حفظ شهری تاریخی از نابودی
حفظ شهری تاریخی از نابودی
نخستین فصل گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم شهر قدیم نرماشیر به منظور حفظ این محوطه که از وجود شهری مهم از سده های نخست تا میانی اسلامی حکایت دارد انجام شد .
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۴
به گزارش هنرنیوز؛سعید امیر حاجلو سرپرست هیأت گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم شهر قدیم نرماشیر با بیان این مطلب گفت: گستره و فراوانی شواهد باستان شناختی شهر قدیم نرماشیر از وجود شهری مهم از سده های نخست تا میانی اسلامی حکایت دارد .

او افزود :براین اساس ، نخستین فصل گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم شهر قدیم نرماشیر به عنوان راهکاری برای حفظ محوطه در برابر پیشروی باغ ها و خانه های روستایی در دستور کار سازمان میراث فرهنگی استان کرمان قرار گرفت که با مجوز ریاست پژوهشگاه صورت گرفت .

این باستان شناس در گزارش خود به چاردهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران همچنین گفت : کاوش در برخی گمانه ها به آثار فرهنگی معنادار و برجا منتهی شد و در برخی هیچ گونه موادفرهنگی برجا بدست نیامد .

او عمده آثار سفالی گمانه ها را قطعات سفال در گونه های لعاب دار تکرنگ ، لعاب پاشیده ، لعاب گلی ، نقاشی زیرلعاب ، نقش کنده زیر لعاب ، خمیره فریتی، سفاب با نقش قالبی ، سفال بدون لعاب ساده و نقش کنده و افزوده اعلام کرد .

امیرحاجلو با اشاره به منتهی شدن کاوش در گمانه های ۲۲و۲۳ به آثاری از معماری خشتی و در گمانه ۲۳به یک خمره گفت :از دیگر یافته ها می توان به قطعات شیشه ، آجر، جوش کوره ، سرباره ، قطعات فلزی، مهره ، استخوان های جانوری و انسانی اشاره کرد .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، به گفته وی ، اهداف این طرح تعیین عرصه و حرایم محوطه ، تدوین نقشه گستردگی محوطه وتدوین پرونده ثبتی آن بود .

این باستان شناس با اشاره به اینکه پس از مطالعه نتایج هر گمانه ، به ترسیم خط عرصه محوطه اقدام شد تصریح کرد :در جنوب شرقی و جنوب محوطه براساس یافته های گمانه ها و فاصله آنها از رودخانه فصلی و قنات کامرانیه ، این رودخانه و رشته قنات به عنوان خط عرصه تعیین شد و در سایر جهات ، از اتصال محل آخرین گمانه های دارای آثار برجا یا معنادار به یکدیگر خط عرصه ترسیم شد .

به گفته او ، حریم درجه دو از اتصال نقاط بدو ن اثر به یکدیگر ترسیم و پیشنهاد شد ؛بنابراین خط حریم درجه دو در سمت غرب و جنوب غربی تا ابتدای محدوده روستای زورآباد و قلعه شهید و در سمت شمال غربی و شمال تا محدوده خیابان آسفالت اصلی در مرکز روستای شهید چمن غربی پیشنهاد شد.

امیرحاجلو افزود:اگر چه عرصه ظاهری این شهر بر اساس آثار معماری مشهود و برجای مانده برسطح محوطه ، محدوده ای به وسعت ۵۰هکتار است اما نتایج گمانه زنی مشخص کرد عرصه واقعی شهر در حدود ۱۹۰هکتار بوده که به دلیل فرسایش بادی و آبی تعرض باغ داران و کشاورزان و گسترش روستاهای شهید چمن و کامرانیه ، بخش زیادی از این شهر تاریخی تخریب و تسطیح شده است .

شهر قدیم نرماشیر در حوزه فرهنگی جنوب شرق ایران و در شرق استان کرمان قرار دارد .
کد خبر: 90271
Share/Save/Bookmark