی بودجه داشته باشد.
عبدی پور عنوان داشت: موقعه ای که یک فیلمساز در سینمای مستند و در حوزه زیست محیطی کار می کند مجبور است که واقعیت ها و فاجعه ها را بیان کند این گفتن ها برای برخی از مدیران دولتی و خصوصی خوش آیند نیست وهمین باعث می شود که برخی ها از سینمای مستند حمایت نکنند بنابراین این باید نگاه ها به سمت سینمای مستند عوض شود تا ماشاهد رشد این نوع سینما باشیم.